VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trasig koppling  (läst 1547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jocke77

Trasig koppling
« skrivet: juli 06, 2019, 19:33:50:50 »
Jag har fått en spricka i en koppling där slangen går in i inloppet. Den har spruckit på ovansidan.
Vad tror ni? Kan man täta med lim eller liknande eller behöver jag byta ut delen som spruckit?
Frågan är också om det ens går att byta ut den. Den sitter skruvad i inloppsröret som är ingjutet i poolväggen.

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Trasig koppling
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2019, 22:04:16:16 »
Täta är ingen lösning, kopplingen går att byta
Du måste gräva upp en hel del av slangen för att se till att du inte får moment nedåt, som det ser ut så har det spruckit pga att slangen böjer ner hela kopplingen
Ser inte läckan , har du tur så är det kopplingen, när slangar dra ner så här brukar ingjutningsröret spricka och det är inte så lätt att byta då det är ingjutet som du har konstaterat

Utloggad MathiasS

SV: Trasig koppling
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2019, 22:36:16:16 »
Ser bekant ut....

Gräv upp lite mer.
Byt koppplingen
Skaffa en skarvkoppling
Kapa röret en bit och lägg in en bit mjuk pvc slang med en liten böj på, då skapar du lite rörelsemån för slangen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jocke77

SV: Trasig koppling
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2019, 08:33:56:56 »
Täta är ingen lösning, kopplingen går att byta
Du måste gräva upp en hel del av slangen för att se till att du inte får moment nedåt, som det ser ut så har det spruckit pga att slangen böjer ner hela kopplingen
Ser inte läckan , har du tur så är det kopplingen, när slangar dra ner så här brukar ingjutningsröret spricka och det är inte så lätt att byta då det är ingjutet som du har konstaterat


Tack för svar. Ja det är kopplingen som har spruckit.
Det vita strecket på ovansidan i den svarta kopplingen är sprickan. Vad jag kommer ihåg så är den påskruvad på själva inloppsröret. Borde alltså gå att skruva bort. Frågan är om det går att få dit en ny igen och att det då blir tätt..

Utloggad jocke77

SV: Trasig koppling
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2019, 08:39:17:17 »
Ser bekant ut....

Gräv upp lite mer.
Byt koppplingen
Skaffa en skarvkoppling
Kapa röret en bit och lägg in en bit mjuk pvc slang med en liten böj på, då skapar du lite rörelsemån för slangen.


Tack för svar!
Tror du att det går att byta kopplingen och att det blir tätt efter? Kan tänka mig att det blir svårt att få på ny eller mer gängejp på inloppsröret. Kanske bara går att skruva på om man har tur förstås.
Kan jag använda gråa pvc rör som jag har i tex maskinrummet som också är 50mm? De är ju klart mer flexibla än de svarta.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Trasig koppling
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2019, 17:43:47:47 »
Använd inte gängtape , det kan bara göra att plast spricker, gängtape har  inte i Poolkopplingar att göra, använd Loctite 5331 till alla plastkopplingar
Grå PVC är inte frystålig (funkar ibland men inte alltid)så använd inte detta , pem(den svarta tål att frysa)

Utloggad MathiasS

SV: Trasig koppling
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2019, 23:24:10:10 »
Ett par klargöranden:

1. Har du inloppsrör i rf eller plast? Hos mig drogs plastkopplingen av gängan och det rostfria inloppsröret var helt intakt. Om 5331 funkar mellan plast och metall är det en toppenbra lösning, om inte ser jag inga problem med gängtejp på en högkvalitativ plastkoppling i denna dimension - den är oerhört seg. Men jag vill verkligen hålla med om att 5331 är bäst där det går att använda. Har själv dragit sönder en centralventil pga tejp/tråd, inte kul.

2. Jag har lagt mjuka pvc slangen i horisontalplanet så att den kan tömmas när jag tömmer rörsystemet i teknikrummet. Kan man inte tömma slangen får man ka ske fundera på var man bor och hur stor risken är för frostskador. Din pem slang kommer fortsätta nedåt och det är svårt att skapa rörelsemån med en inskarvad bit pem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan