CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare  (läst 10395 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolbygget

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #10 skrivet: augusti 31, 2010, 10:39:39:39 »
Nu har jag kollat vad förbrukningen hamnade på för augusti. Vi har ca 27 grader i poolen och har gjort av med 4MWh under den relativt kalla perioden. Detta kostar oss 350kr.

En fråga till övriga som har fjärrvärme:

Vilken temperatur har ni på vattnet som går ut till poolvärmeväxlaren?

Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Poolgiganten

Utloggad vasjpett

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2010, 16:57:09:09 »
Hallå.

För mig är det endast 0.3 graders skillnad på in och ut.
Kör med termostat med tillslag på 28 och från vid 29 under sommaren, men nu har det varit kallt så nu är den uppdragen 1 grad till 29-30.

Jag har under flera år kollat regelbundet hur mycket energi som går åt, och jag har en ökad förbrukning på 4-5 MwH/år mot vad jag hade tidigare utan poolvärme.(har haft pool i 4 år nu)
Då drar vi på värmen i sista veckan på april och stänger normalt av den i mitten på september.

/Johan

Utloggad poolbygget

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #12 skrivet: augusti 31, 2010, 20:17:59:59 »
Då kan man ifrågasätta min förbrukning på 4MWh under augusti med 27-28grader i poolen?!

Min poolvärmeväxlare sitter i garaget och därför har jag en viss förlust ut men det borde inte göra så mycket..

Vad har du för temperatur på vattnet ut från din värmeväxlare till poolväxlaren?

Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Utloggad vasjpett

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #13 skrivet: augusti 31, 2010, 20:43:10:10 »
Kollade just och vattentempen ligger på runt 55° in i poolväxlaren och den tar ca 5-8° (ca 50° på returen)

Termostaten slår ifrån vid 29 och sedan sjunker det till 28 innan det slår på igen.
Beroende på temp ute tar det naturligtvis olika innan den slår på igen, men senaste tiden med runt 15° har det tagit runt 12-18 timmar innan den slår på igen och det tar runt 10-12 timmar innan den slår ifrån igen.

Från 1 augusti tills nu har jag förbrukat 1,6 Mwh, men då ingår även varmvatten och en del golvvärme i badrum i källare.

/Johan

Utloggad poolbygget

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #14 skrivet: september 01, 2010, 13:45:07:07 »
Nu har jag 57 grader ut från fjärrvärmeväxlaren till poolväxlaren, in i garaget har temperaturen sjunkit till 53 grader och ut från poolväxlaren är temperaturen 42 grader. Det är ca 20 meter ut till poolväxlaren.

Jag har förbrukat 4MWh under augusti men då ingår även varmvattenförbrukningen..
Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Utloggad poolbygget

SV: Effektåtgång med fjärrvärme och växlare
« Svar #15 skrivet: september 14, 2010, 15:26:07:07 »
Då har jag fått första räkningen för hel månad, Augusti.

Vi har haft ca 26-27 grader i poolen och värmeförbrukningen uppgick till över 4 MWh. Detta kostade dock inte så mycket, den rörliga kostnaden blev 330kr vilket även inkluderar varmvatten.

MEN

Elförbrukningen uppgick till över 1330kWh! Detta är ca 600-700 kWh mer än vår normala förbrukning under sommaren. Det har mao kostat över 600 kr/mån att driva pumpen.
Pumpen (750Watt) har gått dygnet runt och efter lite efterforskning har jag lärt mig att det räcker om den går några timmar per dygn för att hålla vattnet rent. Samtidigt vill jag värma poolen och då är jag beroende av att pumpen är i drift.

Hur gör ni andra som har värmeväxlare?

Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag