VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: OCH VAD GÖR JAG NU??  (läst 18589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #20 skrivet: augusti 11, 2008, 21:20:43:43 »
Åhh. så skönt att höra att ni inte är överens, det betyder ju att vi som ändå varit med pool i över ett år inte är de enda som inte har full koll på allt! ...

Nej, vi vill inte byta vatten. Vi har vår lilla hobbypool för att testa om vi skulle kunna stå ut med en riktig pool i evigheters evighet. Svårigheter är därmed till för att övervinnas (jag får väl äta upp detta sedan när jag ger upp och häller ut skiten  >:( ) Jag följer era råd och jag kommer därför inte att ens försöka handla flockmedel. Men kanske något form av dammsugarmunstycke till pumpen. Och en plopp till poolens utlopp!!!

Jarlen
Jag undrar hur du håller din pool ren, förutom med kloret? Det måste ju vara en nyckel till mindre kemikalieanvändning eller??
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #21 skrivet: augusti 11, 2008, 23:02:23:23 »
Hej Jarlen,

Jag vill säga emot några sakfel i ditt inlägg som kan vara viktiga för andra:
- Vitt mjölkigt vatten kan ha flera orsaker. I vissa fall klarnar det av sig självt, i andra inte.
- Vanligt chockklor (kalciumhypoklorit) kan inte orsaka klorblockering.
- Ju mer klor desto snabbare dödar man alger mm. Det är klorhalten x tiden man upprätthåller denna klorhalt som har betydelse för om man får bukt med t.ex. en algblomning. Se t.ex. denna länk (riktig skit i poolen ;Dhttp://www.lapublichealth.org/eh/docs/ep_sw_pools_fecal.pdf.   
T.ex. sid 2, punkt A: .... 10ppm klor i 1000 minuter är ekvivalent med 20ppm klor i 500 minuter. ... 

"Algdräpare" är jag lite osäker på hur det fungerar, och det finns flera olika typer. Jag tror dock att deras verkan är att förhindra algernas förökning. Det innebär i så fall att det är svårt att slå ut en algblomning med bara "algdräpare", utan det bör användas i förebyggande syfte.

Med detta vill jag avsluta diskussionen från min sida innan forumet tröttnar på mina kemiinlägg (om ni inte redan gjort det  :D).
Jag hoppas att jag inte förorättat dig Jarlen, det har inte varit min mening. Dina sexton års poolerfarenhet är viktiga för forumet.  :)

Frida, roligt att du fortfarande läser tråden. Ingen har väl koll på allt, och fördelen med det är ju att man kan lära sig mer. Jag lär mig varje dag av detta forum!  <sol>
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #22 skrivet: augusti 11, 2008, 23:27:40:40 »
tack för en intressant diskussion O0
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #23 skrivet: augusti 15, 2008, 17:39:39:39 »
Hej Frida Här är jag dig svaret skyldig.
Citera
Jarlen
Jag undrar hur du håller din pool ren, förutom med kloret? Det måste ju vara en nyckel till mindre kemikalieanvändning eller??

Jag är lyhörd för min pool. Faktum är att under den här säsongen så har jag inte chockklorerat en enda gång. Efter sedvanlig bottensugning vid uppstarten så har jag endast använt klorpuckar. Det tog ungefär tre dagar innan vattnet klarnade upp, och har sen dress varit kristallklart hela tiden. Enligt min mening så har det ingen betydelse om PH eller alkalie värdet ligger exakt som mätstickan visar. Det väsentliga för mig är att vattnet ser friskt ut. Och faktum är, att så länge katten hellre dricker poolvatten än kranvatten så är jag nöjd. Jag roade mig igår med att mäta poolvattnet och sedan jämföra det med kranvattnet, och det var ingen skillnad i resultat. Under perioder med väldigt mycket badande så kanske man ska klora upp lite extra. Men jag vill inte ha en pool som är liksom en narkoman, med ömsom upptjack & nedtjack.

Mvh Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan