Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoblock vart kapa för rätt längd?  (läst 8210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: Thermoblock vart kapa för rätt längd?
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2015, 00:25:55:55 »
En fulskiss av hur jag valde att göra det som ger skarvar/kapningar förskjutna 15cm och cc 40cm a-järn samt inga luftceller bredare än 10cm.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Thermoblock vart kapa för rätt längd?
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2015, 07:51:02:02 »
.......blir alldeles snurrig av hela tråden.....:)

I hörnorna ska hörn blocken ena varvet ligga åt vänster nästa varv åt höger, enligt instruktionen.

Utöver det ska överlappet vid en skarv alltid vara minst 3 pluppar.

Kapar man på förmarkerade streck kommer vertikala hålen alltid att linjera, gör hålen lika breda överallt.

Man behöver inte planera för var armeringen hamnar, det är bara stt stoppa i när man gjuter och ta en extra om det inte går jämnt upP.

förstår vaktiskt inte varför ovanstående förhållningsregler inte räcker för att få ihop väggen, men jag förstår å andra sidan inte svaren mg29 fått här heller.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mg29

SV: Thermoblock vart kapa för rätt längd?
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2015, 08:53:41:41 »
Det bästa med alla hjälpsamma men lite avancerade svaren är att jag inte längre känner mig lika korkad :)

Tror jag fattat nu, ska ut och testa i praktiken. Det som fick det att snurra ihop sig var mitt antagande att blocken inte passar på nästa varv ovanför en misstämning (vedertaget uttryck efter det fina berömmet) men som Bygganytt skriver så passar de ändå.

Ha en bra dag där ute och tack för hjälpen!

Utloggad Thermojito

SV: Thermoblock vart kapa för rätt längd?
« Svar #13 skrivet: juli 24, 2015, 01:00:32:32 »
mg29's huvudbry är väl löst nu, så nedanstående kommentarer är väl mest bara till andra thermopoolbyggare som eventuellt funderar på kapningarna....eller till andra mönsternördar som jag...  ::)

Ni andra behöver inte läsa...  :)


Kapar man på förmarkerade streck kommer vertikala hålen alltid att linjera, gör hålen lika breda överallt.

Njaeeee, så var det för dig Mathias, men inte för många av oss andra..... Ska förklara:

På mina block var de förmarkerade strecken i form av smala lodräta upphöjningar utanpå blocken repeterade med 5cm avstånd, dvs samma repetitionsavstånd som plupparna på ovansidan och motsvarande (små) hål på undersidan. Blocken går alltså att trycka ihop "var 5e cm" i längdsriktningen.

Vidare var de stora genomgående hålen för betong+armering 10cm breda i längdsriktningen med 5cm frigolit emellan. Repetitionsavstånd 15 cm alltså för den mönsterupprepningen.

Om man förskjuter block ovanpå varandra så är det alltså bara på vart tredje ställe där småplupparna går i varandra som de stora genomgående hålen kommer att linjera perfekt.

Så långt är vi nog överens va?

MEN, Eftersom man ska kapa av 10cm vid varje hörn så kommer det ju att skapas uddaceller, där lodräta hålet sett uppifrån inte har normal bredd/utseende,på alla poolväggar där insidesmåttet plus 2 x 10cm ej är jämnt delbart med 15cm!

Exempel för långsidan i en 3,5 x 8m pool (insidesmått), som min egen:
800cm plus 2st 10cm kapningar = 820cm som ej är jämnt delbart med 15cm. (820 = 55 x 15 - 5)

Någonstans på långsidan behöver man alltså "KORTA AV mönstret" 5 cm men samtidigt se till att skarvarna i blocken är minst tre pluppar = 15 cm bort. Det kan man tex göra enligt min skiss ovan.

Den som är snabb i huvudräkning inser nu att eftersom ByggaNytt har en 4,5 x 6,75m pool så är även i hans fall varken lång eller kortsidan jämnt delbar med 15 cm (efter 20cm korrigeringen enligt ovan) MEN, i hans fall behöver istället både lång- och kortsidans mönster FÖRLÄNGAS med 5cm.

Det kan man isåfall göra tex genom att göra ETT lodrätt hål per sida 15cm brett i respektive varv, vilket syns på bilderna. Alternativt går det även att kapa så att man istället får EN 10cm bred frigolitmellanvägg någonstans längs den väggen.

Det tredje (och sista!) alternativet är när man som MathiasS har tur och har en 7x4 pool där både lång- OCH kortsidan verkligen blir jämnt delbara med 15cm (efter 20cm korrigeringen ovan). Då bildas alltså inga uddaceller på någon av sidorna vilket är den mest troliga förklaringen till förvirringen/missförstånden...

Någon som hängde med i förklaringen....?  :P

Utloggad Mg29

SV: Thermoblock vart kapa för rätt längd?
« Svar #14 skrivet: juli 24, 2015, 08:04:44:44 »
Hej

Ja det löste sig helt galant efter allas hjälp, stort tack!

Det som i mitt fall gav extra huvudbry var att mitt måttband visade fel på 1 cm, så min första kapning följde inte någon av de markerade linjerna. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha fattat, men där och då funderade jag istället mest på hur i hela friden blocken skulle anpassas för att passa på varv 2.

Fantastiskt forum detta för alla poolbyggare!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag