CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svängande värden eller mätarfel?  (läst 1232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool08

Svängande värden eller mätarfel?
« skrivet: juli 30, 2023, 16:00:29:29 »
Första året med pool och har ännu inte uppnått ett läge där det känns säkert att bada.

Vi har en mätare aquacheck trutest. Jag vet ingenting om mätarens ålder/historik då den ingick i husköpet. Jag har dock köpt nya teststickor.

I början av säsongen var pH lågt (omkring 6,1-6,5), alkaliniteten 0 och klor normalt. Vi hade i några skopor höj-pH och höj-alka vid ett par tillfällen men inte alls så stora mängder som doseringsanvisningarna sa. Vi hade också i några skopor chock-klor då det låg en död mus i poolen, vilket kändes äckligt. Klor steg då tillfälligt men var nere i 3 någon dag efteråt.

Det hände inte särskilt mycket med våra värden och vi tog en paus från pool-projektet. Under den senaste månaden har vi inte badat och inte tillfört någonting utöver en veckopuck i breddavloppet förra veckan (den är fortfarande inte helt upplöst) och dessutom har vi värmt vattnet från 16 till 25 grader. Cirkulationen har till stor del varit avstängd men nu påslagen sedan cirka 5 dagar.

Vattnet ser jättefint ut och vi skulle gärna bada men mätningarna ger fortfarande avvikande och mycket svängande värden. Igår kväll fick jag bra värden på en sticka (klor 2, pH 7,5 och alkalinitet 80) och poolen kändes badbar. Idag får jag klor 6,5 och pH 8,4. Jag har provat flera stickor och värdena varierar kraftigt från sticka till sticka. Det känns helt meningslöst att mäta när klor varierar mellan 1 - 9 och pH mellan 7 - 8,5 inom några timmar. Jag har gjort mätningarna i olika delar av poolen, inte i breddavloppet.

Är det rimligt att man för så stor variation från sticka till sticka?

Är det rimligt att pH svängt från kraftigt lågt till ordentligt högt när vi inte rört poolen på en månad?

Kan klor vara kraftigt förhöjt trots att det enda klor jag tillfört under senaste månaden är en veckopuck?

Jag följer anvisningarna för teststickorna och poolen är cirka 35 m3, så den borde inte vara känslig för små mängder kemikalier.

Poolgiganten

Utloggad jool08

SV: Svängande värden eller mätarfel?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2023, 16:42:41:41 »
Nu har jag testat 7 stickor på samma ställe i poolen och med samma teknik (så gott jag kan) och fått följande värden (klor - pH - alkalinitet):

1: 3,7 – 8,4 - 70
2: 3,0 – 7,6 – 100
3: 4,6 – 8,4 – 80
4: 3,3 – 7,8 – 80
5: 6,3 – 8,4 – 60
6: 7,5 – 8,4 – 70
7: 2,3 – 7,3 – 70

Klor från 2,3 till 7,5. PH från 7,3 till 8,4. Man kan notera att den visat 8,4 fyra gånger. Alkalinitet ganska stabilt runt 80. Såhär ska det väl ändå inte vara? Sticka 2, 4 och 7 är ju helt okey medan övriga är helt klart avvikande.

Hur skulle ni hantera detta? Byta mätare? Hälla i mer kemikalier (sänka pH)? Skulle ni bada i detta vatten? Låta barnen bada? Vattnet ser klart och fint ut.

Utloggad Erica

SV: Svängande värden eller mätarfel?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2023, 17:44:00:00 »
Låg alkalinitet gör det svårare att kontrollera pH, men om du mätte med 7 stickor vid ett och samma tillfälle så verkar ju själva mätningen osäker. Har du däremot mätt vid olika tillfällen med tid så kan man inte dra den slutsatsen. Du har generellt höga klorvärden, tillräckligt höga för att desinficera vattnet. Vid vissa tillfällen har du extra höga, och vid ett par tillfällen så höga att man oftast avråder från bad (> 5 ppm). Men samtidigt kan jag ju se att vid just de högsta klorvärdena så har du också högt pH, vilket minskar klorets desinfektionsförmåga. pH skall normalt inte gå över 8.0 av detta skäl. Du kan ju köpa ett billigt enkelt testset med stickor eller tabletter och jämföra vad du får för värden så ser du om det handlar om mätfel eller om det är ett vattenproblem.

Ja 8.4 i pH är lite högt men tar jag ett medelvärde av dina uppmätta värden blir det nästan precis 8.0. För kloret blir snittvärdet 4.39 vilket är högt men ändå under 5.0 som brukar anges som "badgräns". Jag skulle inte vara orolig för att bada i det vattnet, men jag skulle ju ändå vilja ta reda på varför det hoppar på det viset. Cirkulerar vattnet ordentligt så att det blandas riktigt eller kan det finnas fickor av vatten med starkt avvikande värden efter att du tillsatt kemikalier ? Men som sagt, testa med annat mätset så vet du om mätningen eller vattnet är det verkliga problemet. Alkalinitetens variation är inget onormalt, den storheten är mindre viktig och dessutom svårare att mäta exakt.

Utloggad jool08

SV: Svängande värden eller mätarfel?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2023, 23:48:14:14 »
Låg alkalinitet gör det svårare att kontrollera pH, men om du mätte med 7 stickor vid ett och samma tillfälle så verkar ju själva mätningen osäker. Har du däremot mätt vid olika tillfällen med tid så kan man inte dra den slutsatsen. Du har generellt höga klorvärden, tillräckligt höga för att desinficera vattnet. Vid vissa tillfällen har du extra höga, och vid ett par tillfällen så höga att man oftast avråder från bad (> 5 ppm). Men samtidigt kan jag ju se att vid just de högsta klorvärdena så har du också högt pH, vilket minskar klorets desinfektionsförmåga. pH skall normalt inte gå över 8.0 av detta skäl. Du kan ju köpa ett billigt enkelt testset med stickor eller tabletter och jämföra vad du får för värden så ser du om det handlar om mätfel eller om det är ett vattenproblem.

Ja 8.4 i pH är lite högt men tar jag ett medelvärde av dina uppmätta värden blir det nästan precis 8.0. För kloret blir snittvärdet 4.39 vilket är högt men ändå under 5.0 som brukar anges som "badgräns". Jag skulle inte vara orolig för att bada i det vattnet, men jag skulle ju ändå vilja ta reda på varför det hoppar på det viset. Cirkulerar vattnet ordentligt så att det blandas riktigt eller kan det finnas fickor av vatten med starkt avvikande värden efter att du tillsatt kemikalier ? Men som sagt, testa med annat mätset så vet du om mätningen eller vattnet är det verkliga problemet. Alkalinitetens variation är inget onormalt, den storheten är mindre viktig och dessutom svårare att mäta exakt.

Tack för svar! Mätningarna är gjorda efter varandra. Jag tror att vi cirkulerar vattnet tillräckligt. Kör med frekvensreglering och 1800 rpm. Är inte säker på att hela volymen cirkuleras tre gånger per dygn men det borde definitivt vara tillräckligt för att pH och klor ska vara jämt fördelat i poolen.

Kan kloret ens vara så högt som mätaren visar? Efter en chock-klorering i början av juni sjönk värdet snabbt till ungefär 3. Sen har vi inte tillfört något klor alls förutom den veckopuck som nu sakta löser upp sig. Skulle det ens teoretiskt kunna ge värden som är så höga som några av mätningarna visar?

Även om genomsnittet av mina mätningar ger ett någorlunda badvänligt resultat känns det helt värdelöst. Jag vill kunna göra en mätning och känna mig trygg med resultatet, inte behöva göra multipla mätningar och beräkna medelvärden. Lutar åt att köpa en ny mätare som använder test-tabletter istället för stickor.

Utloggad jool08

SV: Svängande värden eller mätarfel?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2023, 17:57:24:24 »
Här kommer dagens sorgliga samling mätvärden:
1: 9,9 - 7,6 - 90
2: 0 - 7,7 - 70
3: 3,8 - 7,4 - 90
4: 7,2 - 7,7 - 80
5: 5,5 - 7,3 - 80
6: 2,3 - 7,3 - 80
7: 3,3 -7,3 - 90
8: 9,9 - 7,6 - 90

Alltså inga problem med pH och alkalinitet idag. Klor och dock generellt alldeles för högt även om några är normala och ett värde till och med blev 0. Kan klor stiga av något annat än tillfört klor? En veckopuck som legat i 10 dagar nu och fortfarande inte är helt upplöst är som sagt det enda klor vi tillfört på minst 6 veckor. Det känns helt absurt att vi skulle ha 9,9 i en 35 m3 pool av denna lilla tillförsel.
Jag gör enligt instruktion så gott jag kan. Doppar 2 sekunder, skakar av med en skakning, lägger på glaset utan att glida och täcker från solljus. Känns helt orimligt att använda 10 stickor per dag och ändå inte ha en aning om vattenkvaliteten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag