CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frostplugg till skimmer  (läst 4741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseA

Frostplugg till skimmer
« skrivet: augusti 19, 2007, 18:43:30:30 »
Till alla in och utlopp finns det ju frostpluggar. Det jag undrar är om det finns någon form av fyrkantig plugg till skimmern mot poolen. Om så skulle man kanske inte behöva sänka vattennivån inför vintern.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2007, 20:26:26:26 »
Har du gänger nere i din skimmer så köp en "frysflaska".
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad MaSSaM

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2007, 20:31:37:37 »
Jag lägger even i frigolit i skimmern som ska ta upp expantionen av isen som är där.
Jag tömmer ner min under skimmern.
Men snönnen blir till vatten och då kan det frysa sönder om man inte är uppmärksamm.

//MaSSaM
Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Utloggad Perra

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2007, 08:56:34:34 »
Hej, ang frysplugg till skimmern så fick jag rådet av en mycket erfaren poolbyggare, att stoppa i så mycket cellplast (frigolit) som det finns plats för. Proppa den full med tillskurna bitar, vilket jag gjorde till vintern i fjol, och jag sänkte inte ens vattennivån, och det gick kanonbra, så det kommer jag att fortsätta med!

F.ö. har vi fortfarande 28 grader i poolen nu, den 21 aug. med luftvärmepump och pooltak, men det känns inte så bra att bada när det blir kallare i luften, tycker jag, men frugan som inte är så frusen av sig, utnyttjar poolen en bra bit in i september.
Har pumpen avstängd under natten, och tempen sjunker ca 0,7 grader men det klarar luftvärmepumpen att korrigera på tre timmar, vi har den inställ på 28 grader. DS

/ Perra

PS. tog självklart in pumpen och tog bort kopplingar med kranar till luftvärmepumpen, samt tömde sandfiltret, så det var ju rätt, MEN...glömde manometern som visar trycket i filtret, och det var mindre lyckat, för nu visar den helt galet! Men jag lär inte varit den förste att glömma skruva bort den! DS
Perra

Utloggad thomaslakers

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2007, 12:28:48:48 »
Hej!

Jag köpte frostpluggar till inloppen igår, tar bort dom rostfria detaljerna och gängas direkt, 45kr st.
Köpte även en flaska till skimmern (såg ut som detta) gängad i båda ändar 99kr på service och fritid GBG.

Ska lägga in bilder på dessa senare idag,

Jag har ännu inte fått upp trallen runt min pool och kan därmed inte täcka den, är det någon mening att köra värmen som det är nu, jag har bergvärme med värmeväxlare, termostaten och cirkulations pumpen skall kopplas in idag och jag skulle gärna vilja ha lite värme i poolen då det var kallt även med våtdräkt igår haha.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad JIHHHA

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2007, 10:31:38:38 »
Oj då, här har jag tydligen missat en viktig åtgärd som första-års "poolare"! Jag har en träkonstruktion med liner samt plastbreddavlopp. Pumpen står under breddavloppet i separat pump-"rum". Jag kommer alltså ta bort pumpen under vintern och behålla vattennivån. Behöver jag då sätta för ett lock och på så sätt kunna tömma ur breddavloppet efter att ha demonterat pumpen för att slippa sönderfrysning??

//j

Utloggad Fia

SV: Frostplugg till skimmer
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2007, 11:10:54:54 »
Jag fick instruktionen att skruva i frysflaskan, ta bort flottör luckan o sen lägga i frigolit, så isen trycker på frigoliten om man behåller vatten nivån. Inget om att behöva tömma skimmern.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag