CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor  (läst 3093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blacksanta

  • Gäst
Blacksanta
Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« skrivet: mars 29, 2020, 11:21:17:17 »
Hej,

Tänkte ordna en ovanmark pool åt familjen till sommaren men blir inte riktigt klok i vad man ska välja och skulle önska lite vägledning.
De jag väljer mellan just nu är:
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/utomhusbad/pool/pool-ovan-mark/poolset-bestway-power-steel-rektangular/p-752841
Är billigast och fri frakt så man sparar ju ganska mycket pengar, men är kvalitén tillräckligt bra?

https://www.eurotoys.se/product/Pool_Ultra_XTR_Frame_31805L_73_Intex_och_badutrustning_26364N.asp?site=479&vn=101-026364#details
2000kr dyrare + 1400kr i frakt

https://www.jf-fritid.se/storpool/storpool-6-1x3-6m.html
5000kr dyrare + 1400kr i frakt - är kvalitén värt 6400kr mer än bestway eller 3 mer än Intex?

Som sagt, prisskillnaden är ju ganska stor, men kan ju vara värt det beroende på vilka tillbehör man får mer, är det någon pool tillverkare som jag missar som ligger i liknande prisklass?
Efter att ha läst på forumet har jag tänkt att poolen får stå kvar över vintern men att jag tömmer ut det mesta av vattnet.

Poolen kommer stå på gräsmattan, hade tänkt innan att jag ev skulle lägga trall under för att få bort den från marken för viss isolering, men nu börjat fundera på att lägga cellplast/isoleringsskiva under istället, kan man lägga isoleringen på gräsmattan och sen poolen på det eller ska man göra något mer? Såg någon ha konstgräs på isoleringen, blir det skönare då eller är det bara dumt? Kommer ha trädäck runt om poolen men inte i nivå med kanten på poolen utan med "normalhöjd" så poolen kommer "sticka" upp med ca 1m.

Tänkte ha en värmepump till, någon speciell man borde köpa?

Något mer jag borde tänka på?

Tacksam för lite hjälp :)


Poolgiganten

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2020, 00:15:53:53 »
De första två ser ut att vara pooler av "Intex-modell", dvs pool-linern är den enda ytterväggen. JF:s pool ser ut att ha en solid stålram runt hela poolen med linern innanför.

Hade jag satt upp en fristående pool idag hade jag valt en med stålram för att minska risken att någon råkar sticka hål på linern från utsidan. Sedan så hade jag valt en rund pool för att slippa stödben av utseende-säl, men det är ju en smaksak. Å andra sidan - en riktigt billig pool kostar inte så mycket att ersätta om den går sönder. :)

Angående att ha poolen på gräsmattan så kommer du märka att du får en massa gräs i vattnet från blöta fötter. Fundera på att ha en gång av trä eller sten till poolen från uteplatsen.

Om du lägger cellplast så använd rejäl hård markisolering som tål rätt tryck. Räkna. Jag skulle rekommendera att limma skarvarna med tex fogskum och sedan skära med rakblad när det torkat för att få det helt rakt, - annars kommer skarvarna göra att linern sjunker ner i skarvarna och samla smuts. Att tejpa med tex silvertejp räcker inte enligt min erfarenhet

Angående konstgräset - jag antar att det lades där för att täcka skarvarna. Kanske funkar bra? Du behöver ingen "mjuk" poolbotten generellt sett, det viktigaste är att den är slät.

Jag har också haft pool som stuckit upp ur trädäcket. Se till att du dränerar hålet poolen står i om du gräver. Och sedan får du kapa stegen på ena sidan så att den är fullhöjd ner i poolen och kortare mot trädäcket.

Vad gäller värmepump så fundera på om du vill ha smart automatik eller om det räcker med timer. Och det gäller ju samma för pump och resten av pool-tekniken också. Och se till att den värmepump du köper klarar den volym du tänker ha. Om det är stora volymer så drar priset iväg också ihop med elräkning. Och kanske ett eluttag på 10 A inte räcker för att driva allt. En del använder både värmematta och luftvärmepump för att spara på elen och ha möjlighet att använda ingen, någon eller båda av systemen.

Blacksanta

  • Gäst
Blacksanta
SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #2 skrivet: april 05, 2020, 11:23:22:22 »
Tack för responsen  :)

Blev en Storpool från J&F, dock 3.6x6.1m :)
Om vi trivs med pool, storlek och placeringen så får det bli en markpool någon gång i framtiden, gissar dock på att jag vill ha lite större då :)

Kommer bygga tralldäck runt hela, med en förhöjd del på ena sidan så man kan klättra i lätt  och så barnen kan hoppa från kanten. 

Såg på en byggvideo på youtube från j&f att de använde matta på isoleringen, men kanske lättare att bara köra med fogskum.

Angående tralldäck runt, hur stort mellanrum behöver det vara mellan stålramen och tralldäcken?
Funderar också på att bygga en "trallvägg" runt poolen på de andra sidorna, är det isf värt att sätta isolering på insidan av trallen eller är det bara slöseri?

Sen skulle jag behöva hjälp med värmepump, tittade bara snabbt på polarpumpen.se och prisskillnaden på värmepumparna är ju ganska stora, 10000-24000kr för pool på 30-40kbm, är det något speciellt man ska titta på eller något märke man ska undvika? ex aquaHeat 45 (6.6kw) kostar 10.500 medan q20 (8.2kw) kostar 24000kr men båda är för pooler upp till 45kbm.







Utloggad PK2007

SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #3 skrivet: april 06, 2020, 12:10:12:12 »
 O0 Jag har en exakt likadan pool. Har haft den i 13 år(PoolKung 2007=PK2007 <love>) Har du inte köpt solvärmematta till? / Per Karlsson


Blev en Storpool från J&F, dock 3.6x6.1m :)
Om vi trivs med pool, storlek och placeringen så får det bli en markpool någon gång i framtiden, gissar dock på att jag vill ha lite större då :)

Kommer bygga tralldäck runt hela, med en förhöjd del på ena sidan så man kan klättra i lätt  och så barnen kan hoppa från kanten. 

Såg på en byggvideo på youtube från j&f att de använde matta på isoleringen, men kanske lättare att bara köra med fogskum.

Angående tralldäck runt, hur stort mellanrum behöver det vara mellan stålramen och tralldäcken?
Funderar också på att bygga en "trallvägg" runt poolen på de andra sidorna, är det isf värt att sätta isolering på insidan av trallen eller är det bara slöseri?

Sen skulle jag behöva hjälp med värmepump, tittade bara snabbt på polarpumpen.se och prisskillnaden på värmepumparna är ju ganska stora, 10000-24000kr för pool på 30-40kbm, är det något speciellt man ska titta på eller något märke man ska undvika? ex aquaHeat 45 (6.6kw) kostar 10.500 medan q20 (8.2kw) kostar 24000kr men båda är för pooler upp till 45kbm.







[/quote]
Tack för responsen  :)

Blev en Storpool från J&F, dock 3.6x6.1m :)
Om vi trivs med pool, storlek och placeringen så får det bli en markpool någon gång i framtiden, gissar dock på att jag vill ha lite större då :)

Kommer bygga tralldäck runt hela, med en förhöjd del på ena sidan så man kan klättra i lätt  och så barnen kan hoppa från kanten. 

Såg på en byggvideo på youtube från j&f att de använde matta på isoleringen, men kanske lättare att bara köra med fogskum.

Angående tralldäck runt, hur stort mellanrum behöver det vara mellan stålramen och tralldäcken?
Funderar också på att bygga en "trallvägg" runt poolen på de andra sidorna, är det isf värt att sätta isolering på insidan av trallen eller är det bara slöseri?

Sen skulle jag behöva hjälp med värmepump, tittade bara snabbt på polarpumpen.se och prisskillnaden på värmepumparna är ju ganska stora, 10000-24000kr för pool på 30-40kbm, är det något speciellt man ska titta på eller något märke man ska undvika? ex aquaHeat 45 (6.6kw) kostar 10.500 medan q20 (8.2kw) kostar 24000kr men båda är för pooler upp till 45kbm.
« Senast ändrad: april 08, 2020, 09:14:45:45 av PK2007 »

Utloggad PK2007

SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #4 skrivet: april 08, 2020, 09:13:53:53 »
Ska du inte ha trädäck runt om? Ta till mellanrummet så brett som möjligt 80-90 cm. Enl. JF Fritid ska man ”inspektera” rälsen som stålväggen sitter i inför varje säsong. Jag kompressor blåser min räls ren varje vår. Jag måla denna räls med extra rostskyddsfärg dessutom INNAN montering av vägg.  O0

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #5 skrivet: april 11, 2020, 13:58:24:24 »
Jag kommer nog köra både fogskum för att få ihop skivorna och sedan en matta ovanpå min isolering. Om du har möjlighet så överväg både solvärmematta och värmepump - det är mycket vatten som ska värmas.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #6 skrivet: april 11, 2020, 13:59:09:09 »
Bra tips att lägga på extra rostskydd.

Blacksanta

  • Gäst
Blacksanta
SV: Ovanmark pool - vilken ska man välja + lite extra frågor
« Svar #7 skrivet: april 15, 2020, 19:58:29:29 »
Tack för svaren.

Kommer ha tralldäck runt men lägre ner än poolen och sen en trappa upp till en avsatts där man kan hoppa/klättra ner i poolen.
Tänkte som tidigare nämnt ha poolen direkt på isoleringsskivor som de visar i monteringsvideon på j&f hemsida.
Fungerar det att köra cellplast xps300: https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474
Eller kommer det bli hälavtryck i poolen? Vill helst slippa ha en massa stenmjöl på isoleringen. Har annars sett folk rekommendera styrofoam men det är ju ganska mycket dyrare: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/cellplast-xps/styrofoam-250-sl-a-n-420-050-900008670

Ska köra med poolvärmepump (tror 9kW) och solfolie första året och se vilken temperatur det blir, får fundera på solvärmematta om jag inte är nöjd :)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag