VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering & bottenmatta ?  (läst 12744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse

Isolering & bottenmatta ?
« skrivet: juli 27, 2005, 23:33:24:24 »
Hej !

Jag är helt nyinsatt med allt vad pool innebär & behöver alla möjliga tips & råd man kan få...

Har precis köpt (i slutet på Juli...???) en rund 4,6 Palmyra från Poolmans som jag tänkt ställa på dränerad & vibrerad stenmjöl & något mer.

Efter att jag skummat igenom många intressanta diskussioner i detta forum så kommer nu frågan till/om isolering av botten, bottenmatta, fiberduk, konstgräs etc. ?

Tänkte först lägga typ markfrigolit (styrolit el. liknande), finns det någon speciell att rekomendera ?

Eftersom den är hård & skarvarna kanske syns genom duken, vad rekomenderar ni efter det ?

Nästa fundering gäller värmare av något slag & jag tycker solfångare verkar intressant men vilket märke ska man välja då,  Primastar ?, antal kvm ?

Antar också att man borde skaffa någon slags styrning så att man inte får motsatt verkan ?

Tacksam för tips !

Mvh
Lasse

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Isolering & bottenmatta ?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2005, 21:37:35:35 »
Varför inte lägga en bottenmatta över "frigoliten", den ger en snygg finish och den är mjuk att gå på. Jag är inte så bra på det här med botten men tror nog på bottenmattan. Hoppas på fler svar.

Solfångarna från Primastar har fått väldigt bra kritik
från några poolägare här i forumet, prisvärda och fungerar väldigt bra.

Arean på solfångaren bör vara minst halva poolens area för att värma effektivt.

Jag tycker att automatik är ett måste. Startar du den på morgon och går till jobbet, sen blir det regn och rusk på eftermiddagen så kyler den poolvattnet istället.
Automatik finns även hos Primastar.
Lycka till! :)


Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lasse

Re:Isolering & bottenmatta ?
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2005, 23:51:20:20 »
Tack för svaret ! :)

Jag har nu isolerat botten med 50mm Floormate & tejpat skarvarna & kommer att lägga en nålfiltsmatta som bottenmatta.

Någon som vet hur viktig sandvallen mot bottenrälsen är, är det bara för att dölja rälsen eller har den någon viktigare funktion ?

// Lasse

Utloggad vice

Re:Isolering & bottenmatta ?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2005, 00:32:31:31 »
Sandvallen är för att lainern inte ska pressas ut under skenorna. Skapligt viktigt om du vill ha en hel pool  ;D

-Vice

Utloggad Lasse

Re:Isolering & bottenmatta ?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2005, 00:40:56:56 »
Tack !

Jag köpte en konstgräsmatta (poolmontör som tipsade om) som jag först la i botten över markfrigoliten sedan så blötte jag upp putssand som jag packade mot poolbotten & väggen, i med linern & ca: 2 cm ljummet vatten för att försöka släta ut botten.

Forstätter att fylla med kallt vatten & sträcker duken på väggarna så gott det går, svårt att få det helt slätt tycker jag.... ???

Vilken tid det tar med vanlig trädgårdsslang :P, fortsätter med altan så länge.

// Lasse

Utloggad lottrik

SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2006, 14:29:06:06 »
Syns det gröna igenom på otrevligt sätt? Ska man lägga vit plast ovanpå?

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Re:Isolering & bottenmatta ?
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2006, 15:00:36:36 »
Tack !

Jag köpte en konstgräsmatta (poolmontör som tipsade om) som jag först la i botten över markfrigoliten sedan så blötte jag upp putssand som jag packade mot poolbotten & väggen, i med linern & ca: 2 cm ljummet vatten för att försöka släta ut botten.

Forstätter att fylla med kallt vatten & sträcker duken på väggarna så gott det går, svårt att få det helt slätt tycker jag.... ???

Vilken tid det tar med vanlig trädgårdsslang :P, fortsätter med altan så länge.

// Lasse

Nyfiken fråga vad fick du ge för gräsmattan och vart köpte du den? Kom den i hel bit eller fick du skarva? I så fall hur skarvade du? Jag har precis nu grävaren på plats så jag ska börja till helgen att fixa botten etc. Hade tänkt mig en fiberduk i botten sen ca 15 cm dräneringsgrus ovan det isolering sen en matta kanske som du konstgräs?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Lasse

SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2006, 12:21:11:11 »
Hej !

Kommer inte ihåg hur mycket den kostade men vi köpte den på Fredells i Nacka.
Tyvärr hade dom bara 4m bred så vi fick skarva, tejpade bara med silvertape men skarven syns & det gör ju även dom skarvar som man har på isoleringen...

Mvh
Lasse

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2006, 15:00:53:53 »
Jag skulle helt klart kollat upp vad en jätteplåt skulle kostat.
Skarvar och hälavtryck är inte grannt.

Detta är något vi ångrar nu att vi inte fixade till innan vi byggde klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2006, 15:34:15:15 »
Jag skulle helt klart kollat upp vad en jätteplåt skulle kostat.
Skarvar och hälavtryck är inte grannt.

Detta är något vi ångrar nu att vi inte fixade till innan vi byggde klart.

Vad menar du med jätteplåt? Menar du att man ska lägga en plåt över isoleringen?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan