CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering under poolen JA eller NEJ  (läst 13426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering under poolen JA eller NEJ
« Svar #10 skrivet: april 28, 2009, 09:08:41:41 »
Hej Ingvar!
Klumpigt uttryckt av mig det här om sätta häcken i marken.( Det blir inte varmare om du sätter den i makadamm)  ;)
Givetvis skall man ha dränerande/kapillärbrytande material.
Dock speciellt i mitt fall med högt grundvatten och lera har man en outsinlig källa med köldmedium som jag bytar ut med dräneringspumpen.
De tidigare beräkningar som visar "försumbara" kostnader för uppvärmning baseras på låg källartemperatur samt sämre isoleringsvärde än på nuvarande isolering, Dessutom dyrare isolering och på lägre energipris.
 Idag används inte källare som biutrymme utan bostadsdel därför högre innetemperatur och högre krav på isolering
I en pool är temperaturskillnaden mellan vattnet som folk vill ha (ca 28 gr
enligt en massa inlägg) och temperaturen i marken 5-8 gr.
istället för max 18 grader innetemp (tidigare) i källare med samma marktemp.
I mitt fall kostade isoleringen även till väggar  5500 kr=5000 kwh
om poolen står i 30 år 166 kwh om året som skall sparas och det gör den
Dessutom lär väl inte energipriserna sjunka ::)
MVH Micke
« Senast ändrad: april 28, 2009, 09:58:23:23 av mirakeles »

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Isolering under poolen JA eller NEJ
« Svar #11 skrivet: april 28, 2009, 10:20:59:59 »
Helt rätt att det numera är såväl högre energipriser som vanligare med källare som bostadsutrymmen.
Jag formulerade mig nog också lite fel när jag skrev att isolering även under källargolv uteslutande är mot fukt och att det skulle sakna betydelse för uppvärmningskostnaderna. Särskilt om man vill ha golvvärme i ett källargolv, måste det isoleras för att inte stor del av värmen skall gå förlorad.

Återstår då frågan om betydelsen av isolering under en väldränerad pool. Jag är fortfarande av åsikten att det saknar eller har marginell betydelse. Dräneringslagret är ju i sig en form av isolering. Vattentrycket i poolen gör att behovet av kapilärbrytande skikt inte finns som i huskällaren. De något sämre isoleringsegenskaperna mot särskild köpt isolering borde kunna kompenseras av ett dräneringslager av rätt tjocklek. Nackdelen blir dock en tröghet vid vårstarten, då mer energi går åt att även värma upp den del av dräneringslagret som ligger närmast under poolbotten. Men längre fram borde energiåtgången bli ungefär densamma.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag