VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Återfyllning runt skimmer och lampa  (läst 1064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Återfyllning runt skimmer och lampa
« skrivet: juli 18, 2021, 10:38:10:10 »
Börjar närma sig återfyllning runt min runda stålstommepool. Återfyllning ska göras med magerbetong.
Instruktionerna ger exakt noll information om hur detta ska gå till vid inlopp, skimmer och lampa. Så där behöver jag er hjälp.

Känns helt fel att gjuta in dessa, måste vara bättre att regla upp en ram runt, gjuta och sedan återfylla med grus där. Eller?
Lampan tar man ju iofs ur från insidan så där är det bara ytterhöljet som gjuts fast, men skimmer och inlopp har kopplingar som en kan behöva komma åt i framtiden.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2021, 11:07:17:17 »
Har du bara gummipackningar mellan armaturerna och liner så kommer det att läcka där i framtiden. Vi har ingen liner men när vi köpte fastigheten så läckte det vid samtliga armaturer. Numera är samtliga limmade med vanlig våtrumssilikon och håller tätt. Det håller troligen inte hur länge som helst så man får se över allt varje år. Läckor är väligt trist och oftast svårt att lokalisera. Jag kan inget om stålpool men jag skulle nog bygga en låda runt varje armatur och lämna det tomt där med möjlighet att inspektera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad joyride

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2021, 19:20:24:24 »
Vid inloppen ska det läggas sten över så där behöver jag nog fylla med grus runt, men lampa och breddavlopp har trall över så där kan jag nog lämna ofyllt.

Någon med andra tankar om detta?

Utloggad Ado

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2021, 18:31:29:29 »
Har du bara gummipackningar mellan armaturerna och liner så kommer det att läcka där i framtiden. Vi har ingen liner men när vi köpte fastigheten så läckte det vid samtliga armaturer. Numera är samtliga limmade med vanlig våtrumssilikon och håller tätt. Det håller troligen inte hur länge som helst så man får se över allt varje år. Läckor är väligt trist och oftast svårt att lokalisera. Jag kan inget om stålpool men jag skulle nog bygga en låda runt varje armatur och lämna det tomt där med möjlighet att inspektera.

Hur gjorde du rent praktiskt med silikonen kring armaturerna? Skippade du gummipackningarna helt?

Utloggad TommyC

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2021, 10:21:21:21 »
Det största problemet var vid lampan. Där har jag numera bara silikon utan någon gummipackning. Vid inloppen har jag lagt silikon melllan armatur och poolvägg utan att demontera annat än den yttre delen som håller fast den riktbara kulan som styr vattnets riktning. Bredavloppet var enkelt att täta genom att lossa ramen från poolens insida och lägga rikligt med silikon bakom ramen och skruva tillbaka denna. Dessutom har vi ett bottenavlopp som är säkrat genom att en plastskiva är limmad med silikon över utloppet samt silikon i skarven mellan armaturen och poolens botten. I vårt fall med plastpool så är det mycket enkelt att skrapa bort silikonet med en kniv vid behov. Med liner blir det känsligare så man får vara mer försiktig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2021, 10:57:59:59 »
Har själv använt silikon tex i skimmer. Slutat helt med detta sedan några år.  Kloret går hårt åt. Det får en konstigt konsistens och släpper frpn underlaget.
Fnns ingen tillverkare eller leveranrör som kan lova att det funkar i klorvatten.. hört att riktigt glasssilikon ev kan vara bättre

Utloggad TommyC

SV: Återfyllning runt skimmer och lampa
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2021, 13:15:46:46 »
Jag har ännu inte sett några effekter av klorvatten på silikonet men det har inte suttit så många år. Angående gummipackningar så finns det många olika typer och kvalitéer av gummi. Det går troligen att hitta några som håller minst 10 år gissar jag men å andra sidan så kostar en patron Casco våtrumssilikon 99 kr hos vår närmsta och dyraste järnhandlare. En patron räcker till att förnya alla tätningar flera gånger om och håller troligen minst 5 år. Mycket lätt att lägga på mer vid behov. Jag tvättar med aceton före applicering. Det bidrager till bra fäste.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan