CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Analog" termostat - Blir plötsligt varmare nu när det blev kallare  (läst 1259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fmasc

Hej. Jag är en ny spa-ägare. Har köpt en badtunna från Crystal Bad i Göteborg. En plasttunna som är inbyggd (ovan mark) med trä för att se ut som en klassisk badtunna. Men den har skimmer med filter, pump och en el-värmare på 3kw med "analog" termostat (<- länk). Vad jag menar med "analog" är att det inte finns någon digital termostat där man ställer in typ "39,0" utan de är bara en knapp att vrida på. :) Vi har ännu bara haft igång den i ca 3 veckor men vi hittade ett läge där den verkade hålla runt 39,5-40,5. Men nu när det idag har blivit minusgrader plötsligt (bor utanför Borås) så stack den iväg upp över 41,5. Så jag sänkte termostaten lite tidigare idag. Men när jag kollade precis nu så var den ändå 42,5. Pumpen kör på 1h-cykler och den körde just nu. Och trots 42,5 grader så låg den på och värmde.

Har sänkt termostatet ännu mer och jag måste såklart ringa och prata med Crystal Bad i morgon för att se vad de har att säga. Jag ser på en lampa på termostaten att den slår av när jag vrider ner på knappen. Men frågan är om isoleringen kring termostat/värmare/pump i så fall är så dålig att vattnets temperatur sänks från 42,5 till typ 38-39 på den korta stund de går genom skimmern och röret fram till värmaren (som såklart har lite mindre isolering än resten) och att värmaren därför tycker "Hey, här ska de ju värmas!".

Hm. Antar de flesta här har mer klassiska spa-bad som har digitala termostat och då kanske aldrig upplevt något sådant här problem. Men tänkte jag kanske ändå kan passa på att fråga. :) Efter en massa sökande och Googlande verkar de ju finnas endel kunniga personer här.

Tilläggsinformation: :)

Badtunnan är alltså en 1000 liters plasttunna. Den står på 15cm markisolering och har 5-10 cm markisolering runt om kring sig. Plus lite isolerings-"skum". Sedan är den inklädd i trall-virke. Hela står ovan mark. Har ett 15cm välisolerat lock. Pumpen kör som sagt i 1h-cykler på/av. Där skimmern sitter så är det såklart lite mindre isolering men har ändå satt ca 2,5-5 cm isolering på insidan av träpanelen "utanför" skimmern och tunnan så att säga. Så hela delen, två av de 8 kanter tunnan har, där skimmer/pump/värmare sitter är ändå relativt välisolerade och skyddade från väder. Tycker jag. Har dock just nu ingen termostat i det utrymmet så jag vet inte säkert hur många grader det är där vs ute som just nu är -5.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag