VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?  (läst 4684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badanka

Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« skrivet: juni 15, 2020, 11:03:28:28 »
Hej! Jag är trött på alla arbetsmoment som kommer med att bottensuga poolen - ta fram superlång slang, vattenfylla den, koppla till insug, greja och hålla på - så jag skulle vilja ha en fristående bottensugare med nåt slags filter/behållare som man kan använda utan att behöva greja med allt detta.
En robot verkar lite overkill i dagsläget.

Har nån tips på en fristående sugare? Jag har en 80-tals glasfiberpool, 2 m djup, ca 3,5x 6,5 m.

tack  :-* :-*

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2020, 13:45:24:24 »
Jag vill tipsa om Swim & Fun Frisbee https://www.swim-fun.dk/se/component/mijoshop/product/549-pool-robot-frisbee-fx2 för ca. 1500kr som finns att köpa på flera lågprisvaruhus som ÖB, Jem & Fix, Jula m.fl.. Funktionen är så genialisk simpel så att man blir lite imponerad av konstruktionen.
 
Man laddar upp batteriet i 3h för att sedan hålla den lutande under vattnet tills den är vattenfylld. Sedan är det bara att starta och låta den sjunka ner till botten. Den suger upp vattnet från två hål på undersidan. Vattnet passerar sedan ett filter och sprutas ut bakåt som på vis driver roboten framåt. När den sedan träffar en vägg vrids övre delen där vattnet sprutar ut och roboten börjar åka åt andra hållet.

Den här roboten är egentligen för pooler upp till 25m². Min pool är på 32m² (8x4) och det fixar den ändå, om poolen inte är allt för skitig för då får jag köra den två gånger. Men man kan inte förvänta sig en lång livslängd på en sådan här förhållandevis billig produkt för den består mest av en massa plastdelar. Tål saltvattenpooler.
« Senast ändrad: juni 15, 2020, 13:55:55:55 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad MathiasS

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2020, 14:01:44:44 »
PAhlen hade ju tidigare en separat dammsugare bestående av en P01 vattenpump + en behållare med ett filter i. Skitcool men också skitdyr. Fanns en på blocket för några år sedan som jag fortfarande ångrar att jag inte köpte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad badanka

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2020, 17:18:21:21 »
Frisbee klarar nog inte nivåskillnaden i poolen är jag rädd. Jag har 1,10 djup i halva poolen och sen en kraftig lutning ner till 2m.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2020, 18:06:25:25 »
Inte en robot, men jag har en liknande (kommer inte ihåg var den köptes) den här fast jag har som ett handtag snett ovanför. Ställ den i ena änden av poolen, dra ut slangen. När du är klar, fäst änden och rulla upp slangen. Gillade inte min slang heller innan vi skaffade den här, samma problem som med centraldammsugaren inne.

https://www.snickarbod.se/pool-expert-slangvinda-15m/

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice


Utloggad pereinar

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2020, 15:01:25:25 »
  Har precis inköpt en Telsa 5 från Folkpool. Imponerad av den lilla mojäng.
Eftersom vi har pooltak blir det inte så mycket att dammsuga. Har länge letat efter en enkel och smidig. Special pris just nu, 995:-, finns en modell större också.
Brukar borsta botten mot ett hörn o så ner med dammsugare och ta upp vad som blivit.
Fästes på teleskop stången.
Får se hur länge den håller. Laddas via usb.

Utloggad badanka

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2020, 09:02:43:43 »
Ah kul, tack för svar.
Min pool är ganska djup (2m) tror du det funkar med telsan? Eller blir den "vinglig" liksom?

Utloggad pereinar

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2020, 17:30:52:52 »
Vår pool är 140 djup och det funkar bra,men det är ju en liten grej så det är ju inte som att köra med en vanlig dammsugare. Men absolut värt att prova, för det priset.
Kommer inte ihåg vad den större modellen (Telsa 50 tror jag den heter) kostar men även den har ett pris helt värd att testa i alla fall.
Lycka till.

Utloggad Jgr001

SV: Har nån tips på fristående elektrisk pooldammsugare?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2020, 08:19:11:11 »
Hej,

Köpte just en catfish och fick den igår och var nyss ut och testkörde den för första gången.

Fungerade väldigt bra, tog bort allting förutom några småstenar som den inte fick sugit upp. Men allt annat kom bort och filtret var riktit brunt efter allt skit den sög upp.

Fungerar minst dubbelt bättre än jf-fritids dammsugning via pump med krångliga slangar ich dåligt sug, så jag är jättenöjd med catfishen.

Hade dock planerat att köpa storebroder  Pool Blaster Max Li, men den blev så dyr, så tog lillebrodern för halva pengen istället.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan