Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.  (läst 4269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anflyg

Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.
« skrivet: augusti 20, 2014, 23:51:53:53 »
Hej,
Efter många års funderande har vi nog beslutat oss för att bygga pool. Vi har dock vissa begränsningar som vi får leva med, men jag tänkte skriva ner lite tankar och frågor och se om jag får någon feedback.  :)

- Vi dränerade och grävde sönder tomten för ett antal år sedan och allt är nu iordning igen och växterna har växt upp. Vi vill därför inte ta in en grävare och förstöra igen, utan kommer att bygga en ovanmarkspool. Vi har en sluttande tomt, så höjdskillnaden på en rund 5 m pool är ca 45 cm från ena sidan till den andra. Därav kommer första frågan om djupet på poolen. Helt klart är att en 120cm pool hade passat bäst i trädgården. 150 cm blir förmodligen på tok för högt, men kanske en 135 cm pool kan fungera? Jag kommer att gräva ur för makadam och för att avjämna höjd skillnaden för hand, så att gräva ner poolen djupare känns just nu jobbigt. Ni som har haft pool ett tag, kommer vi att vara nöjda med 120 cm, eller kommer vi att ångra att vi inte tog 135 cm?

- Angående pool alternativ så har vi funderat på antingen en plåtpool från Nettopool eller en familypool från Folkpool. Min känsla är att Folkpool tar rätt bra betalt om man jämför. Nettopool tar ca 35' för en rund 5m med 135 cm djup och Folkpool 60' för motsvarande medan den tar 40' för en 120 cm djup. Folkpools prisskillnad för 15 cms djup känns stor. Anledningen till Nettopool är att de ger 35 års garanti på plåten. Nyttan av det är väl tveksam, men det signalerar kvalitet till mig att de vågar. Foolkpool ger 10 års garanti, men trä har man ju en ganska bra känsla för hur det håller. Står den ovan jord så ser man ju och kan behandla träet. Synpunkter?

- Hur stor skillnad gör det att isolera sidorna på poolen? Vi skulle vilja ha ca 2/3 av poolen utan trädäck runt och resten "naket".

- Angående uppvärmning så vill vi hålla 30 grader från någon gång i maj till någon gång i september. Vi funderar på luft/vatten pump eller att koppla in på fjärrvärmen (12 öre/ kWh under denna period). Fjärrvärme alternativet kostar väl ca 20' har jag förstått. Synpunkter?

Ser fram emot hjälp!  O0

MVH
Anders

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2014, 10:56:52:52 »
1,2 m djup pool ger ett baddjup på ca. 1,05-1,1 m vilket rent ut sagt känns fånigt för en vuxen... 1,35 är ju bättre men jag skulle nog hellre satsa på en 1,5 m och gräva lite. Hyr en minigrävare och en 1 tons dumper så förstör du inte så mycket om du lägger ut plyfa skivor och kö på...


Kolla på Rubinpool också, deras åtta formade kanske är ett alternativ då de är självbärande också.


Att isolera sidorna ger inte så mycket, det är i så fall bättre att isolera under poolen men även det är tveksamt. En bra täckning är mycket, mycket viktigare!


Fjärrvärme ger dig troligen en längre säsong och är ju billigare i drift. Nackdelen är att du måste köpa rätt dyr utrustning och dra in poolslangarna i huset...

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad anflyg

SV: Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.
« Svar #2 skrivet: september 11, 2014, 20:55:35:35 »
Tack för svaret Awasen!

Har väl egentligen tänkt som du att 135 eller helst 150 cm är bäst. Jag kommer att börja gräva med en minigrävare och köra ut med en skottkärra till släp i början så får vi helt enkelt se hur det funkar. Går det inte, så får jag väl hyra in mer prylar. Träpool blir ca 20-30% dyrare in alles jämfört med stålpool med lång garanti (25-35 år). Det hade passar mig bra med tanke på utseende och att inte behöva klä in hela poolen.

Får gräva hålet först och sedan välja! :)

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.
« Svar #3 skrivet: september 12, 2014, 19:34:56:56 »
Hej Anflyg.

Jag jobbar med pooler (mestadels Folkpool men har inget försäljningsintresse då montagen endast är mitt levebröd)
Anledning till att det skiljer ca 20tkr på dessa 15 cm från Folkpool är inte så svår att förklara om man är insatt.
1. Stommen är betydligt bättre (släta väggar) och mycket mer lättarbetad. Familypoolen är i princip timrat virke vilket ger längsgående rader som är insjunkna vilket kommer synas genom linern. Dessa kan spacklas men då bör t.ex. plastic padding användas då det är för "djupt" för vanligt spackel. Missförstå mig dock inte, familypoolerna är riktigt bra för sitt pris men att gå upp i pris är en helt ny värld (läs nedan).

2. Kvalitén på inbyggnadsarmaturer (lampor, inlopp, bräddavlopp) är bättre och mer lättarbetade. Även mer universala så det går lätt i framtiden att göra service på dessa.

3 Kvalitén på reningsverket är STOR. Handhavande, placeringsmöjligheter, kapacitet och möjligheterna för enkla montage av extra utrustning är klart bättre.

4. Liner, garantier och att det är mindre huvudbryn med Garden är ett stort plus.

5. Möjligheten till en trappa, annat mönster på liner, överdrag och dyl är även det stort.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med din återförsäljare och fråga om telefonnummer till tidigare kunder så du kan besöka dem och få "klämma och känna lite" så att säga.

Just my five cents.

Utloggad anflyg

SV: Inför poolbygge .. söker råd för att hamna rätt.
« Svar #4 skrivet: september 29, 2014, 21:21:50:50 »
Hej Joel,
Du har förmodligen helt rätt! Prisjämförelsen var dock mellan 2 varianter av Familypool med olika djup.

Tiden har gått lite nu och det lutar åt Garden pool. Hålet är i a f grävt och klart! :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan