VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstänga (gammal pool) för första gången  (läst 8546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pibben

Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« skrivet: september 04, 2012, 10:02:12:12 »
Hej! Det verkar finnas några trådar om vinterstängning, men min situation är lite annorlunda så jag hoppas det är OK att jag frågar här.

Vi har en gammal markpool från 1983. Linern och pump/filter är ganska nya.

Vad jag har förstått från förra ägaren har poolen varit igång (vatten cirkulerat) hela vintrarna sedan poolen byggdes. Poolmaskinrummet var förut precis bredvid poolen, i ett rum under garaget.

I våras kopplade vi in poolen på fjärrvärmen. Vi flyttade då in pump/filter till källaren på huset (bredvid fjärrvärmeväxlaren) och grävde (PEM-)slang i gräsmattan till/från poolen. Det finns fortfarande en koppling i det gamla maskinrummet där jag kan koppla isär och tömma slangarna.

Det har förut inte heller funnits någon täckning av poolen på vintern, förutom det vanliga poolguard-överdraget.

Nu hade jag tänkt stänga poolen på riktigt i vinter.

Det här är min plan (enligt vad jag läst mig till).

1. Låt poolen cirkulera tills den blir 6 grader. (När är det i Linköping? November?)
2. Chockklorera
3. Tappa ur till 10cm(?) under utloppet.
4. Plugga inloppen. (Dom ligger ganska djupt, c:a 80cm.)
5. Koppla isär och låta vattnet rinna ur slangarna i båda ändarna (i gamla maskinrummet och i källaren).
6. Täcka poolen med plåtar.

Nu till mina frågor:

Låter ovanstående som en bra plan? Har jag missat nåt?
Inloppen har en diameter på ungefär 2.5cm. Var kan jag köpa passande pluggar?
Hur viktigt är det att slangarna helt töms på vatten?
Något annat jag ska tänka på?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #1 skrivet: september 04, 2012, 17:57:32:32 »
Det låter som en bra plan i mina öron :)

Vinterpluggar för både in & utlopp finns här: http://www.poolstore.se/produkter/poolskydd/vinterskydd/

PEM-slang tål att frysas så om det är lite vatten kvar i slangarna så gör inte det så mycket.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #2 skrivet: september 04, 2012, 22:04:48:48 »
Håller med föregående talare med det lilla förändring/tillägget att jag skulle lägga på plåten tidigt och anstränga mig för att få helt tätt ned till poolen. Detta kan även flytta på klorchocken tills när plåtarna skall på. Jag kör cirkulation under plåtarna varje höst tills dess att tempen är nere, på slutet blir det puck utan platspåse --> högre klor sen är det färdigt för att sänka och så vidare.  Vid sänkning lyfts en plåt så kan man krypa ned och plugga.
Själv hoppas jag oftast sänkningen men det är ju lite beroende på var man bor, i Skåneland fryser det oftast inte så djupt/mycket under plåtarna.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Pibben

SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #3 skrivet: september 05, 2012, 10:17:23:23 »
Tack för svaret!

Vinterpluggar för både in & utlopp finns här: http://www.poolstore.se/produkter/poolskydd/vinterskydd/

De är tyvärr för stora. Hålen i mina inlopp är inte mer än 2-2.5cm.

Utloggad Rallen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolmontör för Folkpool
    • Visa profil
SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #4 skrivet: september 07, 2012, 12:45:58:58 »
Hej!

Poolstore och Folkpool ska ha dom vinterpluggarna du söker efter!

Slangarna ska tåla att vara lite vattenfyllda under vintern det är alla kopplingar man vill undvika att ha kontakt med vatten eftersom dom spricker direkt annars.

Om du har en luftvärmepump töm den gärna helt från vatten och ta in alla kulventil kopplingar som är kopplade utomhus.
Något annat jag ska tänka på?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #5 skrivet: september 08, 2012, 18:45:02:02 »
Pibben, är det inte i själva inloppsventilen, (oftast justerbar) som hålen är så små? Jag skruvar av ventilerna och där bakom är hålen större, så att gummipluggarna från Poolstore passar.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Pibben

SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #6 skrivet: september 17, 2012, 12:20:56:56 »
De är inte justerbara, men den yttersta delen verkar gå att skruva av. Men jag vill ju inte riskera att det springer läck eller att inloppen lossnar...

Utloggad Pibben

SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #7 skrivet: november 12, 2012, 19:05:33:33 »
Det visar sig när jag faktiskt mäter att inloppen ligger på "normalt" dup, d.v.s. c:a 35cm under ytan. Sänker jag vattnet till 10cm under utloppet blir det nog bara 15-20cm mellan ytan och inloppen. Räcker det, med tanke på istjocklek? Eller är det bättre att sänka vattennivån till under inloppen också?

Utloggad Fia

SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #8 skrivet: november 12, 2012, 19:17:02:02 »
Du ska sänka 10 cm under inloppen, de sitter ju längre o då är skimmern/breddavloppet (utloppet) fritt från vatten.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pibben

SV: Vinterstänga (gammal pool) för första gången
« Svar #9 skrivet: november 12, 2012, 19:27:01:01 »
Ok, så då behöver jag inte plugga inloppen alls? Bara sänka vattnet och koppla isär/tömma slangar?

Vår pool (stommen) är 30 år gammal, så jag vågar inte tömma den för mycket så att den trycks sönder av marktrycket. Men 50cm sänkning klarar den kanske.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan