CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga pool själv  (läst 1132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad caroline87

Bygga pool själv
« skrivet: juni 13, 2021, 16:12:59:59 »
Jag och min man går i pooltankar och det är en thermopool ovan mark som skall byggas och sedan integreras med vår altan. Tomten är plan och lättbygd eller hur man skall uttrycka det.
Hur svårt är det att göra detta själv? Enligt poolföretagen är det inte särskilt svårt bara man följer anvisningarna noga, men vad vet vi om svårighetsgraden.
Vi är inga snickare någon av oss men jag bygger gärna möbler.Slänger in en bild så ni ser vilken typ av möbler det rör sig om. I det här fallet en platsbygd sittbänk med tre stycken förvaringslådor.
Till hösten skall vi bygga sommarstuga och då kommer vi att ha möjlighet att se hur det går till att gjuta en bottenplatta vilket känns mycket lärorikt.
Är man galen om man ger sig på ett sådant projekt som att bygga sin egen pool tro?
Det bör tilläggas att jag självklart förstår att vi skall ta in en elektriker för att göra elen!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga pool själv
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2021, 17:43:22:22 »
Det är inte svårt, stundtals tungt men inte svårt. Men varför göra en ovan mark när tomten är plan?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Bygga pool själv
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2021, 21:13:10:10 »
Om du är van vid att bygga möbler så gissar jag att ditt största problem blir att du är för noggrann. Att bygga pool är som sagt inte svårt men det är stora strukturer och ofta tyngre än vad de flesta amatörer är vana vid. Är man van vid finlir så måste man lära sig att "fuska" och ta nödvändiga genvägar som inte påverkar slutresultatet men som gör att man blir blir klar utan att allting tar eoner av tid. Är ni intresserade och motiverade så finns ingen anledning att tveka. Det är viktigt att läsa på om alla typer av pooler så att ni kan fatta välgrundade beslut baserade på egen kunskap om vilka val som är rätt för er. Läs många byggtrådar här på forumet, minst en tråd per typ av pool som ni är intresserade av.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PeeWee

SV: Bygga pool själv
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2021, 09:24:17:17 »
Jag bygger/renoverar mycket/allt själv men jag skulle fundera på vad som även behöver göras runt omkring poolen innan ni sätter tänderna i att gräva en grop. Jag byggde inte vår pool själv av anledningen att vi skulle bygga uterum och altan i samband med poolen, det skulle ha blivit övermäktigt att få klart inom rimlig tid. Jag känner kanske att det har blivit för mycket ändå, för det är stora ingrepp som ofta drar med sig mycket merjobb som man inte tänkt på (eller valt att inte tänka på  innan ::)). Sedan är vi ju alla olika, klar betyder inte samma sak för alla människor :) Jag räddades förra året av permittering som gjorde att jag fick massor med tid att fokusera på att enbart bygga, inser i efterhand att min "plan" utan pandemin var alldeles för naiv. Så mitt råd är att tänka efter och läsa på rejält innan ni bestämmer er. Men det är ett riktigt kul projekt  <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag