Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge  (läst 5014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christerr

7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« skrivet: december 30, 2019, 16:25:54:54 »
I den här tråden är tanken att jag ska dokumentera mitt poolbygge. Det ska byggas en 7x4 ovanmarkspool i anslutning till en befintlig altan som ligger 180 cm ovanför packad makadam.

För en fribärande pool som här ser jag inget alternativ till en stadig betongpool. Efter att ha scannat av marknaden så föll valet slutligen på Poolstore och deras thermopool.

Tomten ligger med högt läge på berg, en riktigt fin hörntomt med minimal insyn från omkringliggande villor. I samband med att jag byggde huset så packades det upp med makadam för en mindre pool. Nu, några år senare är poolbygget äntligen på gång.

Efter godkänt bygglov har en hel del tid lagts på att gjuta en stödmur i en slänt för att utöka byggbar yta. Åtskilliga kubikmeter makadam har därefter lagts på plats. Fick anordna en provisorisk väg upp på tomten för att komma fram med maskiner.

Byggläget nu är färdig form för betongplattan, isolering och 6150 armering på plats. Dagen har ägnats åt att kapa och bocka B-järnen som ska gjutas in i plattan. Går som en dans med en rejäl bockmaskin!


 

« Senast ändrad: december 30, 2019, 19:49:32:32 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Poolgiganten

Utloggad christerr

SV: 7x4 thermopool i Rönninge
« Svar #1 skrivet: december 30, 2019, 16:35:13:13 »
Så här såg det för några månader sedan. Makadam packat och klart. Lånade en 300 kg's vibrator, den trycker på rätt bra.

Nästa steg blir att lägga markduk och köra upp singel för ett dränerande lager. Tomten ligger som sagt på berg och det är ingen större vattentillrinning, men dränering ska man ha ändå.

Stödmuren är dubbad i berget och väl armerad. Ovanpå betongen är det murat två skift Leca, även den väl armerad. Som poolen blir placerad kommer det inte bli något direkt tryck mot den övre delen av muren.
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad christerr

SV: 7x4 thermopool i Rönninge
« Svar #2 skrivet: december 30, 2019, 16:42:59:59 »
För att lyckas få till diverse nivåer är en rotationslaser ett oumbärligt hjälpmedel. Mer om inmätning senare.

Gjutformen ska vara +35 cm poolens innermått cm runt om. Dvs plattan ska vara 7.7x4.7 m i mitt fall. Det ska visa sig vara bra med lite extra vingelmån...
« Senast ändrad: december 30, 2019, 16:46:49:49 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad christerr

SV: 7x4 thermopool i Rönninge
« Svar #3 skrivet: december 30, 2019, 16:55:37:37 »
Har funderat en del på var jag ska placera maskinutrymmet. Jag vill ha pumpar så långt från där vi vistas, samtidigt måste man tänka på grannar. Har tänkt klart och jag kommer att placera maskinhuset på bortre kortsidan, så långt ifrån huset som möjligt. Har utökat formen för ett rejält maskinhus och plats för värmepumpen på plattan utanför. Maskinhuset kommer även att täcka in breddavloppet. Det blir snyggare och underlättar rördragningen.

För övrigt har det tillkommit markisolering och 6150-nät. Använder XPS 300, 50 mm tjocklek och gjuter 12 cm platta i stället för 10 cm enligt manualen.

Provade Biltemas armeringsdistanser. Visade sig vara skit, stay away!. Det går inte att gå på nätet eftersom distanserna säckar ihop och deformeras och jag är då en vältrimmad man på endast 78 kg. Byggmax distanser fungerar perfekt, men de är ju inte direkt billiga.
« Senast ändrad: december 30, 2019, 20:27:36:36 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad christerr

SV: 7x4 thermopool i Rönninge
« Svar #4 skrivet: december 30, 2019, 19:42:00:00 »
Dagens uppgift var att börja med att fästa b-järnen i armeringsmattan. Visar sig att gammaldags najning är ett ett jäkla skit att hålla på med. Man behöver armar som en bläckfisk för att hålla grejorna på plats och samtidigt slå en naj. Och vingligt och sladdrigt blir det. Nä, fram med svetsaggregatet och gör jobbet rätt på en gång. Tanken var att punkta fast järnen på enklast möjliga vis, dvs med pinnsvets. Har ju ingen som helst erfarenhet av MMA så det blev att prova lite vid sidan av och tur var väl väl det. Det skvätter och fräser, elektroden fastnar, isoleringen under fattar eld, men inte sitter metallbitarna ihop...

Lösningen blev TIG. Fanns ju inget alternativ när jag inte klarade av att pinnsvetsa, men jäklar vad bra det blir. Det for väl nån tanke genom huvudet att det kommer kosta en påfyllning av 12L-flaskan, men efter ytterligare ett tankevarv kom jag fram till att den kostnaden är en fullständigt mikroskopisk del av poolbudgeten.

Har mätt in poolens läge med totalstation! Poolväggarnas inner- och yttersidor är med andra ord inmätta med mm-precision. Jäkla vad cool teknik det är. Min pool har geo-koordinater med mm-tolerans! Kunde även verifiera att formens höjd är inom en mm runt hela varvet! :)

Armeringen ska ligga med c/c 30 mm från ytter- respektive innersida av väggblocket. Med ett murarsnöre uppspänt vet jag exakt var järnen ska placeras i längsled. Första järnet 125 mm från hörn, därefter ett järn per 250 mm, varannat inner- och varannat yttermått, c/c 90 mm. Med en 78 mm bräda som distans, inmätt efter murarsnöret,  hamnar järnen på exakt mått!
« Senast ändrad: december 30, 2019, 20:29:00:00 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad Stompen

SV: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2020, 10:44:32:32 »
Kul och följa, bra start!
Gjuter du förstärkning på långsidan?

Utloggad christerr

SV: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2020, 18:45:30:30 »
Kul och följa, bra start!
Gjuter du förstärkning på långsidan?

Ja, det blir en kontrefor på varje långsida, tre eller fyra skift höga. Ska fästa in tillkommande altan i poolen runt om så jag vill ha översta skiftet på väggarna helt fria. Har en tanke på att gjuta in gängstänger med för hänga bärlinorna. Då jag slipper gräva ur frigolit, ordna mothåll och proppa senare. Tanken är att skära ut typ 20x20 cm i frigoliten, limma fast en plyfa med en gångstång på plats. Några fastsvetsade muttrar ingjutna i väggen borde vara tillräckliga ankare.
« Senast ändrad: januari 02, 2020, 21:15:23:23 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad christerr

SV: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2020, 18:53:02:02 »
Fattas nån meter, sen är alla b-järn på plats. Går väldigt smidigt att punkta fast armeringen. Passa in järnet på plats, kläm fast med svetstång, punkta två ställen.

Armeringen för maskinhuset kommer jag nog montera när plattan är gjuten.

Det börjar bli klart för gjutning!
« Senast ändrad: januari 15, 2020, 19:13:00:00 av christerr »
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Utloggad MathiasS

SV: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2020, 23:24:33:33 »
Du har sådan jädra tur med vädret......:) Du hinner ju klart innan våren är här!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad christerr

SV: 7x4 Poolstore thermopool i Rönninge
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2020, 22:44:29:29 »
Du har sådan jädra tur med vädret......:) Du hinner ju klart innan våren är här!

Min tanke är att stommen ska stå klar när temperaturen blir såpass att linern är hanterbar. Det är ju några månader tills dess, men det finns en jäkla massa moment utöver det - altanbygget runt om, staket (blir nog egensvetsat i RF och glas), m.m.
Poolstore 7x4x1,5 Thermopool.
Gullberg&Jansson X20
UV-rening, RF detaljer

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag