Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?  (läst 49185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« skrivet: juli 23, 2009, 00:01:50:50 »
Ju mer "poolkunskap" man får desto mer inser man att man inte vet...

Jag är i startgropen för ett litet höstprojekt, dvs att bygga pool. :) Hade efter initiala efterforskningar bestämt att det ska bli en folkpool 4 * 8 med roman end-trappa, en long life liner, värmepump, saltgenerator, jetstream, lite extra belysning etc samt ett pooltak på skenor; Idealcover's Klasik C.

Hela kalaset räknar jag landa på ca 350 000 om jag lejer bort arbetet (förutom att jag lägger marksten runt poolområdet själv). Då är montering av pool samt grävning (inkl grusmaterial, samt bortforsling av jord ca 50 000) inkluderad.

Har naturligtvis läst en hel del på detta eminenta forum med alla hängivna anhängare  O0  ... men jag har ännu inte förstått vilken pooltyp som blir bäst för just mig!?

Jag har nämligen börjat tveka lite om val av pooltyp (liner kan gå sönder, den blir spröd med åren, bleks osv). Livslängd för övrigt passar mig fint med den NTR A-tryckade stommen, beräknad livslängd är ca 50 år, och linjer (om allt går bra) ca 25 år. Jag har en släkting som har en tryckad poolstomme som är över 40 år nu, den fungerar hur fint som helst, ... även om deras linern känns rätt "B i kvalitetskänsla" (gammal) liksom...

Läser en hel del av er som har kört med pp-pool (Co-Polypropylen via http://www.livingquality.com/pppoolen.html) och funderar hur det skulle vara om jag valde en sån istället? Så jag undrar nog (ursäkta allt dravel initalt):
- Hur kom NI fram till att just denna pooltyp passade er?
- Hur lång hållbarhet har pooltypen, vet ni?
- Går de svetsade skarvarna sönder? Vad gör man då, går det att laga enkelt (vem?)?

Kortfattat: Vad är pp-poolens fördelar/nackdelar jämfört med en traditionell liner-pool?

 <hmm>

// Jonas
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2009, 08:46:42:42 »
Hej Jonas och välkommen!
Oavsett vilken pool typ du väljer så gör du helt rätt som bygger pool.

Vi har en PP pool och orsaken till att vi valde en sådan typ av pool är att vi slipper liner och eventuellt liner-byte om olyckan skulle vara framme.
Det verkade så krångligt med liner, man måste få bort alla veck och vad jag har förstått händer det ibland att veck ändå finns kvar när man fyllt upp poolen.  I och med att vi har hund så hade nog risken varit större att linern blev försörd ifall våran lilla vovve tog sig ett bad, vilket hon har gjort en hel del och i början ville hon upp så fort som möjligt och krafsade på kanten innan hon upptäckte att det faktiskt finns en trappa att gå upp på. Då var jag faktiskt glad att vi inte hade en liner pool, potentiell reva i linern.

Dessutom var ju byggtiden kortare i och med att vi inte behövde bygga stomme, bara ner med "badkaret" och återfylla.

Hållbarheten på dessa pooler återstår att se, i och med att dom är relativt nya så har jag inte hört något ännu om att dom inte skulle ha lång livstid, tiden får utvisa. Skulle plasten bli ful på sikt är det väl egentligen inget som hindrar att man i efterhand sätter en liner i den.

Du gör helt rätt som satsar på pooltak, dels kan du förlänga säsongen en bra bit, dels slipper du en del städning.
Jösses vad björkfrön vi hade här för några dagar sedan, hade jag inte haft tak på poolen hade jag garanterat haft en hel del att göra .

MVH Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2009, 11:15:19:19 »
...I och med att vi har hund så hade nog risken varit större att linern blev försörd ifall våran lilla vovve tog sig ett bad, vilket hon har gjort en hel del och i början ville hon upp så fort som möjligt och krafsade på kanten innan hon upptäckte att det faktiskt finns en trappa att gå upp på. Då var jag faktiskt glad att vi inte hade en liner pool, potentiell reva i linern.
...
MVH Majja


Tack Majja

Har själv tidigare haft en stor hund med kraftiga klor och tassar, ... jag verkligen ser framför mig din hund som krafsar på en liner-kant och fibrilt försöker komma upp, ajaja, hade nog inte blivit så fint alla gånger...  ::) :D  :D

Idag dock ingen hund, ... bara en massa barn...  :)

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2009, 11:35:33:33 »
Efter jag postat min fråga här, hann jag även med att dra en offertförfrågan till www.livingquality.com också.

När jag kollade mailen i morse så hade jag redan ett seriöst svar av dom, wow. Ruskigt snabbt svar! (sover man inte i skåne??) <antman>

Summerar jag lite så ser jag att det inte skiljer så mycket rent ekonomiskt i respektive pool-alternativ för mig. Dock verkar det som om jag behöver göra mer jobb på egen hand med pp-poolen (fast med reducerat totalpris förstås). Sen diffar det även på pris för jetstream och värmepump till pp-poolens fördel. + att jag med pp-poolen i mitt fall kommer undan med ett Klasik B tak, istället för det större Klasik C (folkpools romand-endtrappa ligger ju liksom "utanför") ).

Totalt ca 56 000 "billigare" med pp-poolen i utbyte mot "några" timmars jobb, vilket känns rätt överkomligt trots allt.

===============
Folkpool
Komplett material till poolen, 4 * 8 romand end 174 000
Pooltak Klasik C (inkl 2 extra skenor + frakt)    80 000
Entreprenad, poolmontage, arbete, inkl grävning + grus    50 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (isolering endast sidor)   5 000
Summa    344 000
===============
PP-pool
Komplett material till poolen (4 * 8, med invändig gaveltrapp)   155 000
Pooltak Klasik B (inkl 2 extra skenor + frakt)    61 100
Entreprenad, grävning + material   25 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (även isolering under)   12 000
Summa   288 100
===============

En nackdel med formgjuten pool jag läste här tidigare är ju att det blir lite svårt om det kommer fram berg där man tänkt haft poolen. För min del är det lättgrävt, nästan bara sand faktiskt.

Men tar gärna emot mer fördelar/nackdelar med pooltyperna, please...

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2009, 11:48:16:16 »
PP poler är ju eg den vanligaste pooltypen, iaf i Europa.
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader. Nu kanske det inte händer så ofta i södra Sverige men det var ett viktigt argument för mig i val av pooltyp.
Vidare känns det inte som PP poler är riktigt uttestade i vårat klimat och skulle något hända (typ sprickbildningar) så blir det en jobbig sak att fixa till.
Vi har ju även läst här på forumet om att det dyker upp svårbehandlade beläggningar.....

Nä.. Linerpool känns bättre... men jag har inget emot att det finns massa försökskaniner där ute som testar PP poler för fördelen med dessa är ju alla roliga former man kan få. Vem vet, nästa hus kanske blir en PP pool.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2009, 11:57:02:02 »
Vi har inte PP men en i glasfiber (www.spaobad.com) vilken liknar PP. Kan bara ge possitiva omdömmen om denna. Eftersom den står emot alla slag och sparkar från barnen utan att ändra sig och har trappan inbyggd precis som du säger så rekomenderar jag PP eller glasfiber.

Vi har en vit men vattnet blir skönt blåaktigt ändå. Vit kant är snyggare än en blå men det är ju en smaksak. Att välja med överrining kanske skulle vara något. Då utnyttjar man djupet fullt ut, och fräckt verkar det vara.

Att välja tak, jetstream och VP gör du rätt i men räkna med att din bugget kanske spräcks för det är alltid något som man glömmer bort eller blir dyrare. Har du räknat med allt sättgrus till plattorna? Sen ser jag inte om du har med dräneringen i pool priset.

Bor själv i Skåne och har allt som du tänker köpa.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0

Att bli poolägare är något som jag inte ångrar.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2009, 12:31:54:54 »
 
Citera
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader

Enligt informationen från Living Qualitys hemsida ska pp poolen tåla bra mycket mer än ner till -10:
PP-poolen består av svetsad genomfärgad CO-polypropylen och är en termoplast som är mycket flexibel mot böjning, slag, stora markrörelser. PP-poolen klarar höga och låga temperaturer (-30 till +92oC)

Som jjboy skriver, dessa typer av pooler tål både slag och sparkar  bra (har man tonåringar som drar hem polare på bad så kan det gå rätt så hett till i poolen), hur en liner klarar detta kan jag inte uttala mig om då jag aldrig haft en liner pool.

Sedan så tror jag att disskussionen angående svårbehandlade beläggningar inte handlade om pp pooler, det var något annat material. Själv har jag inte fått någon som helst beläggning, men det kan säkert hända oavsett vilken sorts pool man har, det beror nog på vad som hamnar i poolen.

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2009, 13:21:00:00 »
Jissus

tror ni verkligen att en linetrpool inte går att bada i utan att linern spricker >:D >:D
Slag o sparkar jo just det... hela poolen brakar ihop ;D ;D

Linerpool ger en mjuk o härlig botten som tyvärr inte tål att man tyger ner o sätter en kniv i den, därför har vi sagt till våra ungar att INTE ha kniv i badbrallorna när dom badar.

Naturligtvis skriver en försäljare hur förträfflig deras produkt är MEN går vi på fakta så är
Ren PP ej UV beständig samt vid temp under -10 gr C blir den porös.
Detta kan kompenseras genom att mixa PP med div ingridienser.
MEN
Jag har ett väldigt dåligt förtroende för hur dessa tillfixade PP-granulater produceras och kvalitetskontrolleras. Är även mycket tveksam till hur dessa eg har uthållighetstestats.

Ta gärna exempel med bilar, ständigt drabbas biltillverkarna av att deras plastkomponenter falerar över tiden och personligen tror jag att deras plast-testbudget är 1000ggr så stor som en pooltillverkares.

Sedan finns det visst även någon PP pooltillverkare som använder sig av återvinnet PP.... Brrrrrrrr snacka om att tigga om problem långsiktigt.

Men som sagt, jag ser fördelar med materialet om alla risker elimineras och enda sättet att det kan ske är verkliga tester.

So please keep on testing!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2009, 13:33:05:05 »
Självklart tror jag inte att en liner spricker hur lätt som helst, men som jag tidigare nämnde, ett par hundklor kan säkert göra en reva i linern, därför valde vi att inte ha en pool med liner.

Nä, självklart ska man inte ha kniv i badbrallan när man badar (inte ens i en pp pool), men vet du vad våra tonåringar har i en ficka i badbrallorna: En kapsylöppnare som sitter fast på ett snöre, ska vara så enligt modet , och man kan ju inte bada i något annat billabong badbrallor  ::) ::) ::)

Som jag sa i mitt första inlägg i denna tråden, tiden får utvisa hur bra pp poolen är, jag tog chansen att vara försökskanin  ;D

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2009, 13:35:24:24 »
Jissus

[...]
Linerpool ger en mjuk o härlig botten som tyvärr inte tål att man tyger ner o sätter en kniv i den, därför har vi sagt till våra ungar att INTE ha kniv i badbrallorna när dom badar.
[...]


Ja, noterat, ska lägga till i badregelboken till kidsen att lägga undan knivarna.
 >rulla<  >rulla<  >rulla<
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2009, 14:15:55:55 »
Vi har inte PP men en i glasfiber (www.spaobad.com) vilken liknar PP. Kan bara ge possitiva omdömmen om denna. Eftersom den står emot alla slag och sparkar från barnen utan att ändra sig och har trappan inbyggd precis som du säger så rekomenderar jag PP eller glasfiber.

Vi har en vit men vattnet blir skönt blåaktigt ändå. Vit kant är snyggare än en blå men det är ju en smaksak. Att välja med överrining kanske skulle vara något. Då utnyttjar man djupet fullt ut, och fräckt verkar det vara.

Att välja tak, jetstream och VP gör du rätt i men räkna med att din bugget kanske spräcks för det är alltid något som man glömmer bort eller blir dyrare. Har du räknat med allt sättgrus till plattorna? Sen ser jag inte om du har med dräneringen i pool priset.

Bor själv i Skåne och har allt som du tänker köpa.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0

Att bli poolägare är något som jag inte ångrar.

Att välja överrinning vore superfränt, men priserna börjar på helt andra nivåer då tyvärr...  :(

Stenmjöl till plattor har jag inkluderat, är rätt billigt hos oss, man betalar ju i princip för transport (enligt mina tidigare erfarenheter). Dräneringskostnader och strul med grundvatten som du hade räknar jag väl med att slippa. Förstår att det kan dra iväg, men i mitt fall har jag > 3 meter fin sand i backen där poolen ska stå, som dränerar rätt bra, tänkte bara lägga ut dräneringsrör, koppla till en "tittlucka"/brunn och sen inget mer. Upptäcker jag sen att det står vatten däri så får jag väl koppla in en pump också. Men det finns ju alltid fler sätt att spräcka budgeten på... ;D
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2009, 15:06:08:08 »
Citera
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader

Enligt informationen från Living Qualitys hemsida ska pp poolen tåla bra mycket mer än ner till -10:
PP-poolen består av svetsad genomfärgad CO-polypropylen och är en termoplast som är mycket flexibel mot böjning, slag, stora markrörelser. PP-poolen klarar höga och låga temperaturer (-30 till +92oC)
[...]

Enligt deras hemsida är det faktiskt ännu större intervall på temperatur, dom säger "PP-poolen tillverkas av UV-stabiliserad Co-Polypropylen är genomfärgad och klarar vårt hårda klimat här uppe i Norden. PP plasten klarar temperatur från -40 °C till + 90 °C, har mycket hög kemikalietålighet"

Dock är det ju en sak att skriva det på en hemsida, och en annan sak i verkligheten. Detta garanterade temperaturintervall gäller ju säkert första tiden man har poolen. ... men för mig är det viktigare att det håller över tid. man kan säkerligen förvänta sig att poolmaterialet blir känsligare över tid (liksom för liner). Redan efter 7-10 år lär ju materialet ha mattats ut en hel del... (saknar dock belägg för detta).

Frågan på förväntad livslängd kvarstår alltså för mig.   <dontkn>

Jag ser att pp-poolen lämnar hela 25 års garanti (dock 5 år på svetsningar), detta kan jämföras med folkpool som lämnar 20 års garanti på konstruktion/material. Hmm, jag ska läsa på lite mer om vad garanti täcker och vilka scenario dom törs garantera...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #12 skrivet: juli 23, 2009, 15:41:21:21 »
Helt rätt, vad kan man lita på?
För min del var konsekvenserna för ett materialproblem alldeles för stora samt att risken för hög för att våga chansa.
Garantin hos Folkpool resp PP-pool säger inget om kvalitet.
(Kia 5års garanti = Toyota kvalitet >:D)

Har en viss koppling till plastindustrin och känner till riskerna generellt.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2009, 15:49:37:37 »
Angående förväntad livslängd, ... tittar man vad den tjeckiska tillverkaren av pp-poolen skriver på sin hemsida www.centralplast.cz så framgår det att den förväntade livslängden är 25 till 30 år.  :o

Detta förutsatt att man sköter allt rätt. Tex skriver dom (Källa: http://www.oblibene.biz/userdata/shopimg/svarovaniplastu/file/CENTRALPLAST_SE.pdf):

"Poolens livslängd beror huvudsakligen pa kvalitet av svetsar, pa val av material och om poolen är
installerad I marken pa rätt sätt. Om alla arbeten är utförda pa riktigt, borde en pool tjäna minst
25 ar. Livslägden gynnas av täckning med en presenning, eller av sättning ett tak över poolen
och dess korrekta övervintring. En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor. Vi
därför rekommenderar att utrusta poolen med an UV lamp eller an annan klorfri behandling av
vattnet."


Denna text säger 2 saker: dels, räkna med 25 år, sen byt pool. Men även att man inte ska använda klor.
Jag skriver det igen: "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor"
 ???

(Folkpool i dess enklaste form anger ca 50 år som livslängd).

Dock ska sägas att enligt egen utsaga så har den tjeckiska firman hållit på med plastsvetsning sedan 1993, och då hoppas man väl att dom lärt sig nåt vettigt..  8)

(tror ju säkert också att en liner påverkas lika dåligt av klor, självklart, men där är kostnaden inte lika stor för ett byte... det är ju det som är själva knutpunkten här i mina tankar...)
« Senast ändrad: juli 23, 2009, 16:03:36:36 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2009, 16:24:12:12 »
PP poler är ju eg den vanligaste pooltypen, iaf i Europa.
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader.
[...]

En tanke angående att PP inte tidigare har etablerats i större omfattning i norden kan ju också spåras till att det inte finns någon fabrik i vår omedelbara närhet som tillverkar; och att transportproblematik tidigare har satt käppar i hjulen?
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #15 skrivet: juli 23, 2009, 16:36:35:35 »
Angående förväntad livslängd, ... tittar man vad den tjeckiska tillverkaren av pp-poolen skriver på sin hemsida www.centralplast.cz så framgår det att den förväntade livslängden är 25 till 30 år.  :o

Detta förutsatt att man sköter allt rätt. Tex skriver dom (Källa: http://www.oblibene.biz/userdata/shopimg/svarovaniplastu/file/CENTRALPLAST_SE.pdf):

"Poolens livslängd beror huvudsakligen pa kvalitet av svetsar, pa val av material och om poolen är
installerad I marken pa rätt sätt. Om alla arbeten är utförda pa riktigt, borde en pool tjäna minst
25 ar. Livslägden gynnas av täckning med en presenning, eller av sättning ett tak över poolen
och dess korrekta övervintring. En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor. Vi
därför rekommenderar att utrusta poolen med an UV lamp eller an annan klorfri behandling av
vattnet."


Denna text säger 2 saker: dels, räkna med 25 år, sen byt pool. Men även att man inte ska använda klor.
Jag skriver det igen: "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor"
 ???

[...]

Jag påtalade för den svenska återförsäljaren att fabriken säger att "klor är dåligt", ... jag väljer att redovisa hans svar i helhet här, när jag frågade varför dom säger "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor":

"Stämmer inte
PP-plast har ovanligt stor kemikalietålighet mot både sura och alkaliska kemikalier om du jämnför det mot andra plaster. Det är egentligen bara Teflon som har bättre kemikalietålighet vad gäller sura kemikalier. PVC som hårdplast har ochså bra kemikalietålighet framför all mot sura kemikalier. UV-strålningen från solen påverkar plasten mer liksom alla organiska material och stark UV-bestrålning under lång tid kommer PP-plasten att bli spröd. (OBS detta kan inte en svensk sommar komma upp i de UV-doser som krävs för att göra PP-plasten spröd.) Varför de skriver så tolkar jag det som att de är rädda för missfärgningar/blekning av plastenfärgen. Eftersom plasten är genomfärgad så skulle man få en missfärgning av en tappad klorpuck som legat minst ett par dagar i poolen så gär det teoretiskt att ta fram en varmpuftspistol och värma plasten och färgpigmentet flyter ut och missfärgningen i stort försvinner. Detta har jag gjort med men ny pool som inte var vattenfylld.
Det enda som inte PP-plasten gillar är koppar och det är ju en metall
Samma effekt har du med en linerpool att sprödheten kommer inte från kloret utan att mjukgöraren försvinner bort. Missfärgningar av linern går inte att göra något åt efter det är ett färgpigment som sprutats på linern"




Humm, jo, förklaringen ovan känns acceptabel i mina ögon.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #16 skrivet: juli 23, 2009, 17:12:55:55 »
Hej !

Tycker du ska tänka ett varv till innan du bestämmer vilken storlek på pooltak ni väljer, finns det möjlighet så välj Klasik C. Ni får då ett väldigt användbart område under tak, där man kan ha några stolar, torkställning för handdukar, CD-spelare samt förvara badleksaker på, på vintern kan man använda det som förvaringsutrymme för t.ex trädgårdsmöbler & dyl. Händer väldigt ofta att våra ungar och kompisar bara sitter i poolhuset inte för att bada utan bara "snacka" för det är en mysig plats att vara på.

Vi tycker att detta området i vårt poolhus är guld värt, man har någonstans att stå och torka av sig, byta om på eller bara sitta och mysa i under tak. Varmt och gott att stå barfota på, som golvvärme blir det också när man väljer att lägga stenplattor runt poolen.

Pooltak gör att man badar mer också tror jag, än om man inte hade haft det, spelar liksom ingen roll om det regnar, blåser, kallt i luften eller vilken tid på dygnet man väljer att bada.....så enkelt att bara öppna dörren och ta ett dopp  :D

Just nu har vi ca. 21 grader ute, har varit molnigt och regn ett par dagar, i poolhuset är det 35 grader & 29 i vattnet  8)

Lycka till med Ert poolbygge !!


LOTTERÖD  
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #17 skrivet: juli 23, 2009, 17:17:13:13 »
Jag ställde precis samma fråga till min pp-leverantör (Söderro gård) och fick precis samma svar. Jag kan ju inte själv kontrollera sanningshalten i det men Söderro gård har gett mig fantastiskt bra service och har hela tiden framstått som ärliga och "reko" så jag känner ingen anledning att betvivla svarets korrekthet.

Angående förväntad livslängd, ... tittar man vad den tjeckiska tillverkaren av pp-poolen skriver på sin hemsida www.centralplast.cz så framgår det att den förväntade livslängden är 25 till 30 år.  :o

Detta förutsatt att man sköter allt rätt. Tex skriver dom (Källa: http://www.oblibene.biz/userdata/shopimg/svarovaniplastu/file/CENTRALPLAST_SE.pdf):

"Poolens livslängd beror huvudsakligen pa kvalitet av svetsar, pa val av material och om poolen är
installerad I marken pa rätt sätt. Om alla arbeten är utförda pa riktigt, borde en pool tjäna minst
25 ar. Livslägden gynnas av täckning med en presenning, eller av sättning ett tak över poolen
och dess korrekta övervintring. En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor. Vi
därför rekommenderar att utrusta poolen med an UV lamp eller an annan klorfri behandling av
vattnet."


Denna text säger 2 saker: dels, räkna med 25 år, sen byt pool. Men även att man inte ska använda klor.
Jag skriver det igen: "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor"
 ???

[...]

Jag påtalade för den svenska återförsäljaren att fabriken säger att "klor är dåligt", ... jag väljer att redovisa hans svar i helhet här, när jag frågade varför dom säger "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor":

"Stämmer inte
PP-plast har ovanligt stor kemikalietålighet mot både sura och alkaliska kemikalier om du jämnför det mot andra plaster. Det är egentligen bara Teflon som har bättre kemikalietålighet vad gäller sura kemikalier. PVC som hårdplast har ochså bra kemikalietålighet framför all mot sura kemikalier. UV-strålningen från solen påverkar plasten mer liksom alla organiska material och stark UV-bestrålning under lång tid kommer PP-plasten att bli spröd. (OBS detta kan inte en svensk sommar komma upp i de UV-doser som krävs för att göra PP-plasten spröd.) Varför de skriver så tolkar jag det som att de är rädda för missfärgningar/blekning av plastenfärgen. Eftersom plasten är genomfärgad så skulle man få en missfärgning av en tappad klorpuck som legat minst ett par dagar i poolen så gär det teoretiskt att ta fram en varmpuftspistol och värma plasten och färgpigmentet flyter ut och missfärgningen i stort försvinner. Detta har jag gjort med men ny pool som inte var vattenfylld.
Det enda som inte PP-plasten gillar är koppar och det är ju en metall
Samma effekt har du med en linerpool att sprödheten kommer inte från kloret utan att mjukgöraren försvinner bort. Missfärgningar av linern går inte att göra något åt efter det är ett färgpigment som sprutats på linern"




Humm, jo, förklaringen ovan känns acceptabel i mina ögon.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #18 skrivet: juli 23, 2009, 17:26:25:25 »
Hej !

Tycker du ska tänka ett varv till innan du bestämmer vilken storlek på pooltak ni väljer, finns det möjlighet så välj Klasik C. Ni får då ett väldigt användbart område under tak, där man kan ha några stolar, torkställning för handdukar, CD-spelare samt förvara badleksaker på, på vintern kan man använda det som förvaringsutrymme för t.ex trädgårdsmöbler & dyl. Händer väldigt ofta att våra ungar och kompisar bara sitter i poolhuset inte för att bada utan bara "snacka" för det är en mysig plats att vara på.

Vi tycker att detta området i vårt poolhus är guld värt, man har någonstans att stå och torka av sig, byta om på eller bara sitta och mysa i under tak. Varmt och gott att stå barfota på, som golvvärme blir det också när man väljer att lägga stenplattor runt poolen.

Pooltak gör att man badar mer också tror jag, än om man inte hade haft det, spelar liksom ingen roll om det regnar, blåser, kallt i luften eller vilken tid på dygnet man väljer att bada.....så enkelt att bara öppna dörren och ta ett dopp  :D

Just nu har vi ca. 21 grader ute, har varit molnigt och regn ett par dagar, i poolhuset är det 35 grader & 29 i vattnet  8)

Lycka till med Ert poolbygge !!


LOTTERÖD  

Hej LOTTERÖD,

du har inspirerat en hel del med ditt pooltak, har förstås läst en del från ditt bygge  O0

Du har nog rätt också, ... man ångrar nog inte valet av ett något större tak, kanske tvärt om är troligare. Klasik C är ju ett par dm högre också än Klasik B.

BTW: Tack vare dig kollade jag även på http://www.steelpool.se/Loberod.htm men det var väl fasligt vad dyrt det kunde bli... min plånbok tvingar mig att leta poolleveratör i ett annat segment.  :P
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #19 skrivet: juli 23, 2009, 17:36:09:09 »
Livingquality är lierade med den firma jag valde som leverantör, d.v.s. Sörerro Gård, och även dessa var otroligt snabba i offerthantering, och jag har även innan och efter leverans fått superbra service. Andreas från Söderro har hela tiden ringt och kollat hur mitt arbete gått och varit uppriktigt intresserad av att allt ska bli bra även EFTER jag fått poolen och betalat fakturan.

Vi tittade först på en vanlig linerpool och jag fick offert på även en sådan från Söderro Gård. Vi hade dock som krav att poolen skulle ha en trappa, och det kostar mer än 20k till en linerpool. Plötsligt var det inte så stor skillnad i pris mellan liner-pool och pp. Vidare tittade jag på den tid som vi (jag) skulle behöva lägga på att färdigställa det hela och jag tyckte det kände som mer jobb med linerpool. Jag tyckte det kändes tryggt att få poolen levererad "färdig" och att det bara var ställa ner den i hålet istället för som med linerpool där det krävs merjobb i form av montering. Det kändes också lite vanskligt att montera en liner utan att ha gjort det förr. Eftersom vi ville ha en oval pool krävdes det dessutom en stödmur på långsidorna, och då tillkom material och tid för att mura denna. För vissa fabrikat av linerpooler krävdes dessutom en gjuten platta att ställa poolen på och då går det ju säkert 10-15k bara för betongen, och till det tillkommer armeringsmattor och jobbet att gjuta plattan.

Gällande trappan till linerpoolen hade jag också hört från ett par leverantörer att det innebar en risk för läckage och trapporna är ju inte i samma färg som linern (inte exakt, i alla fall inte vad jag kunnat hitta) och då kändes det inte riktigt rätt.

Summa summarum

Linerpool
+ Billig i inköp
- Dyrt med trappa
- Merkostnad för stödmur och eventuellt gjuten platta
- Merkostnad i tiden för montering

PP-pool
+ Inga merkostnader för montering
+ Trygghet i att materialet är mer hållbart än en liner
- Dyrare grundpris

Till sist föll valet på pp också beroende på att vi helt enkelt tyckte att det kändes mer "på riktigt" än en linerpool. Det är såklart fördomsfullt på alla sätt och vis, men det var i alla fall min magkänsla.

/Kristian


Efter jag postat min fråga här, hann jag även med att dra en offertförfrågan till www.livingquality.com också.

När jag kollade mailen i morse så hade jag redan ett seriöst svar av dom, wow. Ruskigt snabbt svar! (sover man inte i skåne??) <antman>

Summerar jag lite så ser jag att det inte skiljer så mycket rent ekonomiskt i respektive pool-alternativ för mig. Dock verkar det som om jag behöver göra mer jobb på egen hand med pp-poolen (fast med reducerat totalpris förstås). Sen diffar det även på pris för jetstream och värmepump till pp-poolens fördel. + att jag med pp-poolen i mitt fall kommer undan med ett Klasik B tak, istället för det större Klasik C (folkpools romand-endtrappa ligger ju liksom "utanför") ).

Totalt ca 56 000 "billigare" med pp-poolen i utbyte mot "några" timmars jobb, vilket känns rätt överkomligt trots allt.

===============
Folkpool
Komplett material till poolen, 4 * 8 romand end 174 000
Pooltak Klasik C (inkl 2 extra skenor + frakt)    80 000
Entreprenad, poolmontage, arbete, inkl grävning + grus    50 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (isolering endast sidor)   5 000
Summa    344 000
===============
PP-pool
Komplett material till poolen (4 * 8, med invändig gaveltrapp)   155 000
Pooltak Klasik B (inkl 2 extra skenor + frakt)    61 100
Entreprenad, grävning + material   25 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (även isolering under)   12 000
Summa   288 100
===============

En nackdel med formgjuten pool jag läste här tidigare är ju att det blir lite svårt om det kommer fram berg där man tänkt haft poolen. För min del är det lättgrävt, nästan bara sand faktiskt.

Men tar gärna emot mer fördelar/nackdelar med pooltyperna, please...



Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #20 skrivet: juli 23, 2009, 19:29:55:55 »

En tanke angående att PP inte tidigare har etablerats i större omfattning i norden kan ju också spåras till att det inte finns någon fabrik i vår omedelbara närhet som tillverkar; och att transportproblematik tidigare har satt käppar i hjulen?

Knappast då en 12m trailer täcker hela Europa.
Tänk på att väldigt många av oss har mycket närmare till Tjeckien än till någon ort i Svealand eller Norrland.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #21 skrivet: juli 23, 2009, 22:01:01:01 »
Hej !

Tack för att du gillar vårt poolbygge  ;) Vi hade tur när vi fick offerten från Steelpool försommaren 2006, med byggstart våren 2007, priset på rostfritt gick i taket efter det, förstår att man ramlar baklänges när man nu ser vad en "Löberödspool" skulle kosta att bygga idag. Vårt pooltak köpte vi och fick hem från Living Q redan i nov. 2006, nästan 7 månader innan vi hade en poolgrop i gräsmattan.

Hela vårt poolbygge inkl. stensarg, pooltaket och allt runt poolområdet (plattor o dyl) vi har inte gjort något arbete själva, slutade på strax över 310.000:--

Klart att det känns, som om man vann på lotto år 2006  :o



LOTTERÖD 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #22 skrivet: juli 23, 2009, 22:32:41:41 »
Hej !

Tack för att du gillar vårt poolbygge  ;) Vi hade tur när vi fick offerten från Steelpool försommaren 2006, med byggstart våren 2007, priset på rostfritt gick i taket efter det, förstår att man ramlar baklänges när man nu ser vad en "Löberödspool" skulle kosta att bygga idag. Vårt pooltak köpte vi och fick hem från Living Q redan i nov. 2006, nästan 7 månader innan vi hade en poolgrop i gräsmattan.

Hela vårt poolbygge inkl. stensarg, pooltaket och allt runt poolområdet (plattor o dyl) vi har inte gjort något arbete själva, slutade på strax över 310.000:--

Klart att det känns, som om man vann på lotto år 2006  :o



LOTTERÖD 

Ojdå! Bara att gratulera till bra timing!   :)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #23 skrivet: juli 23, 2009, 23:21:10:10 »
En tanke till som dök upp, om man väljer pooltak (som vi definitivt ska göra) så "riskerar" man kanske att få riktigt varmt i vattnet, 30-31 grader lär ju inte vara ovanligt på sommaren enligt vad jag kan utläsa av era "rapporter". *mums*

Temperaturer som dessa lär ju påverka i viss grad en liner negativt och förkorta livslängden?

Suck, är fortfarande 50/50 angående pooltyp, velar med vilken jag ska välja...
men trots det, tusen tack för era tips och kommentarer, uppskattar verkligen!  O0  O0  O0
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #24 skrivet: juli 24, 2009, 07:01:34:34 »
Hej intressant följa debatt här :). Jag har folkpools 8x4 m roman end trapp kört sen 2005.
Detta snack om läckage vid trappa är skrämselprop. gör man riktigt läcker det inte. jämfört m pppool
så stjäl inte trappa till linerpool någon inneryta. man får med som min 1.40 längrepool. Pooltak är ju bra
tänkte bara på det Lotteröd skrev om att ta till så man kan ha möbler under t.ex. då tror jag
du också åker på att ordna bygglov behövs inte annars iallafall inte i vår kommun.
Tänkte också på den dan när det är dags byta liner då kan man ju byta utseende på pool samtidigt.
Vet inte hur det går till i en pppool.
Lycka till m vad det nu än blir.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2009, 07:50:46:46 »
Det borde väl inte vara speciellt svårt att reparera en PP-Pool, behöver inte alls bli lika dyrt som att byta liner i en linerpool, tror därför att farhågorna om ojämn kvalitet är lite överdrivna, men visst, den dag hela poolen börjar visa tecken på att livslängden är slut så blir det ju i princip en "nyinvestering".

Jag har sett folkpoolstommar som är 30 år frilagda för linerbyte som inte sett särskilt fräscha ut, dock bytte dessa ägare liner och kör nu vidare, så länge den är vattenfylld tror jag nog stommarna håller, men jag är tveksam över om de håller ihop när nästa linerbyte skall göras. 40-50 år verkar dock vara en rätt trolig livslängd på en stomme från folkpool utifrån det jag sett.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sälis

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2009, 08:42:08:08 »
Hej
Är också i pooltankar. Hur har du tänkt göra med värmen? Saknar den i din kalkyl. Tänkte också på priset på montering och grävning från Folkpool. Låter riktigt bra. Jag har fått ett uppskattat pris på 100 000 - 120 000. Bara sand i marken och massan kan de direkt köra över till grannen! Hur kan det skilja så mycket?

hälsningar Sälis :)

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #27 skrivet: juli 24, 2009, 09:24:59:59 »
Jag kan också känna att det säkert, i viss mån, är skrämselpropaganda att trapporna till linerpooler skulle läcka, men det är rätt intressant att flera leverantörer av linerpooler SJÄLVA avråder från trappa. I mitt fall har det alltså inte varit pp-pools-leverantören som avrått utan de som själva sålt linerpooler. Det kan såklart vara så att kvalitet på trappa/pool etc. skiljer mellan olika tillverkar och att vissa så att säga är "säkra". För min del ville jag inte ta risken med att det KUNDE strula så därför blev det pp-pool.

Sedan stämmer det ju inte att trapporna i pp-poolerna stjäl inneryta eftersom det går bra att beställa en pp-pool med utanpåliggande trappa. Min leverantör hade 3 varianter: EN liten invändig trappa (som vi valde) i hörnan, en stor gaveltrappa som går längs hela gaveln, och en utanpåliggande som gör poolen längre och inte stjäl inneryta.

Hej intressant följa debatt här :). Jag har folkpools 8x4 m roman end trapp kört sen 2005.
Detta snack om läckage vid trappa är skrämselprop. gör man riktigt läcker det inte. jämfört m pppool
så stjäl inte trappa till linerpool någon inneryta. man får med som min 1.40 längrepool. Pooltak är ju bra
tänkte bara på det Lotteröd skrev om att ta till så man kan ha möbler under t.ex. då tror jag
du också åker på att ordna bygglov behövs inte annars iallafall inte i vår kommun.
Tänkte också på den dan när det är dags byta liner då kan man ju byta utseende på pool samtidigt.
Vet inte hur det går till i en pppool.
Lycka till m vad det nu än blir.
Roland 8)

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #28 skrivet: juli 24, 2009, 13:48:55:55 »
Hej intressant följa debatt här :). Jag har folkpools 8x4 m roman end trapp kört sen 2005.
Detta snack om läckage vid trappa är skrämselprop. gör man riktigt läcker det inte. jämfört m pppool
så stjäl inte trappa till linerpool någon inneryta. man får med som min 1.40 längrepool. Pooltak är ju bra
tänkte bara på det Lotteröd skrev om att ta till så man kan ha möbler under t.ex. då tror jag
du också åker på att ordna bygglov behövs inte annars iallafall inte i vår kommun.
Tänkte också på den dan när det är dags byta liner då kan man ju byta utseende på pool samtidigt.
Vet inte hur det går till i en pppool.
Lycka till m vad det nu än blir.
Roland 8)

Var lite orolig angående bygglovet, men jag har nu fått bekräftat med kommunen där jag bor att pooltaket, tex Klasik C med max ytterhöjd 185 cm inte behöver bygglov, detta framför allt för att poolen inte kräver bygglov, samt att dom ser detta som ett poolskydd. Sköööönt.  :)

Byta utseenden ja efter 20 år för en låg kostnad är ju en väldigt viktig aspekt. Inte otroligt att jag säljer huset om 20-25 år, då kan man ju byta liner för 20 000 kr och vips har man en "ny fräsch pool" inför försäljningen, ... viktigt argument, helt klart!
« Senast ändrad: juli 24, 2009, 14:33:59:59 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #29 skrivet: juli 24, 2009, 13:52:33:33 »
Det borde väl inte vara speciellt svårt att reparera en PP-Pool, behöver inte alls bli lika dyrt som att byta liner i en linerpool, [...]


Yes, jag har fått beskrivit av importören hur man lagar mindre hål i pp-poolen med luftvärmepistol och en lös bit plast. Värmer man inte för hård så ska det gå alldeles utmärkt, detta låter lovande.

Har även fått beskrivit för mig flera som lagat hål i liner, ... och det går ju till och med utan att tömma på vatten, ... dock får man inte "städa" så hårt på lagningen efter en liner-reparation, då man städar bort "lappen".
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #30 skrivet: juli 24, 2009, 14:46:58:58 »
Hej
Är också i pooltankar. Hur har du tänkt göra med värmen? Saknar den i din kalkyl. Tänkte också på priset på montering och grävning från Folkpool. Låter riktigt bra. Jag har fått ett uppskattat pris på 100 000 - 120 000. Bara sand i marken och massan kan de direkt köra över till grannen! Hur kan det skilja så mycket?

hälsningar Sälis :)

Hej Sälis!

Värme inkluderat i min enkla kalkyl:
Värmen igår i Folkpool-kalkylen form av hygglig luftvärmepump, Hayward Powerline 88 (8,8 kW), ca 25 000 kr (dyrt). I PP-poolen blir det i så fall Värmepump 9,9 Kw THP 100, ca 16 000 kr.

Entreprenad:
Ca 25 000 kr till grävare, lastbil, singel/makadam/stenmjöl och ca 25 000 kr för att kunnigt folk ska montera poolen, liner, kopplingar osv. Allt inkl moms. Antar att det inte går åt så många timmar för 2 st erfarna att montera en folkpool? Dock är min folkpoolsåterförsäljare väldigt flexibel, och låter mig göra olika delmoment om jag vill komma ner i tid/peng, vilket jag uppskattar skarpt (då jag inte tycker om att bli lurad på tid  8) )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #31 skrivet: juli 24, 2009, 14:57:04:04 »
grävning, makadam mm ligger nog närmare 50 än 25k

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #32 skrivet: juli 24, 2009, 15:06:09:09 »
Har du fått fastpris på entreprenaden eller är det "bara" din egen uppskattning? Om du inte räknat med det redan, så tänkt på kostnader för:

* Bortforsling av massorna (deponeringsavgift + frakten) om du inte kan dumpa dom på din egen mark.
* Hyra av plattvibrator (padda) (3-400:- per dag och den behövs både till makadam och stenmjölet så det kan vara svårt att hinna på 1 dag)
* Hyra av planlaser för att väga av. (kostar nog 3-400 per dag, men jag har en själv så jag behövde inte hyra)
* Dräneringsslang + brunn (2-4000 kronor)
* Stenmjöl för återfyllnaden runt poolen (2000:- och uppåt beroende på hur mycket du ska återfylla)
* Fiberduk mellan jord och makadam och mellan makadam och stenmjöl (tror jag betalade 1600:- för mina 2 rullar som gick åt för min pool som är 4*9meter)
* Om du ska göra grundarbetet i hålet själv, så tänk på att be leverantören av makadam och stenmjöl att "pytsa" ut det i hålet i små högar istället för att bara dumpa det på din gräsmatta. Det tar 1 timme extra för makadam och 1 timme för stenmjölet (700:- i timmen eller nåt sånt) men du sparar väldigt mycket tid och ork


Detta är ju inga kostnader som spräcker din budget men alla bäckar små, och ju mer man kan kalkylera rätt med desto trevligare blir det ju  :)

Hej
Är också i pooltankar. Hur har du tänkt göra med värmen? Saknar den i din kalkyl. Tänkte också på priset på montering och grävning från Folkpool. Låter riktigt bra. Jag har fått ett uppskattat pris på 100 000 - 120 000. Bara sand i marken och massan kan de direkt köra över till grannen! Hur kan det skilja så mycket?

hälsningar Sälis :)

Hej Sälis!

Värme inkluderat i min enkla kalkyl:
Värmen igår i Folkpool-kalkylen form av hygglig luftvärmepump, Hayward Powerline 88 (8,8 kW), ca 25 000 kr (dyrt). I PP-poolen blir det i så fall Värmepump 9,9 Kw THP 100, ca 16 000 kr.

Entreprenad:
Ca 25 000 kr till grävare, lastbil, singel/makadam/stenmjöl och ca 25 000 kr för att kunnigt folk ska montera poolen, liner, kopplingar osv. Allt inkl moms. Antar att det inte går åt så många timmar för 2 st erfarna att montera en folkpool? Dock är min folkpoolsåterförsäljare väldigt flexibel, och låter mig göra olika delmoment om jag vill komma ner i tid/peng, vilket jag uppskattar skarpt (då jag inte tycker om att bli lurad på tid  8) )

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #33 skrivet: juli 24, 2009, 16:03:28:28 »
Gräv- och materialkostnaden var en uppskattning från "entreprenaden" som ev ska göra det. Väntar dock på en skriftlig offert, kan återkomma med den...

Har ju även tidigare själv lagt ca 240 m2 marksten på tomten,... med x antal lastbilslass med olika material under *sa han malligt*  så viss erfarenhet har jag nu hunnit skaffa >:D

Jag planerar att göra såsom vissa av er gjort med plattsättningen, ... dvs sätta fast pooltaket provisoriskt till hösten, ... låta allt sätta sig och sen lägga markstenen ordentligt till våren när tjälen gått ur backen. (detta förstås förutsatt att mitt poolbygge kommer igång som tänkt i tid...)

Har en nära granne som gjort en stor pool (ska inte nämna pooltillverkaren här,  :-X men ägarna är INTE nöjda, kan avslöja att det inte är nån av de 2 leverantörerna som jag bollar med i vart fall)... dom ska nu efter 3 år lägga om plattorna runt poolen för 3-dje gången, ... blir en massa sättningar. ... lite tråkigt förstås 

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #34 skrivet: juli 24, 2009, 21:48:57:57 »
Hej,

Jag förstår dina funderingar. Med tre egna illbattingar och en skvadron kompisar är man fundersam över hållbarheten med liner. Vi tittade tom på en slags besprutad liner för de 0,5 eller 0,75 mm liners kändes för flimsiga. Det vi fastnade för var den liner som man använder när man svetsar på plats, 1,5 mm tjock med armering. Enligt han som gjorde vår har han gjort sådana pooler på hunddagis så det går nog  ::)

Hur som helst - bara en variabel till i dina ekvationer O0 
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #35 skrivet: juli 24, 2009, 21:56:15:15 »
Vi har vissa regler i vår linerpool, t.ex. får ungarna inte ha uppblåsbara "båten" MED åror, utan bara själva båten, man är ju lite rädd att en åra som fått en törn och blivit lite vass skall kunna skada linern.
Jag har dock aldrig hört talas om nåt sånt...

Nån här som fått sin liner läckande genom lekande ungar?

När det gäller utseende tror jag, helt utan erfarenhet, att även en pp-pool kommer att "missfärgas" med tiden, underligt vore annat, men som sagt, det vet jag inte.
En linerpool bleks ju med tiden, och kanske framförallt om man använder klor som desinficeringsmetod.

Som någon annan skrev tidigare så är en fördel med linerpool att man kan "lyxa till det" lite när det är dags att byta liner.
Vi kommer antagligen inte att välja en enfärgad liner nästa gång...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #36 skrivet: juli 25, 2009, 01:19:06:06 »
Tack för alla tipsen!

Summerar jag tankarna så kommer jag fram till följande betydande fördelar/nackdelar (finns massa mindre aspekter att tänka på, men dessa är redovisade i tråden på andra håll):

=================
Formgjuten plastpool (pp-pool):
+ har nog mycket bättre kvalitetskänsla när man badar.
+ Den tål lite hårdare tag och lätt att laga mindre hål.
- Halv livslängd på hela konstruktionen jämfört med en liner-stomme.

Linerpoolen:
+ Går att till en förhållandevis låg kostnad byta liner och "få en ny pool".
+ Lång livslängd på stommen inkl mkt runt om.
- Liner är mer ömtålig än tjock polypropylen-plast.

Ekonomi:
Angående priset så landar dom ungefär på samma totalkostnad vid investeringstillfället, men med den skillnaden att pp-poolen bara kan användas häften så länge... vilket betyder att totalkostnaden utslagen över hela livslängden nästan blir dubbelt så stor med pp-poolen, även om kvalitetskänslan är större under den tiden det varar.
=================

Jag har inte ännu bestämt mig om jag vill ta den dubbla kostnaden enligt mitt sätt att se det för en pp-pool eller inte... ska fundera nån dag till.  ::)

Tanken har förstås slagit mig att man i pp-poolen borde kunna sätta in en liner efter x antal år, och köra med en plats-svetsad liner (enligt modell som HappyDigger gjorde, hans liner på leca-blockskonstruktionen kostade 40 000 enligt hans kalkyl, BTW: HappyDigger, vilket härligt poolbygge du fick till  O0, skulle gärna göra samma som du gjorde, men jag har liksom inte tiden, och att leja nån att bygga lecablock-varianten kostar nog för mkt. ps. hur många timmar lade du ner??). Men pp-poolen är ju liksom inte gjord för liner i, räknar med att det blir en del strul för att få ett sånt scenario...

---------
Ska väl också tillägga då jag ställt olika pooltyper mot varandra här att om jag hade mer slantar så skulle jag nog hellre välja en pool i rostfritt, tex från www.steelpool.se. Dessa ser ju sååå läckra ut, samt att den är väldigt hållbar och har nog en jämn kvalitet över hela dess livslängd, det mattas ju liksom inte på samma sätt. Nackdelen är att poolen kostar mer än dubbelt så mycket....  :'( ... är väl inte meningen att alla ska åka ferrari, man måste ju får drömma också...   ;)
« Senast ändrad: juli 25, 2009, 01:30:53:53 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #37 skrivet: juli 25, 2009, 01:45:06:06 »
LITE SOM DEMIDECK OPTIMAL HUSFÄRG.
varje år poppar det upp en wannabe som anser sig vara bättre...men alla tappra försök har fallerat so far.

KeepOn trying and developing!

Någon gång på 2010-dekadet måste vi kunna hitta ett alternativ till liner pooler.
men jag tvivlar på att det står PP på den

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #38 skrivet: juli 25, 2009, 08:18:17:17 »
Kan inte undgå att fråga hur man mäter kvalitetskänslan när man badar.  <hmm> Jag har badat i glasfiberpool, linerpool, pool med glasmosaik och målad betong. Kan inte påstå att jag upplevt någon skillnad i "kvalitetskänsla"  på badandet mellan dessa. Tyckte formulering var så rolig så att jag var tvungen att kommentera det.  :)

Alternativ till linerpooler finns redan. Har dock svårt att se att det skulle hända något nytt de närmaste åren då det inte hänt någon nytt i poolväg de senaste 30 åren.  ;D . Tyvärr går inte poolbranschen fram i samma takt som elektronikbranschen.

Någon skrev att PP-pooler skulle vara vanligaste pooltypen i Europa, men det är ju helt fel. Murade och gjutna pooler (lagda med mosaik, kakel eller liner) är det vanligaste i dem stora poolländerna såsom Spanien, Frankrike och Italien.

Mitt tips till någon som inte vill ha en linerpool: Flytta till spanien och köp en gjuten pool med glasmosaik. Kostar lika mycket som en linerpool/PP-pool/glasfiberpool gör i Sverige.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #39 skrivet: juli 25, 2009, 10:03:07:07 »
Kan inte undgå att fråga hur man mäter kvalitetskänslan när man badar.  <hmm> Jag har badat i glasfiberpool, linerpool, pool med glasmosaik och målad betong. Kan inte påstå att jag upplevt någon skillnad i "kvalitetskänsla"  på badandet mellan dessa. Tyckte formulering var så rolig så att jag var tvungen att kommentera det.  :)
[...]

Tyckte själv det var en rolig formulering ... ;)

Kvalitet betyder ju olika för olika personer. För mig, i detta fall så handlar kvalitet om att konstruktionen inte går sönder, att mina 4 småterrorister med hangarounds kan tillåtas bada utan att jag behöver bry mig om ev skador på badutrustningen. Dvs det ska tåla ganska hård användning över lång tid... "kvalitetskänslan" för mig avtar ju om man badar i nåt som är väldigt slitet och nergånget.

För dig betyder kanske kvalitet på poolen nåt helt annat...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #40 skrivet: juli 25, 2009, 10:05:49:49 »
[...]
Mitt tips till någon som inte vill ha en linerpool: Flytta till spanien och köp en gjuten pool med glasmosaik. Kostar lika mycket som en linerpool/PP-pool/glasfiberpool gör i Sverige.

Jag gillar ditt tips, ... funkar säkert superbra för alla som inte har något annat liv utanför poolen... (önskar det vore så ibland  ;) )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #41 skrivet: juli 25, 2009, 11:23:03:03 »
Finns det något liv utanför poolandet?  ;)

Skulle väl inte vara alltför orolig om du hade valt linerpool. Det är ganska vanligt med linerpooler på offentliga anläggningar såsom campingar osv och de har säkert uppåt 1000 badande per dag vilket mer än 200 ggr mer än vad som badar in min pool på en dag. Givetvis är det också vanligast med linerpool i Sverige av olika anledningar, men varför göra som alla andra?

Kanske dags för folket på poolforum att spåna på en helt ny poollösning? En som är helt anpassad för det svenska klimatet? Man borde kunna producera någon form av pool som är anpassad för de nordiska klimatförhållandena med tjäle och röreslse i mark på ett billigt sätt här i Sverige borde man tycka, men det kanske inte finns någon marknad för det.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #42 skrivet: juli 27, 2009, 00:16:50:50 »
Finns det något liv utanför poolandet?  ;)

Skulle väl inte vara alltför orolig om du hade valt linerpool. Det är ganska vanligt med linerpooler på offentliga anläggningar såsom campingar osv och de har säkert uppåt 1000 badande per dag vilket mer än 200 ggr mer än vad som badar in min pool på en dag. Givetvis är det också vanligast med linerpool i Sverige av olika anledningar, men varför göra som alla andra?
[...]

Intressant, visste inte att det används liner-pooler på campingar. Om jag spekulerar hej-vilt kan det nog bero på att dom ofta är större och då är det inte praktiskt genomförbart med plastpool (mina grannar tex, en bostadsrättsförening har en liner-pool som är 15 * 8 meter, denna i plast skulle inte vara möjlig att göra...)

Så det är nog så att liner-poolen är den enda realistiska alternativet när man tänker efter för större "allmänna" poolen, om det är viktigt att hålla ner priset. nu har ju dom flesta av oss mindre pooler, så alternativen är ju fler... men kul ändå att tänkta tanken att väldigt många badar i publika linerpooler och det håller år efter år (såvitt jag vet).

[...]
Kanske dags för folket på poolforum att spåna på en helt ny poollösning? En som är helt anpassad för det svenska klimatet? Man borde kunna producera någon form av pool som är anpassad för de nordiska klimatförhållandena med tjäle och röreslse i mark på ett billigt sätt här i Sverige borde man tycka, men det kanske inte finns någon marknad för det.

Kul invit, tror säkert dom flesta här välkomnar sådana ideer. Kanske är varianter som pp-poolen som funkar som "lågprisalternativ" om bara livslängden är tillräcklig (tiden får utvisa), fördelen här är i vårt klimat att Polypropylen klarar av (när den är ny i vart fall) att röra sig en del, dvs den torde hantera tjälskjutning osv rätt bra initialt. Över tid har jag ingen aning.

Självklart är även "gjuta själv/lecasten" också en lågprisvariant om man gör jobbet själv, men det kostar så mycket pengar om man skulle leja bort det...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #43 skrivet: juli 27, 2009, 19:24:59:59 »
Jag har bla blivit kontaktad av pp-pool-återförsäljare och dom följer intresserat poolforumet...  :)

Angående mitt sätt att räkna livslängd på ett poolprojekt har dom (föga förvånande) vissa synpunkter som jag tänkte redovisa här. Ska dock säga att dom håller god ton i diskussionen som sker utanför forumet.

Kortfattat importeras pp-poolen till Sverige från Tjeckien, där http://www.centralplast.cz tillverkar dom (genom att svetsa ihop plastskivor). Plastskivorna köps från http://www.simona.de i Tyskland.

Följande kommentar är direkt från fabriken CentralPlast:

"Very good discussion.
You know plastics so you know that PP is very resistant against almost all chemicals and in pool are only very small concentrations of chemicals. But all plastics loses colour because chlorine is bleaching. It makes in PP, glassfibre and also PVC liner pools. No problem with bleach is only in Stainless steel and ceramics pools. That´s  why I recommend use UV lamp because chlorine reduction is cca 80%(it say producers). I also recommend use light blue or white plastic and not middle blue. My personal opinion is that PVC liner and also glassfibre will be earlier ,,yellow-white" than PP . I´m sure that PP is most resistant from all plastics materials which are in pools. Problem with PP is that will be more expensive make a new enclosure from PP, but PP pool you can also reconstruction with PVC liner.
Nobody can say if PP pool will be nice later because we produce PP pools in Czech Republic only from 1990. I have seen 15 years old PP pool which is of course a little bleach but I have seen also glassfibre pool which was absolutely without blue colour. It was only yellow-white under water level. I don´t know how in Sweden but here have PP pools the best value for money. Here is PP pool cheapest ground pool."


Jag har strukit under i texten ovan det som jag antytt tidigare, dvs att det borde gå att lägga en liner i en pp-pool även om det inte är förberett på något sätt för lineriläggning, såsom det naturligtvis är i en ren linerpool. Att göra en nyinstallation och byta plastbaljan blir ju dyrt såklart.

Finns även kommentarer från Simona som tillverkar plasten i Tyskland. Dom säger ungefär:
"Allt under vattennivån kan ej UV-strålning påverka en PP-C vilket betyder att allt under vattennivån har du en obegränsad livslängd. Den plasten som är ovanför vattenytan kan påverkas av UV-strålarna och på lång sikt förändrar PP-materialets slagseghet. Skulle du dessutom ha pooltak så faller även detta eftersom vi talar om direkt solbestrålning på plasten.
Med andra ord så är det min fulla övertygelse att en PP-pool har mycket längre livslängd än ett annat poolmaterial. Skulle ända olyckan vara framme så går det an använda PP-poolen som en stomme ock klä den med en PVC liner som Centralplast också skriver."


I mina ögon säger dom inget förvånande.

Killen från Tjeckien sammanfattar ju på ett bra sätt knuten till problematiken som jag upplever när man ska titta på livslängden på en poollösning, och det är att dom började tillverkningen så sent som 1990, och det finns helt enkelt inte äldre exemplar är så på marknaden. Även om dom förstås hoppas och vill antyda att det kommer hålla länge... man saknar ju dock "bevis" för att det kommer hålla 30, 40 eller 50 år.

I diskussionen har ju faktiskt inte varken plasttillverkare, svetsningansvariga, importör, försäljare kunnat lova någon utökad hållbarhet, än just de 25 år som finns i dokument från fabriken.

Edit: Bifogar ett "Cerifikat" (bifogad PDF) angående plasten i pp-poolen från plastfabriken (som den intresserade tysktalande kan ta del av  8)).
« Senast ändrad: juli 27, 2009, 20:29:15:15 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #44 skrivet: juli 27, 2009, 21:22:38:38 »
pp-pool-importören vill att jag lägger ut större del av vår mail-konversion, då jag tidigare endast valde att plocka ut vissa delar i mitt inlägg ovan så känns det väl rättvist. Så här kommer ytterligare några rader i vår konversation (pp-pool-importörens i kursiv stil).

Bäste Jonas
[...]

Vad är det som säger att en en träkonstruktion skulle hålla längre än en plastkonstruktion i marken? Trä i marken  bryts ner mycket fortaren än en plast enligt mina kunskaper framför allt om marken är fuktig eller innerhåller någon form av föroreningar. PP-plasten bryts inte ner alls i mark. Detta verifieras även från flera inlägg på poolforum hur en trästommen ser ut efter 10 -12 år.


Jonas> Yes, jag håller med, plast "borde" hålla längre. Jag bygger detta faktum rörande livslängd på träkonstruktionen på egen erfarenhet (har kompis med ntr-a trä i backen runt sin pool, och den är mer än 40 år gammal).

Grundproblemet som jag ser är just bristen på historik för pp-poolen, antar att du håller med.

Själva PVC-linerna (PVC är ett fantastiskt material som fått oförtjänt mycket stryk av pressen av ren okunskap och rädsla) bryts inte ner utan det är mjukgöraren som försvinner och eftersom en PVC är en hård plasttyp i sin natur, men med en mjukgörare gör den smidig och formbar. Ju högre temperatur (över 28 oC) går denna process fortare och mjukgöraren,som är ett flytande tillsatsmedel, försvinner och linern blir spröd och läckage uppstår. Att en liner skulle vara OK efter 25 år kan du aldrig övertyga mig om du har en vattentemperatur på över 20oC. Det är för många exempen som är beskrivna på poolforum om detta med livslängden på en liner.

Jonas> Jag försöker inte övertyga att det håller längre än 25 år med liner. Det är Folkpool som säger att det kan hålla så länge, men att den torkar ut och blir sprödare med åren. Visst, som jag skrivit tidigare, kanske jag skulle behöva byta liner redan efter 15 eller 20 år. Men fördelen är att jag redan nu vet kostnaden för detta och att det går.

Att någon i framtiden skulle behöva klä sin PP-pool med en liner är detta inte vara svårare än att klä en stomme avsett för linerpool. Alla lampor inlopp eller skimmer är standardprodukter som även är avsett för ett linermontage vilket inte behöver någon specialsvetsning. Fabrikatet heter Astral pooltillbehör. Hela PP-poolen är både liner och stomme i en och samma produkt, därav har den blivit så populär famför all de som redan har haft en linerpool väljer gärna en PP-pool för de insett begränsningarna.

Jonas> Det är möjligt att jag underskattat möjligheten att klä sin pp-pool med en liner. Men måste man inte plastsvetsa en liner då? med tanke på trappa osv? Hur får man annars tätt där? Och såvitt jag kunnat ta reda på så är det mkt dyrare att platssvetsa en liner än lägga i en standardmodell.

Men helt klart, väldigt intressant tanke du för fram att förlänga hållbarheten ytterligare...

Centralplast och jag har helt inriktat oss på svetsfogarna och inte kunskaper om själva plasten, den tog vi för givet att den var oförstörbar i en pool så därför har vi inte letat fakta om pp-plastens begränsningar därför har du varit till stor hjälp.

Givetvis håller jag med dig att vår erfarenhet är mycket kort bara 15 - 20 år, men så är det med allt nytt som kommer på marknaden, men jag tycker det ändå är fantastiskt att vi kommit så här långt i erfarenheten och varje år som går så vet vi mer om livslängden. 15 - 20 års erfarenhet kan inte kunderna känna sig som en försökskanin utan det är en ovanligt lång erfarenhet för en produkt på marknaden. (bara en undran om din kompis har bytt liner någon gång och kollat stommens kvalitet samt vilken markbeskaffenhet har han runt stommen?


Jonas> Utgår ifrån att han (eller tidigare ägare) bytt liner på poolen. Inte rimligt att tro att linern hållt i över 40 år :-) hur marksedimenten är uppbyggt vet jag inget om tyvärr... även om det vore intressant att kontrollera.
« Senast ändrad: juli 27, 2009, 21:28:04:04 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #45 skrivet: juli 28, 2009, 08:07:16:16 »
Hm, intressant läsning. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag antog att man skulle kunna sätta i en liner om sisådär 15-20 år ifall plasten blir ful.
Jag funderar nog inte så mycket på ifall poolen skulle hålla i 40-50 år, då är jag en bit över 80 eller borta från denna världen och har troligtvis sålt huset för länge sedan....

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #46 skrivet: juli 28, 2009, 08:38:03:03 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

Sen undrar jag om det verkligen är så lätt att sätta i en liner i en en plastpool, de är ju i pricip alltid specialformade, och skulle i så fall kräva en platssvetsad liner den dag det eventuellt skulle bli aktuellt, vilket torde vara rätt mycket dyrare än att köpa en standardliner som man monterar själv.

Dessutom, den dag plasten blir så dålig att den inte längre håller tätt, så är det väl frågan om den håller ihop även om man sätter in en liner.

Kan man tänka sig en "liten" pool (transportproblem när de blir stora), visst, men jag tycker inte att man skall kompromissa med storleken bara för att köpa en plastpool i tron att den skulle hålla längre eller vara bättre än en konventionell svensk poolkonstruktion, typ folkpool eller Svenska Poolfabriken.

Detta är mina högst personliga åsikter och inget som är underbyggt av tiotals år av erfarenheter.

Jag har själv sett två st folkpooler här i byn renoveras de senaste två åren, båda byggda i mitten av 70-talet, alltså 30 år gamla, visst var de lite anfrätta av tidens tand, men ägarna gjorde bara mindre reparationer och satte i ny liner i de 30 år gamla stommarna.
I den ena av poolerna var linern inte bytt sedan den byggdes.
Den poolen har dock som regel varit rätt kall, sällan äver 26 grader i vattnet.

I den andra poolen var linern bytt efter ca 25 år p.g.a. en olycka med stegen fått frysa fast i isen, och att isen sedan lyft stegen, punkterat linern, och gjort att allt vatten läckte ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #47 skrivet: juli 28, 2009, 08:50:29:29 »


Kan man tänka sig en "liten" pool (transportproblem när de blir stora), visst, men jag tycker inte att man skall kompromissa med storleken bara för att köpa en plastpool i tron att den skulle hålla längre eller vara bättre än en konventionell svensk poolkonstruktion, typ folkpool eller Svenska Poolfabriken.


Hur menar du med "liten pool"? Vår PP-pool är 4*9 meter och det uppfattar inte jag som liten pool, utan kanske till och med i den övre delar av den storlek som gemene man köper.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #48 skrivet: juli 28, 2009, 08:54:33:33 »
OK, jag har mest bara sett mindre plastpooler säljas, och misstänker att det har med fraktproblematiken att göra, men jag kan, som sagt i tidigare inlägg, ha fel.
Kanske beror det på att de större poolerna blir både dyra att köpa och frakta och därför är sällsynta?

Får man fråga hur den transporten gick till?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #49 skrivet: juli 28, 2009, 09:06:45:45 »
OK, jag har mest bara sett mindre plastpooler säljas, och misstänker att det har med fraktproblematiken att göra, men jag kan, som sagt i tidigare inlägg, ha fel.
Kanske beror det på att de större poolerna blir både dyra att köpa och frakta och därför är sällsynta?

Får man fråga hur den transporten gick till?

Jag trodde jag skulle ha en bild på det, men icke! Hursomhelst, poolen kom på ett långt "vanligt" bilsläp (med stag på varsida poolen som stöttade upp den) och stod alltså på högkant på släpet. Detta gör att man inte kan ha hur breda poolen som helst eftersom man helt enkelt inte skulle komma under vissa broar etc. så 4 meter är det bredaste jag sett gällande PP-pool. Poolen är ett stort vindfång på släpet vilket gjorde att min leverantör reserverade sig angående leveransdagen. Om det blåste för mycket skulle man helt enkelt inte kunna köra just den planerade dagen. Väl hemma vid mitt hus så var vi 6 personer som vara drog poolen av släpet och försiktigt fällde ner den på marken. Hur lätt som helst. Det var förresten folk från Centralplast som körde hit den direkt från Tjeckien.

En annan sak att tillföra debatten: Man får, i denna tråd, lätt intrycket om att det bara är Centralplast som tillverkar PP-pooler, men det finns totalt 6-7 tillverkare i Tjeckien, enligt en pool-leverantör i södra Sverige jag varit i kontakt med i offertförfarandet. Denna svenska leverantör hade handlat av ett antal olika och valde leverantör lite beroende på deras aktuella leveransförmåga samt p.g.a. att vissa leverantörer kunde göra specialkonstruktioner etc. Denna svenska leverantör handlade emellertid inte med Centralplast för tillfället (jag har ingen aning om varför) vilket gjorde att han inte kunde leverera en pool större än 4*8 meter. Centralplast verkar med andra ord vara ensamma om att leverera 4*9.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #50 skrivet: juli 28, 2009, 22:44:10:10 »
Hm, intressant läsning. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag antog att man skulle kunna sätta i en liner om sisådär 15-20 år ifall plasten blir ful.
[...]
Majja

Yes, lägga liner i torde ju gå fint. Även om det blir en platssvetsad, men inte tokdyrt förstås.

[...]
Jag funderar nog inte så mycket på ifall poolen skulle hålla i 40-50 år, då är jag en bit över 80 eller borta från denna världen och har troligtvis sålt huset för länge sedan....

Majja

Jorå, jag är nog uppe i samma ålder även jag då :-)

Mina tankar har ju mest svävat kring när värdet på investeringen kommer ner till 0 kr. Så säg att du, liksom jag vill sälja huset om 35 år eller nåt, ... då torde huset vara mer värdefullt om det finns en fräsch fullt funktionell pool som höjer priset en del (kanske rent av hela kakan på 200' - 300'), ... istället för en pool som nått slutet av sin livslängd. Så vi är nog alla överens att vi gärna ser att vår investering räcker läääänge. (det är därför jag så stönigt frågar massa frågor till mina potentiella poolleverantörer...)  <sol>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #51 skrivet: juli 28, 2009, 22:48:38:38 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

[...]

Låter ju bra med så härligt hög temperatur <sol>!

Har du efter åtta år märkt att den blekts nåt, eller att den känns sprödare än när den var i nyskick? Har för mig att du har enfärgad liner, blekning kanske inte syns lika väl där?
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #52 skrivet: juli 28, 2009, 22:51:34:34 »
 
Citera
Jorå, jag är nog uppe i samma ålder även jag då :-)

Mina tankar har ju mest svävat kring när värdet på investeringen kommer ner till 0 kr. Så säg att du, liksom jag vill sälja huset om 35 år eller nåt, ... då torde huset vara mer värdefullt om det finns en fräsch fullt funktionell pool som höjer priset en del (kanske rent av hela kakan på 200' - 300'), ... istället för en pool som nått slutet av sin livslängd. Så vi är nog alla överens att vi gärna ser att vår investering räcker läääänge. (det är därför jag så stönigt frågar massa frågor till mina potentiella poolleverantörer...)  <sol>



Om man nu säljer huset så brukar det löna sig att göra en renovering av polen vid behov. Kanske betala 15-20' för att få en fräsch mosaikliner eller dyl som avsevärt höjer utseendet från en 15 år gammal adriatic blue liner.

Fixade till citatet
Fia
« Senast ändrad: juli 28, 2009, 22:52:45:45 av Fia »

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #53 skrivet: juli 28, 2009, 23:00:42:42 »
[...]
En annan sak att tillföra debatten: Man får, i denna tråd, lätt intrycket om att det bara är Centralplast som tillverkar PP-pooler, men det finns totalt 6-7 tillverkare i Tjeckien, enligt en pool-leverantör i södra Sverige jag varit i kontakt med i offertförfarandet. Denna svenska leverantör hade handlat av ett antal olika och valde leverantör lite beroende på deras aktuella leveransförmåga samt p.g.a. att vissa leverantörer kunde göra specialkonstruktioner etc. Denna svenska leverantör handlade emellertid inte med Centralplast för tillfället (jag har ingen aning om varför) vilket gjorde att han inte kunde leverera en pool större än 4*8 meter. Centralplast verkar med andra ord vara ensamma om att leverera 4*9.

Intressant att alla pool-plastsvetsare tycks ha samlats i Tjeckien!  :o :)

närå, ... men, jag har inte hittat någon annan som tillverkar Polypropylen-baserade pooler som sedan säljs i sverige. Ska man dra det hårt så kan dom inte säljas under "PP-Poolen" varumärket då det är skyddat enligt PRV (http://www.prv.se/E-tjanster/Varumarke/)

Registreringsnummer:   0400519
Ansökningsnummer:   200806879
Lydelse:   PP-Poolen
Klasser:   11
Figurmärke:   N

Men dom kan mycket väl sälja den under annat namn, ... eller också är det samma importör vi pratar om. Oavsett, väldigt intressant att det verkar finnas så många i just Tjeckien som tillverkar dessa...  gissar att dom flesta köper plasten av annat företag, så som jag beskrev tidigare (via tex tyska plasttillverkaren Simona).
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #54 skrivet: juli 28, 2009, 23:16:44:44 »

Om man nu säljer huset så brukar det löna sig att göra en renovering av polen vid behov. Kanske betala 15-20' för att få en fräsch mosaikliner eller dyl som avsevärt höjer utseendet från en 15 år gammal adriatic blue liner.


Exakt!  8)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #55 skrivet: juli 28, 2009, 23:28:37:37 »
Kan man få en PP-pool mönstrad eller finns dem endast i enfärgat?

Lite tråkigt med en enfärgad pool tycker jag personligen. Man ser smuts och skavanker mycket tydligare. Hade en blå liner tidigare, men tycker det ger mycket mer liv i poolen nu när jag har mosaik liner. Ser exklusivare ut än tidigare helt klart.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #56 skrivet: juli 28, 2009, 23:53:48:48 »
Kan man få en PP-pool mönstrad eller finns dem endast i enfärgat?

Lite tråkigt med en enfärgad pool tycker jag personligen. Man ser smuts och skavanker mycket tydligare. Hade en blå liner tidigare, men tycker det ger mycket mer liv i poolen nu när jag har mosaik liner. Ser exklusivare ut än tidigare helt klart.

Enfärgat, beroende på att det är genomfärgat.

från hemsidan:

"Plasten genomfärgas i en av följande 3 färger:

    * Turkos
    * Blå
    * Vit"
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #57 skrivet: juli 29, 2009, 08:04:06:06 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

[...]

Låter ju bra med så härligt hög temperatur <sol>!

Har du efter åtta år märkt att den blekts nåt, eller att den känns sprödare än när den var i nyskick? Har för mig att du har enfärgad liner, blekning kanske inte syns lika väl där?

Den är ljusare under vattenlinjen, men hur mycket av det som beror på att den är våt, och hur mycket som beror på att den är blekt är svårt att säga.
Jag upplever att det mest har med vattennivån att göra, alltså när jag fyller poolen till max ser jag ingen blekt linje "under" vattenlinjen, där den normala nivån ligger.
Den ljusare färgen som ligger under vattenlinjen följer alltså med när vattennivån sjunker eller stiger.
Nu kör jag med Baquasil istället för klor (sedan i våras) och Baquasil uppges inte ha samma blekande effekt som klor.

På de pooler här i byn, där linern byttes efter 25-30 år så var linern naturligvis inte lika blå som när de byggdes, så visst såg man skillnaden när den nya kom på plats.
Är man rädd för blekningen skall man kanske välja en mönstrad liner, där syns det inte alls lika tydligt, varken blekning, veck eller smuts.

Det enda problem vi haft med vår poolduk är att den veckat sig på väggarna, främst (eller förmodligen enbart) p.g.a. att ungarna har hängt på poolsargen och trampat ned mot väggen med sina fötter.
Vi satte en mjuk "skummgummi" på väggarna för att få en lite lyxigare känsla i poolen, och gjorde misstaget att bara limma denna i överkant och nederkant, detta har i sin tur gjort att barnens trampande mot poolväggen har "kavlat" linern nedåt.

Vi beslutade oss rätt fort för att ha vaarmt i poolen, även om det uppges förkorta livslängden, vår plan är att vi när det är dags att byta liner även sätter in en trapp, vilket är lätt gjort i en pool från Svenska Poolfabriken då man bara bultar loss två väggsektioner och ersätter dessa med en trapp.
En snyggare liner står också på önskelistan.

Som det nu känns bör dock linern hålla i minst 7-8 år till, jag upplver inte att den är "hårdare" eller sprödare än den var efter 2-3 år, största förändringen i plasten bedömer jag kom de första åren.
När jag rengör poolväggen (del ovan vattenlinjen) så är linern väldigt mjuk och flexibel, och den del som ligger under vatten den "flyttas" ju aldrig på då den ligger klämd mot väggen av vattentrycket.
Det enda jag ångrar är "skumgummit" på väggen, utan det hade linern säkert inte glidit nedåt och bildat de veck vi har, linern skulle säkert ha greppat bra mot den rostfria poolväggen och legat helt pall.
Nu är ju detta främst ett skönhetsfel, och inget som varken vi eller våra badgäster har något problem med.
« Senast ändrad: juli 29, 2009, 08:09:29:29 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #58 skrivet: augusti 17, 2009, 22:38:07:07 »
Tänkte bara avsluta denna tråd och meddela att jag till slut valde linerpoolen från folkpool pga:
  • bevisad lång historik att konstruktionen fungerar i vårt klimat
  • jag har en folkpool-återförsäljare nära där jag bor i vilket underlättar service, garanti, osv.
  • jag får intrycket att det går att fräscha upp en gammal linerpool med förhållandevis små ekonomiska medel.

Stort tack dock till Brilix som på ett föredömligt sätt besvarar alla upptänkliga frågor jag haft angående pp-poolar.

Visar progress på poolbygget här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4819.0
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag