VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor nybyggnation pol i nytt hus  (läst 3852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polarn

Frågor nybyggnation pol i nytt hus
« skrivet: april 23, 2009, 23:41:14:14 »
Vi planerar ett nytt hus i souterräng med trolig byggstart i hösten -09. I huset ingår en pool på ca 3 x 15 m delvis insprängd i berget. Jag söker råd och undrar vad man skall tänka på avseende t.ex.

1. Poolens stomme (?). Hur bygger man den bärande delen av poolen? Jag får för mig att man murar. Armering? Hur mycket extra utrymmer behövs utanför poolen. Dvs hur mycket bygger poolen om man vill att vattenytan skall vara 3 x 15 m?

2. Belysning?

3. Uppvärmning?

4. Ytmaterial poolens insida? Kakel? Förslag på material som är hållbara och vackra?

5. Hur djup skall poolen vara? Vi vill ffa kunna motionssimma i den.

6. Vattenrening och vattencirkulation?

7. Fukt. Hur undviker man fuktproblem i poolrummet och i resten av huset? Ventilation? Annat?

8. Jet stream. Finns det någon motström som känns naturlig att simma i?

9. Poolens storlek. Är 3 x 15 m ett bra mått om vi är två som skall kunna motionssimma samtidigt?

10. Är det nån som byggt ett vattenfall som går ned i poolen?

11. Annat att tänka på?


Vänliga hälsningar
och tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Frågor nybyggnation pol i nytt hus
« Svar #1 skrivet: april 24, 2009, 09:50:30:30 »
En murad och armerad stomme tror jag är det rimligaste alternativet för denna lite udda storlek på pool. Poolen bygger inte mer än tjockleken på väggen och eventuella sidostöttor. Det senare kan vara nödvändigt beroende på konstruktionstyp och djup.
Belysning bör för en så pass lång pool vara minst tre lampor på långsidan.
För uppvärmning av en året-runt pool inomhus finns flera alternativ: berg-/mark-/sjövärmepump alternativt fjärrvärme.
Ytmaterialet brukar vara kakel eller mosaik.
Baddjupet för "familjepooler" brukar ligga kring 130-150 cm. Det funkar bra att simma i även om man är lång. Men vill man göra "kullerbytte-vändningar" krävs en djupare pool.
Fukt är nog det viktigaste av allt att tänka på när det gäller inomhuspool, dvs rätt utförda fuktspärrar och avfuktningsanläggning.
Jetstream är en kul leksak, men känns inte så naturligt att simma i. Ett enkelt gummiband känns naturligare men tråkigare.
3m bredd gör att simrytmen störs vid möten om båda simmar bröstsim.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag