VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pyttetomt, men vill ha pool  (läst 20102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mariamed4

Pyttetomt, men vill ha pool
« skrivet: augusti 06, 2009, 21:13:05:05 »
Och efter att ha läst runt lite så har jag förstått att antingen köper man det billigaste billiga som en rörpool och nöjer sig med det eller så är det lika bra att satsa på nåt riktigt.
Tomten är totalt på 186 kvm, men så står radhuset på en del och så har vi en bod och lote går åt till framsidan. Mellan verandan och förrådet så är det drygt 6,5 meter och bredden på tomten är 7 meter. En pool på 5*3 meter borde ju fungera iaf eller vad tror ni?
Just nu lutar det åt att vi gör en av lecablock och gjuter en botten. Jag är lite nyfiken på vad som som hyrt in grävare har fått betala för grävningen och hur lång tid har det tagit?
Jag blev lite nyfiken också på den platssvetsade linern. Vad kostar det. För jag skulle nog gärna vilja ha en grundare del på 1 m ungefär och en djupare på minst 1,5 meter. Vi har barn i åldrarna 4-19 år.
Vi tänkte passa på att göra om verandan när vi ändå håller på och göra trädäck över hela tomten för den lilla gräsplätten som är där är rätt meningslös. Bättre med pool då.  <antman>
Tror ni det kan fungera? vi är rätt händiga jag och maken och har snickare och erfarna byggare i släkten.
Min dröm är att kunna ha poolparty när jag fyller jämt nästa sommar.  >rulla<

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2009, 22:19:21:21 »
Hej! Man kan köpa billigaste eller dyrare, det finns flera här som
aldrig haft ngn pool o byggt.
Men jag tycker att när jag läst mkt här så är det
rätt många trots allt som har haft mindre pooler
uppepå o växt efterhand.
En billigare uppepå tycker jag är mer underhållskrävande
än en större m riktigt reningsverk för det är nog där det
brister på många lågprispooler men skulle man upptäcka att
detta är inget för mig så är det ju lätt att lägga ner det hela.

Det är ju en större investering i nergrävt men blir ju mer riktigt.
Försök å tänk ut placering å vad du vill ska ingå ju mer före du kan
planera kolla in byggtrådar finns mkt matnyttigt här bara suga in o
göra ngt eget.
Lycka till O0
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad utopiazz

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2009, 22:21:58:58 »
Det kommer att bli trångt men det kanske inte gör något. Svårigheten är nog att gräva ner den utan att marken runtomkring rör sig för mycket. Mark som legat länge, typ naturmark eller större gräsmattor brukar ju bestå av rätt mycket jord som håller ihop när man gräver. I direkt anslutning till huset så kanske det är mycket grus/sten som rör sig när ni gräver.

Utloggad Drogen

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2009, 22:40:12:12 »
Jag har byggt litet men ändå satsat på att gräva, gjuta och mura. Jag ångrar definitivt inget i dag men det är nästan lika mycket jobb och pengar att bygga 5x3 som 8x4. Jag har drygt 5m gånger ca 3,5 med två brutna hörn för att få lite mer plats runt poolen. Det ska ju bli en helhet för både sola, bada och kanske lite fest med allt som hör till.

En grund del och en djupare del i en så liten pool tror jag gör mer skada än nytta. Ett barn som inte kan simma alls behöver full tillsyn oavsett om det är en halv eller en och en halv meter djupt. Då kan man lika gärna bada dom med flythjälpmedel. När dom har uppnått simduglig ålder lär dom sig snabbt att simma och tycker mest att grunddelen är i vägen.

Kolla om du inte kan få in en trappa i stället. Den har både barn och vuxna mer glädje av och den behöver kanske inte ta så mycket av poolen "badyta". Tänk bara på att en platssvetsad liner höjer priset rejält.

Jag är inne på andra sommaren nu och börjar få klart med lite gräs, staket och annat. Trots en liten radhustomt tycker jag vi har fått till ett bygge som är mycket uppskattat och användbart trots att det inte tar över hela baksidan. Det finns fortfarande lite plats för ett kubbspel eller lite fotboll med barnen nedanför staketet/slänten.



Kan du få hyfsade priser på grävning och material och göra mycket själv så är mitt råd att planera noga och att gräva ner en pool i någon form.



Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2009, 23:01:26:26 »
Tack för alla svar. Det är ju i praktiken bara de 7*6,5 m jag har att spela på. I övrigt på baksidan är det ett förråd och en veranda. Sen är det staket och grannar.  :)
Vi har en sån med uppblåsbar kant som är 2,66 m i diameter, men den är ju hopplös att hålla vattnet rent i. En kompis som har riktig nergrävd pool på 4*8 m har mycket mindre underhållsarbete än vad jag har. Fast när hon måste göra nåt med sin pool så blir det ju å andra sidan dyrt. *L*
Husen är byggda 1970 och jag misstänker att det bara är lera i backen. Vi kommer gräva ca 2,5 m ifrån huset pga verandan.
Det får nog bli en nergrävs förutsatt att jag får ihop budgeten.
Ska börja kolla runt lite med grävare och se vad själva grävandet kan tänkas kosta.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2009, 01:12:28:28 »
Kommer ni verkligen åt med en riktig grävare?
Tänk åxå på att hålet är större än poolen, minst 50cm på var sida.

Ett alternativ kan ju vara en ovanmarkare med ett riktigt trädäck runt om och ett riktigt reningsverk o uppvärmning.

Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2009, 13:00:43:43 »
Vi har almännig på ena långsidan och gångväg på kortsidan så tar vi ner staketet (som ända är dags att byta) så borde det inte vara några problem att komma åt. Jag har kikat lite på ovanmarkspooler också. Fast det verkar bara finnas runda i den storlek jag kan ha och jag skulle gärna ha en fyrkantig. Det finns ju ovanmarkspooler för runt 20 000 med hela paketet, men derkar som många har problem med de billigare som jof tex.

Utloggad utopiazz

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2009, 13:19:51:51 »
En variant om man inte vill/kan gräva så djupt är att ha poolen delvis ovan mark. Blir även billigare ftersom det är mindre material som ska grävas upp och forslas iväg

Du kan inte göra en skiss på hur ytan ser ut?


Utloggad aromata

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2009, 16:47:44:44 »
Ni behöver sannolikt bygglov och för riskfyllt att bygga utan med grannar så nära inpå. Börja med bygglovet och fråga vilka alternativ ni har. Kanske får ni inte alls bygga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan