VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool till sommaren, frågor.  (läst 2764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Pool till sommaren, frågor.
« skrivet: december 28, 2008, 17:18:31:31 »
Hej!

Nyregistrerad här, har läst här länge men nu är det dags att börja bli lite aktiv också.

Vi ska anlägga en pool till våren har vi tänkt oss, men det är ju en djungel det här så var ska man börja?

Vi vill ha en 8x4m pool, nergrävd och det kommer att byggas trädäck runt om, värma den med värmepump. Men nu till frågan, vilken stomme är bäst?

Om man tar hjälp med installation, gäller rotavdrag för arbetskostnaden?

Mvh

Poolgiganten

Utloggad ABe

SV: Pool till sommaren, frågor.
« Svar #1 skrivet: december 28, 2008, 18:35:00:00 »
Hej pool09
Min första pool byggde jag för sex år sedan. På den tiden sa expertisen att man skulle ha trästomme om man bygger i lerjord
eftersom en träkonstruktion tar upp markens rörelser bättre. Betong tex.var inte att tänka på!
Jag byggde en Folkpool Octavia 4x8 och kan tipsa om att det är mycket skruvande!
Jag har under dessa år inte haft några problem relaterade till stommen.

För nästa års nya projekt blir det en stomme i galvad plåt från en annan leverantör.

Mvh
Anders

Utloggad Pea

SV: Pool till sommaren, frågor.
« Svar #2 skrivet: december 28, 2008, 20:08:49:49 »
allt beror på hur mycket jobb du vill göra själv och vilken budget ni har.
bästa stommen är en helgjuten betongpool men ändå med liner. men att leja ut allt jobb för en sådan blir väldigt dyrt. minst arbete är en med plåtstomme men skall du ha en med hög kvalitet så kostar dom en bra slant. bra stomme för billig peng är att mura med lecasten men även det blir dyrt om du skall leja ut det. vill ni en lite annorlunda form på poolen är gjutning i thermoblock ett bra sätt, men dyrt.
allt beror som sagt på budget och egen arbetsinsats.
om det går att göra rotavdrag för poolbyggen får du kolla upp, men det är nog inte helt omöjligt.

har ni ett hus med ett attraktivt läge så är en proffsigt byggd pool en bra investering som man samtidigt kan njuta av  8)
räkna med minst 200-250.000:- för en kvalitetspool inkl värme och altan om ni skall leja ut jobbet. 150-200 om ni gör mycket själva.
grävning är dyrt så det skall ni ta in offerter på i god tid, ju närmare semestern desto dyrare att gräva.

skall ni ha en trappa så tänk på att nästan alla trappor i glasfiber får problem med böldpest efter några år och då blir det massa jobb.
glasfiber i varmt vatten är ingen bra kombination, ska bli spännande att se hur det går för de som har hela poolen i glasfiber. hoppas för deras skull att det är bättre kvalitet på den plasten.
« Senast ändrad: december 28, 2008, 20:15:45:45 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad malteman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Här skall playa Lerberget ligga....
    • Visa profil
SV: Pool till sommaren, frågor.
« Svar #3 skrivet: december 29, 2008, 21:31:52:52 »
Tjenna.

Beträffande ROT avdrag har jag via Skatteverket varit helavägen till regeringskansliet (dock inte Borg).. :)
Ingen har sagt varken bu eller bä, tröttnade till sklut 14:e mailet ungefär... :'(
Så hör av dig om du (eller nån annan) får ett tydligt svar ifrågan.
Vi kör ändå. Egen pooll 2009, jahooo!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan