VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool till Nibe 2120-12 kW  (läst 2669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #10 skrivet: september 17, 2021, 17:01:13:13 »
Hej igen,
När din VP värmer poolen kommer VPn själv justera frekvensen på kompressorn och hastigheten på cirkulationspumpen mot värmeväxlaren så att framledningstemperaturen är så låg som möjligt medans temperaturskillnaden mellan framledning och returledning, även kallat ”deltaT”, är optimal.
Tittar man på en värmeväxlare ser man en effekt som säger hur mycket effekt som kan växlas inser optimala, ofta fantasifulla, förhållanden sett ur värmeväxlarens perspektiv.
Har för mig att min värmeväxlare är specad till 65kW men det gäller vid en framledningstemperatur på runt 80 grader. Så ta effekten med en nypa salt. Förenklat kan man säga att ju större desto bättre men 65kW räcker utan problem för mig. Min är en ”noname” som jag hittade hos en liten poolbutik i Sverige, kostade typ 3500. Den är inte sämre på någon punkt jämfört en Pahlen eller annat dyrt märke.
Tänk på att välja en i Titan om du har salt i vattnet bara.

PS, insåg att du kanske fick mer svar än du bad om 😉
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad Perpendicular

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #11 skrivet: september 18, 2021, 21:55:29:29 »
Tänk bara på att Storbritannien efter Brexit är utanför EU, så bra priser där kommer att ökas med moms och ev. tullavgift.
Dessutom ingår inte den treåriga konsumentköpgarantin som gäller inom EU.

Ja i en lösning med husetsvärmepump så är det viktigt att ha en stor värmeväxlare.
Jag har en Elecro G2 Titan 122kW,  köpte den från storbritannien och fick betala ungefär hälften av priset mot folkpool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan