VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför försvinner kloret?  (läst 4745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astan

Varför försvinner kloret?
« skrivet: juli 23, 2014, 06:57:42:42 »
Jag har precis satt upp en ny pool i förra veckan och det första jag gjorde var att chockklorera den när jag mätte värdena dagen efter fanns inget klor kvar. Jag gjorde samma sak igen och dagen efter fanns åter igen inget klor. Övriga värden verkar vara okej, kanske lite låg hårdhet men Ph är 7.2. Igår la jag i en klorpuck för det verkar konstigt att hälla i så mycket klor men testet visar inget klorvärde fortfarande, vad ska jag göra?

/Annika

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Varför försvinner kloret?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2014, 07:31:54:54 »
Jag gissar att det du mäter med inte fungerar. Teststickor verkar variera en hel del i kvalité, de kan vara för gamla och de är ibland lite svåra att läsa av. Jag är nöjd med de stickor av fabrikat Aquachek som vi använder och har aldrig sett något behov av något bättre men många är missnöjda med stickor. pH och klor föredrar många att mäta med tabletter istället.

Har du kommunalt vatten? I så fall borde inte klorhalten sjunka till noll så snabbt då vattnet är rent när du startar. Fyller man med sjövatten så är det en helt annan sak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varför försvinner kloret?
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2014, 09:37:28:28 »
Om du har poolen utan täckning så käkar solen upp kloret, det "avluftas" även lättare till atmosfär.

Att klorförbrukningen är hög i en nyfylld pool är inte ovanligt, om vattnet är skitigt så förbrukas kloret snabbt, det kan även bero på att då blandat kemikalier, t.ex. Syretabletter och klor, de motverkar varann.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Astan

SV: Varför försvinner kloret?
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2014, 21:12:53:53 »
Tack för svar, jag har haft poolen utan täckning dessa dagar då han som jag köpt den av har semester denna veckan och inte kunnat sätta upp det.
Jag har fyllt den med kommunalt vatten och vi har bra vatten här i Växjö. Tycker ni att jag ska hitta något annat att mäta med först eller ska jag fortsätta att klorera?

/Annika

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varför försvinner kloret?
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2014, 22:39:55:55 »
Jag har i alla fall aldrig råkat ut för mätstickor som varit så dåliga att de inte visat något alls trots att det varit höga nivåer, men självklart kan det bli tokigt om någon droppat klorerat vatten i behållaren för stickorna.

Bra kommunalt vatten innehåller trots allt rätt mycket humus, så nog går det alltid lite klor i början.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan