Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Underarbete mark spabad  (läst 6348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad minawiken

Underarbete mark spabad
« skrivet: juni 09, 2013, 14:27:28:28 »
Kan någon av er som har tidigare erfarenhet berätta vilket underarbete som behövs för ett spabad. Vi planerar att sätta badet ute på gräsmattan. Underlaget är relativt fast och består idag av gräsmatta. Under gräsmattan finns sand och jord. Behövs en singelbädd eller kan man gräva ut lite och lägga sand och sedan stenplattor direkt? Det blir ju rätt jämn fördelning av vikten i och med att badet har en helgjuten bottenplatta. Badet ska stå på Gotland. Planerar att köpa ett Denform 61.

Tacksam för alla som vill svar.
Hälsningar
Maria

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Underarbete mark spabad
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2013, 16:01:18:18 »
Hej

Jag hade i vart fall inte ställt spat direkt på gräset. Även om det inte behövs något superunderlag för ett spa, så blir det trots allt en del belastning när det är vatten och folk i spat.

För att känna mig säker så skulle jag grävt bort 10-20 cm av gräs och matjord och lagt ett kapillärbrytande skikt av makadam eller liknande och hårdgjort detta med padda eller liknande. Någon ytterligare isolering är knappt lönt att lägga, men vill man så kan man såklart göra det också.

/Ziggy

Utloggad MikeSpike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Gärna en ny bil men först ett rejält spabad!
    • Visa profil
SV: Underarbete mark spabad
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2013, 08:58:27:27 »
Jag grävde ur 15 cm och fyllde upp med bärlager 0/35 och avslutade med 5 cm cellplast XPS200. Gjorde dessutom "grunden" 60 cm större än badet och lät isoleringen fylla ut hela grunden med förhoppning att hindra tjälen att gå in under badet. Får hoppas att detta räcker, det nyinköpta badet har bara varit fyllt med vatten sedan igår men allt ser bra ut.
Nordic hot tubs - Encore SE

Utloggad minawiken

SV: Underarbete mark spabad
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2013, 09:39:11:11 »
Tack snälla för era svar. Då vet jag hur vi ska göra. Hälsningar Maria

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag