CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump på vid minusgrader?  (läst 4186 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zneke

  • Poolionist
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Värmepump på vid minusgrader?
« skrivet: maj 01, 2014, 14:17:07:07 »
Hallå!

Vi har precis köpt en poolvärmepump som jag gärna vill sätta igång nu med det samma! Men vi har fortfarande minusgrader på nätterna. Måste man vänta tills det inte är minus på nätterna längre eller finns det nåt tipps å trix så man kan få ingång den nu? Jag tänker tänker på att inte kondens vattnet ska frysa och ha sönder pumpen. Eller hur funkar det? Är helt ny på detta med värme i poolen...


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Värmepump på vid minusgrader?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2014, 14:59:02:02 »
De flesta värmepumpar ger ganska lågt tillskott under 8-10 grader lufttemperatur så då är det inte så meningsfullt att köra dom då. De flesta VP har ett inbyggt tidur där man kan välja att bara låta den värma under en del av dygnet, förslagsvis under dagen när det är som varmast och verkningsgraden blir hyfsat bra.

Så fort du har vatten i VPn så måste du köra cirkulationspumpen kontinuerligt när det finns risk att det fryser. I så fall skulle jag låta cirkulationspumpen gå dygnet runt för att vara säker. Om VPn fryser så blir det dyrt. Det är inte bara kondensvattnet som kan frysa. Det är ett större problem att vattnet i värmeväxlaren fryser och spränger sönder den. Reparationen kostar ungefär som en ny VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

neke

  • Gäst
neke
SV: Värmepump på vid minusgrader?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2014, 18:22:20:20 »
Så då går det att installera allt bara man kör pumpen dygnet runt. Så ställer man timern på dagtid. Eller så väntar man en vecka med allt för det skulle bli minus hela nästa vecka om det ser ut nu. Men jag vill få igång det nu när vi äntligen har kostat på en (dyr) vp.

Tack för svaret!

Utloggad TommyC

SV: Värmepump på vid minusgrader?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2014, 18:50:42:42 »
Jag föredrar att vänta till det blir lite varmare. Dygnsmedeltemperaturen helst stabilt över 10 grader. Många vill komma igång tidigt. Vill man få upp vattentemperaturen så snabbt som möjligt och struntar i att det inte blir så effektivt på natten så kan man ju strunta i att ställa timern på VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad zneke

  • Poolionist
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Värmepump på vid minusgrader?
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2014, 20:03:53:53 »
Ja det är väl bara att vänta då. Man blir ju lite ivrig bara. Vill heller inte riskera att nåt fryser sönder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag