CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan man ha för stort filter/pump?  (läst 1067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrilleFredriksson

Kan man ha för stort filter/pump?
« skrivet: mars 10, 2020, 12:32:33:33 »
Ber om ursäkt om frågan har ställts förut, jag har försökt hitta ngt om detta men misslyckats..

Jag har en liten rund "pool" med 2,5m diameter och 1.2 djup. Måste byta poolpump i år och tänkte passa på att byta även sandfiltret i samband med detta. Tittar lite på olika filteranläggningar  och antar att jag kan nöja mig med en som pumpar runt 3m3/timme men funderar på att skaffa en som pumpar 10m3 timme istället. Prisskillnaden är ju rätt marginell och jag tror att med större filter/mer sand behöver jag inte backspola lika ofta som med ett litet. Resonerar jag rätt då? Finns det några andra nackdelar att ha en större kapacitet? (förutom strömförbrukningen då förstås).

Tacksam för alla synpunkter och ideer

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kan man ha för stort filter/pump?
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2020, 16:46:58:58 »
Hej,
Du behöver inte be om ursäkt.
Frågan är högst relevant. Kan berätta att jag har en mekanisk ventilation i mitt hus. Köpte ett för stort aggregat för detta. Den är inställd på minsta möjliga flöde.

Allt vatten cirkulerar inte lika fort i en pool. Vidare är det inte alltid pumpens flöde som avgör hur vattnet cirkulerar. Ju längre säsongen går dess mindre av vattnet cirkulerar genom filtret. Detta är normalt. Oftast är det den övre delen av vattnet som cirkulerar.

För mig betyder det att om pumpens flöde är för högt kan det vara negativt.
Lägre flöde kan enligt mig ge bättre vattenblandning i poolen. Detta för normala pooler.

Jag hade hellre köpt ett filter/pump med lägre flöde och kört detta under längre tid.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kan man ha för stort filter/pump?
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2020, 20:05:34:34 »
Hej,
Tror du vet att om man har en rund pool med en skimmer och en jet, kommer det alltid att samlas partiklar på botten. Detta kommer att ske oavsett flödet på pumpen. Viktigare kommer desinfektionen att bli. Enligt mig bättre i detta fall med lägre flöde på pumpen.
Oavsett flödet på pumpen får du troligen lika mycket partiklar på botten.
Roger

Fredrik Fredriksson

  • Gäst
Fredrik Fredriksson
SV: Kan man ha för stort filter/pump?
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2020, 13:37:48:48 »
Kanon, tack för svar!

Hälsningar /Fredrik





Hej,
Du behöver inte be om ursäkt.
Frågan är högst relevant. Kan berätta att jag har en mekanisk ventilation i mitt hus. Köpte ett för stort aggregat för detta. Den är inställd på minsta möjliga flöde.

Allt vatten cirkulerar inte lika fort i en pool. Vidare är det inte alltid pumpens flöde som avgör hur vattnet cirkulerar. Ju längre säsongen går dess mindre av vattnet cirkulerar genom filtret. Detta är normalt. Oftast är det den övre delen av vattnet som cirkulerar.

För mig betyder det att om pumpens flöde är för högt kan det vara negativt.
Lägre flöde kan enligt mig ge bättre vattenblandning i poolen. Detta för normala pooler.

Jag hade hellre köpt ett filter/pump med lägre flöde och kört detta under längre tid.

Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag