VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kalkutfällningar  (läst 3305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronja7777

Kalkutfällningar
« skrivet: november 21, 2020, 12:15:44:44 »
Hej, vi har problem med kalk i vattnet. Vad är bästa utrustningen för att åtgärda det, nån som provat scalestop tex?
Tacksam för svar  :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Kalkutfällningar
« Svar #1 skrivet: november 21, 2020, 12:40:31:31 »
Allra bästa lösningen om man har vatten som är rejält kalkhaltigt (=hårt vatten) är att skaffa ett avhärdningsfilter till fastigheten. Kalken ger problem på fler ställen än i spa eller pool, kranar, värmeväxlare, duschstrilar m.m.sätts igen, man får avlagringar i badkar,dusch och handfat. Det finns ett antal typer och fabrikat och oftast tar man först ett vattenprov för att se hur pass hårt som vattnet är.

En annan faktor som spelar in  är vilket pH man håller i sitt spa eller poolvatten. Ju högre pH desto större risk för kalkutfällningar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kalkutfällningar
« Svar #2 skrivet: november 24, 2020, 21:45:35:35 »
Hej,
Har du kalkhaltigt vatten och kalk har börjat fälla ut som avlagringar?

Då skulle jag sänka pH under 7. Gärna närmare 6. Detta för att lösa upp bildad kalk i spabadet.

Låt spabadet ha lägre pH något dygn. Lägre pH gör att kalken löses upp. När den gör det så kommer pH att stiga. Så ha koll på pH och låt detta vara lågt något dygn. Kan hända att du behöver sänka pH mer än en gång?

Kalkbildning sker ju varmare det är Alltså speciellt vid värmaren till spabad.
Kommer du ner i pH=4 bildas klorgas om du använt klor. Så undvik för lågt pH.

Det finns flera sätt att hantera kalk i ett bad.

Vanligaste rådet är att sänka pH. Har tidigare skrivit att det är som att kissa i byxan. Kalken kommer mycket snabbt tillbaka.

Eller gör som jag gjorde tidigare med att ta bort kalcium med höj pH. Då fäller kalken ut direkt som ett vitt pulver. Tyvärr är filter för spabad dåliga på att hantera kalk.

Är det endast i ditt bad du vill hantera bildad kalk eller hela bostaden? För det senare har jag ett oanvänt avhärdningsfilter från Jädra vatten. Alltså använder inte mitt avhärdningsfilter.

Nu kommer mitt förslag till att åtgärda kalk i ditt bad.
Har du kalkutfällningar så sänker du pH som ovan. Om inte så hoppa över detta steg.

Tillsätt 1/4dl per 1000liter flytande natriumsilikat. Gör rent filtret efter 24h. Detta bildar normalt vattenglas. Har du kalcium så bildas en gegga av kalciumsilikat som borde fastna i ditt filter.

Då försvinner ditt kalcium i vattnet som kan bilda kalk.

För att ha koll på om kalk bildas eller löses upp finns något som heter Langeliers index.

Natriumsilikat;
https://panduro.com/sv-se/produkter/kreatima/verktyg/verktyg-tillbehor/vattenglas-natron-1-l-103985


Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag