Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: underarbete plus isolering till ovanmark pool  (läst 22939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Modellflygarn

SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2006, 08:26:51:51 »
En sak jag undrar över dock är om det verkligen är värt att isolera sidorna på poolen! Som vanligt så sa pool leverantören att det inte behövdes?

Erfarenhet någon? Jag kommer ju inte återfylla runt poolen så då menade leverantören att den kommer värmas av luften och den effekten försvinner om jag isolerar i sidorna!

Det är inte många dagar som luften är så varm så den värmer poolen, där måste leverantören ha tänkt fel. I och för sej är det nog inte nödvändigt att isolera sidorna, men det hjälper i alla fall för att hålla kvar värmen.
Min pool kommer att ha rundade sidor (J&F storpool). Jag vet inte riktigt hur man isåfall sätter fast isoleringen så den följer plåten på ett snyggt sätt. Antagligen får man välja tunn isolering som går att böja och sedan limma på något sätt.

/Håkan
 
J&F Storpool 7.3x3.6

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2006, 19:18:31:31 »
Hmm jag funderade på en tunnare frigolit i sidorna och sen tejpa runt allt! isolering i botten verkar som jag har hittat en frigolit fabrik i närheten dom borde kunna sälja något billig som andra sortering funkar säkert kanon under poolen eftersom jag också har hel botten matta under utan skarvar! 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2006, 22:12:53:53 »
Citera
Min pool kommer att ha rundade sidor (J&F storpool). Jag vet inte riktigt hur man isåfall sätter fast isoleringen så den följer plåten på ett snyggt sätt. Antagligen får man välja tunn isolering som går att böja och sedan limma på något sätt.
Hej Modellflygaren
Jag isolerade min J&F poolvägg med 20 mm frigolit i dubbla varv. Dessa limmade jag fast med Tremco PL 400 som jag stöttade fast med brädor och stag medans limmet torkade. Tog ju sin förståss  :-\ men det blev bra i slutändan.

Mats_61

Utloggad matsa

SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2006, 22:57:47:47 »
Halå allihopa !
Håller själv på att montera en 8a 7.25x4.60 (visserligen bara ca 40cm ovan mark).
Jag har inte nån isolering under eftersom jag "tror" att det inte gör så stor nytta med isolering under poolen ,kontra hur mycket en isolering som klarar hälar mm kostar !
Däremot så tror jag att isolering runt poolen gör mycket nytta oavsett om poolen är under eller över mark! Men jag kommer att använda endast 20mm tjock isolering (billig från byggmax) då jag tror att efter den ca 1a cm isolering så faller effektivitetsökningen av mer isolering MYCKET drastiskt ! PGA att temp skillnaden är inte så jättestor .
Jag är inte någe proffs på poolbyggen men med sunt förnuft o lite matematik verkar det som om det är smart att ha isolering runt poolen , men borde även vara så att en solfolie på vattenytan är det som sparar mest värme ?
Givetvis är det bästa att ha så mycket isolering överallt .det sparar värme mest , men tror nog att dom tusenlappar det kostar med bra isolering i botten o tjockare isolering runtom gör mer nytta investerade i större solvärmeanläggning , kraftigare värmepump etc !
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2006, 10:07:26:26 »
Hmmm, där tror jag du har fel, men jag är inte ett proffs på poolbyggen heller.
Har laggt isolering under min ovanmarkpool och ingen på sidorna. Har en kompis som bor nästan på samma ställe som vi, dom har en ingen isolering+mindre pool=deras är någon grad kallare just för tillfället iallafall.
Och nu har ju inte våra solfångare varit i drift pga regnat länge här, så det värmeskillnaden har ju inte med solen att göra direkt allafall.

Skall bli roligt att se senare vad solfångare + isolering under gör för nytta, för skall hjälpa en anna kompis att sätta upp en likadan pool (enda skillnaden våran 1.22 djup o hans 1,07 djup) som vi har fast utan detta med isolering och solfångare. Skall rapportera om detta senare!!


Utloggad aromata

SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2006, 12:25:59:59 »
Jag tror att "matsa" har rätt. Lägger du pengarna som isoleringen kostar på större solfångare istället så är detta ett bättre alternativ. I alla fall i nedgrävd pool där massorna runt poolen inte rör sig. En ovanmarkpool har vinden svepandes förbi och då kan borttransporten av värme bli större (även om luft inte är ett kompakt medium).

Dessutom måste det väl vara svårt att isolera väggarna i en rund pool med frigolit. Får du för många glipor blir det luftrörelser här och det minskar isoleringen drastiskt. Det är den stillastående luften som isolerar.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #16 skrivet: maj 23, 2006, 13:57:11:11 »
Aromata!
Men det behövs mycket energi att värma "jorden" eller?
Så när man lägger t.ex. golvvärme i en källare så sägs det ju att man skall isolera neråt för annars tar det så mycket energi för att värma upp golvet ioch med att du måste värma upp jorden under golvet. Isolering har ju nästan alltid funnits i en eller annan utformning, och det behövs för att spara energi. Visst kan man lägga pengar på solfångare och vp isället för isolering, men när man skall driva detta så kommer säkert detta som man sparar på att stunta i att isolera ätas upp ganska snabbt.
Så det känns som att man snålar i fel ände, eller?
Ta huset, skit i isolera det, köp större värmeanläggning,det tror jag inte någon människa på denna jord skulle få för sig!!

Utloggad aromata

SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #17 skrivet: maj 23, 2006, 17:07:47:47 »
spike

Intressant ämne. Det borde finnas någon vetenskaplig undersökning som kan ge vägledning. Nu får vi lita på mer eller mindre glada amatörers maggropskänsla.

Jag antar att du har en välisolerad pool eftersom du reagerar som om någon trampat dig på tårna. Det var inte meningen. Ett resonemang om saker och ting som inte har ett givet svar tycker jag kan vara ett positivt inslag.

Eftersom temperaturdifferansen (i en nedgrävd pool) mellan vattnet precis innanför linern och marken på detta djupet inte är väldigt stor så blir förlusterna inte heller så väldigt stora. Värmen från poolvattnet fortplantar sig mm för mm och efter några få mm är temperaturdifferansen ändå mindre. Jag tror knappast att du ens kan mäta en temperaturhöjning i marken 5 cm från poolväggen. Dessutom har du i regel återfyllt med sand som är lufthållande i sig och på så vis lite isolerande.

Poolens volym kan också ha betydelse. Ju mindre pool desto viktigare med isolering.

Din jämförelse med huset är inte relevant. Ett hus kan du i dessa sammanhang ev jämföra med en ovanmark pool. En nedgrävd pool skulle då kunna jämföras med en stuka, grotta eller jordkällare. Vill du hålla +20 grader i jordkällaren krävs inte speciellt mycket värme - om dörren är tät förstås (pooltäcke).

Jag har ingen vetenskaplig täcknig för vad jag skriver - jag försöker föra ett resonemang.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2006, 17:38:38:38 »
Aromata!
Näpp här har du inte trammpat mig på tårna. Har en ovanmarkpool inte nedgrävd ett dugg. Men har laggt isolering under denna. Har haft en annan pool inann men utan isolering på marken, men den nya har jag bara satt upp bara nyligen, så jag kan inte säga ännu om det gör någon nytta, men inbillar mig detta iallafall ;)
Försöker oxå föra ett resonemang. ;D


Utloggad aromata

SV: underarbete plus isolering till ovanmark pool
« Svar #19 skrivet: maj 23, 2006, 20:50:07:07 »
spike

Med 16 kvm solfångare måste du få mycket fin värme i poolen - speciellt om du täcker den med solfolie eller liknande. Lycka till!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag