Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Feedback önskas på poolgrund  (läst 3609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
Feedback önskas på poolgrund
« skrivet: mars 29, 2020, 20:33:25:25 »
Hej! Vi har precis startat ett nytt poolprojekt. Det består av en ovanmarkspool i stål som vi kommer att sänka ner under marknivå för att hamna i linje med trädäcket.

Vi utökar uteplatsen ut mot gräsmattan. Runt poolen blir det som minst 60 cm trädäck runt om så att man ska komma åt underifrån.

Jag har läst och försökt hitta best practices och ritat flera varianter. Det skulle vara givande med lite feedback och tyckande. Tex har jag i mina sista två varianter tagit bort isoleringen under poolen då det enligt allt jag läst endast sparar 5-10 % värmeförluster. I andra vågskålen får jag ett underlag som dränerar bättre. Rätt eller fel tänkt? Se skisser. All feedback, egna erfarenheter och tips tas tacksamt emot.

MVH Anders
« Senast ändrad: mars 29, 2020, 22:52:52:52 av Anders Örebro »

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2020, 09:42:28:28 »
Hej!
Nu ska vi börja med att slå lite hål på tankar och myter.
Det må svara sant att du kanske bara har 5-10% värmeförlust via botten men tycker du fortfarande att det är värt att slösa energi på att värma upp marken?
för det är nämligen så enkelt att du måste först värma upp marken innan vi talar om den mindre värmeförlusten men den talar inte folk om.
isolering i botten är inte många kronor extra så jag förstår inte varför det är en fråga för så många. självklart ska du isolera botten du får mycket vinning genom det.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #2 skrivet: april 05, 2020, 22:32:48:48 »
Hej! Tack för feedback! Det gör att jag verkligen överväger isolering i grunden. Finns det något mer som jag borde tänka på utifrån de skisser som jag har postat?

Utloggad PK2007

SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #3 skrivet: april 06, 2020, 12:03:07:07 »
Hej! 0,6 meter verkar snålt tilltaget. Själv är jag inte så biffig men har 90 cm. Det kan inte vara dumt om man behöver inspektera el. dyl. Utrymmet använder jag att förvara tömningsslangar, pooltäckestativ m.m. M.M under vintern. På sommaren kan jag gömma lite annat smått gott.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #4 skrivet: april 11, 2020, 14:06:13:13 »
Tack för svar! Jag har så fruktansvärt trångt på tomten, därav att jag snålat på bredden. Smart användning av utrymmet som du tipsar om - stuvutrymmen kan man aldrig få för lite av!

Utloggad TommyC

SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #5 skrivet: april 11, 2020, 14:21:23:23 »
Hur tänker du isolera väggarna? Bra överdrag eller pooltak behövs också för bra värmeekonomi. Ska du värma med poolvärmepump?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #6 skrivet: april 11, 2020, 14:26:03:03 »
Jag har inte tänkt att isolera väggen eftersom poolstommen är i stål och jag kommer att köra salt i den. Jag törs helt enkelt inte. Dock kommer poolen vara inbyggd med trädäck runtom om det kommer inte bli någon vind från sidan att tala om. Poolen är dessutom väldigt liten så det är inte så mycket vatten att värma. Poolvärmepumpen är på 8 kW så den är överdimensionerad för volymen.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #7 skrivet: april 11, 2020, 14:32:38:38 »
Angående isolering - jag såg att BM säljer en XPS-skiva 300 som inte verkar så dyr. Ngn som har erfarenhet av denna? Ju hårdare ju bättre tänker jag - man kanske borde gå upp på 400 tom? Sedan funderar jag på vad som är en lämplig matta ovanpå isoleringen. Några tips?

Utloggad TommyC

SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #8 skrivet: april 13, 2020, 11:41:32:32 »
Byggmax vanliga S80 cellplast tål 80kPa d v s ca 8 ton per kvadratmeter. Det duger bra.

Om du ska bygga in poolen i trädäck så skulle du kanske kunna isolera med nämnda cellplast på lämpligt avstånd från plåten för att undvika att det stannar saltvatten mellan plåt och isolering. Under trädäcket mellan poolväggen och isoleringen bör det i så fall också isoleras. Jag har gjort så under ett litet trädäck utanför poolens ena kortsida för att hindra kall luft att komma in den vägen. Alla små luftläckor känns väldigt tydligt när det börjar bli kallt på hösten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Feedback önskas på poolgrund
« Svar #9 skrivet: september 28, 2020, 19:36:05:05 »
Tänkte bara dela med mig av slutresultatet. Återstår såklart dock en del fix i trädgården runtom. Samt tak över uteplats. Och en trädgård i kaos. Kommer nog komplettera med lite räcke och belysning. Åtkomst till allt under sker ovanifrån i form av en rätt så dold lucka vilket gör att vi kan ha planteringar etc runt om. Vår hund inspekterar :)

PS
Bör tilläggas - vi tog hjälp att bygga detta - så jag har inte gjort det själv.
« Senast ändrad: september 28, 2020, 19:59:08:08 av Anders Örebro »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan