VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i  (läst 19071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« skrivet: april 30, 2012, 16:44:54:54 »
Hejsan!

Jag är helt ny på pooler och har precis köpt en villa med pool på 4x8m.

Jag har läst igenom flera webbsidor och guider för hur man gör nu när man ska vårstäda poolen efter vintern, men jag har åkt på ett problem jag inte begriper mig på.

Jag har tagit av täcket och håvat upp löv. Så skulle jag dammsuga poolbottnen och kopplade in allt. Den sög på i början, jag såg att det åkte gojs i slangen. Men sedan bara slutade den suga. Jag misstänker att det är för att jag tog upp pooldammsugaren så det har kanske kommit in luft i slangen.

Jag har googlat på hur man gör när det kommer in luft men det är så mycket facktermer att jag verkligen inte förstår hur man gör för att få bort luften.

Kan det vara så att jag fått in luft i slangen och att det är därför den inte suger upp bottenslammet? Eller någon annan anledning?

Tack!

Hälsar
Emelie
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #1 skrivet: april 30, 2012, 19:40:54:54 »
Kommer det in luft så slutar den suga, då får man börja om o ansluta den igen. Slangen måste vara vattenfylld när du ansluter den.
Har du kollat så du inte har fått in luft i pumpen? Går pumpen torr så kan den gå sönder.
Om du fått in luft så ta vattenslangen o stoppa ner den i skimmern så skjuter du luften framåt mot pumpen, sen måste du släppa ut luften genom att lossa locket på pumpen. Tänk på att vara beredd för luften försvinner snabbt när du lossat locket o sen kommer vattnet! 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2012, 00:30:32:32 »
Har du endast skimmeranslutning ? I vår pool har vi ett utlopp från skimmern och ett från poolbotten. Vid dammsugning skall det senare vara stängt, annars får man dåligt sug, men om det kommit in luft så är enklaste sättet att få bort den att öppna bottenavloppet (vi har en kran till varje). Det brukar snabbt få igång pumpen igen utan att man behöver skruva loss några lock eller andra saker. Men det fungerar som sagt bara om du har ett bottenavlopp, vilket dessvärre de flesta pooler saknar.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2012, 20:57:17:17 »
Ja men hur gör man? Jag vet inte om det kommit in luft, hur ser man det? Det enda jag vet är att när jag tog upp den ur vattnet, slutade den suga. Jag har ingen aning om hur jag får bort luften i slangen, om det nu är det som är problemet.

Jag vet inte hur man kollar om man har luft i pumpen, är som sagt nybörjare och hittar ingen väldigt grundläggande information om hur man gör.

Jag tror inte jag har en skimmer i min pool. Jag har googlat på vad en skimmer är och tydligen är det någon form av insug som ska sitta vid kanten av poolen. Någon sådan har inte jag. Det enda jag har är den där luckan på ena kortsidan där det ligger en liten korg och man kan stoppa ner slangen i. Och där man även lägger i klorpuckarna.

Kommer det in luft så slutar den suga, då får man börja om o ansluta den igen. Slangen måste vara vattenfylld när du ansluter den.
Har du kollat så du inte har fått in luft i pumpen? Går pumpen torr så kan den gå sönder.
Om du fått in luft så ta vattenslangen o stoppa ner den i skimmern så skjuter du luften framåt mot pumpen, sen måste du släppa ut luften genom att lossa locket på pumpen. Tänk på att vara beredd för luften försvinner snabbt när du lossat locket o sen kommer vattnet!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2012, 21:00:23:23 »
Det verkar inte som att jag har en skimmer. Det finns en brunn i bottnen av poolen, vet inte vad dens syfte är om det är att suga upp vatten. Men ingen mojäng vid poolkanten som suger upp vatten. Det enda jag har är en lucka där en plastkorg ligger, vid ena kortsidan av poolen. Där finns två hål där man kan stoppa ner dammsugarslangen och där man lägger i klorpuckar.

Så man ska stänga av sugsystemet? Hur gör man det?
När jag skulle dammsuga satte jag systemet på backwash, enligt instruktion. Är det något mer man ska göra?

Har du endast skimmeranslutning ? I vår pool har vi ett utlopp från skimmern och ett från poolbotten. Vid dammsugning skall det senare vara stängt, annars får man dåligt sug, men om det kommit in luft så är enklaste sättet att få bort den att öppna bottenavloppet (vi har en kran till varje). Det brukar snabbt få igång pumpen igen utan att man behöver skruva loss några lock eller andra saker. Men det fungerar som sagt bara om du har ett bottenavlopp, vilket dessvärre de flesta pooler saknar.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2012, 21:02:50:50 »
Lägg in bilder. Men den där luckan du har, finns det inte ett hål mot vattnet? Din beskrivning låter väldigt likt just en skimmer, det brukar vara där man lägger puckarna.

Är din pump i höjd med vattennivån eller sitter den lägre?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2012, 21:16:14:14 »
Kan vara en bra idé med bilder, japp. Fixar i morgon.

Hm, jo jag tror där är hål in mot vattnet, ja.

Pumpen är i garaget på golvet i en bänk. Poolen är nergrävd i marken, så vattenytan är i samma höjd som marken, så att säga.

Fin signatur du har förresten ;)

Lägg in bilder. Men den där luckan du har, finns det inte ett hål mot vattnet? Din beskrivning låter väldigt likt just en skimmer, det brukar vara där man lägger puckarna.

Är din pump i höjd med vattennivån eller sitter den lägre?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2012, 21:19:37:37 »
Nej du har fått det helt galet. "Backwash" är för att rengöra filtret, inte för att dammsuga. Självklart slutar pumpen att suga om du tar upp slangen ur vattnet - det kommer ju då garanterat in luft i systemet. Pumpen måste stannas innan man tar upp slangen.

Du har en skimmer - det är just den som du kopplar dammsugaren i. Mindre pooler har oftast bara ett utlopp, en skimmer, där vattnet från ytan går ut. Vissa pooler har även ett bottenavlopp. Om man har båda delarna  så finns det oftast en kran till varje för att stänga dem. Vid dammsugning stängs bottenavloppet för att få bästa sug. Någon pool med endast bottenavlopp har jag inte stött på.

Det finns två lägen du kan använda vid bottendammsugning: det normala är samma läge som vid pooldrift, "Filtrering / filtration" . Om du har extremt med smuts i poolen och vill skicka smutsvattnet direkt till avlopp så används "Avlopp / Waste". Det är väldigt ovanligt att man måste ta till detta, men har poolen stårr still länge och det blivit massor av skräp på botten så kan det vara ett alternativ.

För att få bort luften: olika beroende på om din pump står  över eller under vattneivån. Står den under är det lättare. Ligger hela systemet från skimmer till pump under vattenytan så behöver du bara ta bort dammsugarslangen, lossa på pumplocket så vatten strömmar ut där och vänta tills det är luftdritt. Stäng sedan locket innan du startar pumpen. Står pumpen över vattennivån måste man ofta stänga ventiler och fylla systemet med t.ex. vattenkanna först för att komma igång. Bygger man ett system med pumpen över vattenytan brukar man tänka på att bygga för dessa saker. Innan du gör avanstående skall du, oberoende av hur pumpen står, lämpligen ställa centralventilen i filtreringsläget (vanliga driftläget).

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2012, 12:56:03:03 »
Wow, tack för förklaringen! Jag tror jag förstår bättre nu faktiskt!  <sol>

Ja, då är det absolut en skimmer jag har. Härligt att jag fått det förklarat för mig nu, hehe :) Samt en brunn i poolens botten.

Aha, med backwash rengör man filtret. Då förstår jag. Men om man sätter igång det läget, åker inte allt smuts man sugit in i filtret, rakt ut i poolen då? Dvs. motsatt effekt som när man suger poolens vatten så åker allt smuts tillbaka i poolen?

Ja, det kan låta vettigt att köra waste direkt, för det är väldigt mycket smuts i poolen. Förra ägaren hade inte igång poolen så mycket så den har mest stått det senaste året.

Pumpen står på marknivå. Poolen är markpool.

Ahaa! Det var kanske därför det kom bubblor när jag tog av slangen sist. Jag lossade slangen ur skimmern och så kom det massa bubblor från hålet där man sätter slangen i. Då var det alltså luft som kommit in i slangen.

Du skriver "lossa på pumplocket så vatten strömmar ut där och vänta tills det är luftfritt". Vad menar du med "pumplocket"? Är det något lock som sitter på själva pumpen? Eller är det vad jag just gjorde, drog ut slangen och så?

Mycket här på en och samma gång nu men du skriver väldigt pedagogiskt måste jag säga  O0

Nej du har fått det helt galet. "Backwash" är för att rengöra filtret, inte för att dammsuga. Självklart slutar pumpen att suga om du tar upp slangen ur vattnet - det kommer ju då garanterat in luft i systemet. Pumpen måste stannas innan man tar upp slangen.

Du har en skimmer - det är just den som du kopplar dammsugaren i. Mindre pooler har oftast bara ett utlopp, en skimmer, där vattnet från ytan går ut. Vissa pooler har även ett bottenavlopp. Om man har båda delarna  så finns det oftast en kran till varje för att stänga dem. Vid dammsugning stängs bottenavloppet för att få bästa sug. Någon pool med endast bottenavlopp har jag inte stött på.

Det finns två lägen du kan använda vid bottendammsugning: det normala är samma läge som vid pooldrift, "Filtrering / filtration" . Om du har extremt med smuts i poolen och vill skicka smutsvattnet direkt till avlopp så används "Avlopp / Waste". Det är väldigt ovanligt att man måste ta till detta, men har poolen stårr still länge och det blivit massor av skräp på botten så kan det vara ett alternativ.

För att få bort luften: olika beroende på om din pump står  över eller under vattneivån. Står den under är det lättare. Ligger hela systemet från skimmer till pump under vattenytan så behöver du bara ta bort dammsugarslangen, lossa på pumplocket så vatten strömmar ut där och vänta tills det är luftdritt. Stäng sedan locket innan du startar pumpen. Står pumpen över vattennivån måste man ofta stänga ventiler och fylla systemet med t.ex. vattenkanna först för att komma igång. Bygger man ett system med pumpen över vattenytan brukar man tänka på att bygga för dessa saker. Innan du gör avanstående skall du, oberoende av hur pumpen står, lämpligen ställa centralventilen i filtreringsläget (vanliga driftläget).
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2012, 13:48:20:20 »
Ja pumplocket sitter på själva pumpen. De allra flesta pumpar har en silkorg (grovfilter) som sitter ihop med pumpen och som fångar stora fasta partiklar så att de inte åker in i pumphjulet. Över denna sitter ett lock, antingen tätt i metall eller i plast, genomskinligt. Lossar du detta strömmar det ut vatten om du har övertryck. Först kommer det kanske en hel del luft också. Vänta då tills det bara kommer vatten, stäng sedan locket ordentligt så att det blir tätt, innan du åter startar paumpen. Pumpen skall givetvis vara avstängd när du börjar med det hela.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2012, 20:13:46:46 »
När jag kom hem från jobb idag testade jag lite med dammsugaren. Det funkade ett bra tag, sedan slutade sugningen igen. Jag hade läget i waste. Jag öppnade locket i pumpen och kollade om där var skräp i, men det var det inte. Dock forsade det ut vatten när jag öppnade locket. Jag stängde locket igen och satte igång pumpen, varpå det fungerade att dammsuga botten igen. Så kan man dammsuga ett tag och så slutar sugningen..

Jag förstår inte om jag gör något fel.
Jag kontrollerade så jag inte hade vatten i slangen. Men det är precis som att man måste öppna pumplocket mellanåt för att den ska komma igång.. jag vet inte.

Däremot har jag inte hittat var jag stänger av golvbrunnen/avloppet i poolen. Någon som vet hur man stänger av så att bara skimmern arbetar?

Jag undrar också hur länge man ska hålla på och dammsuga, dvs. när är poolen "ren" så att man kan börja mäta ph och sedan chockklora? Vad tror ni om vad ni ser på poolen på bilderna nedan? Hur mycket till kan jag rensa med dammsugare? Den gröna grumsiga färgen, är det enbart alger eller är det smuts som man kan dammsuga upp (bortsett från löven)?

Här är själva alltet med pump, reglage, osv.: http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/poolen/DSCF2220.jpg
Poolen: http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/poolen/DSCF2205.jpg
Reglaget för inställning av läge: http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/poolen/DSCF2225.jpg
Skimmern: http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/poolen/DSCF2227.jpg
Pool + skimmern: http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/poolen/DSCF2228.jpg

It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #11 skrivet: maj 02, 2012, 20:43:07:07 »
Om dammsugningen går en stund men sedan stannar så låter det som om du har en luftläcka någonstans. Det kan vara ett litet hål i dammsugarslangen, en läcka vid pumplocket; det finns många möjligheter. Skimmerbilden är ok, ditt gröna vatten ingen katastrof, det klarnar så småningom. Men en bild gör mig lite undrande: den på själva ventilen: varför står det "RECIRCULATE" på den inställning du använder. "WASTE" och "RECIRCULATE" är normalt två olika lägen med högst olika funktion. "WASTE" innebär att vattnet pumpas yill avlopp, "RECIRCULATE" att det cirkulerar i poolen MEN utan att passera filtret (ingen rening alltså). Är det så att märkningen "WASTE" avser själva röranslutningen och att din poolventil inte har ett "WASTE"-läge ? I så fall blir det galet, dammsuger du i "RECIRCULATE" så går ju bara skräpet rakt ut i poolen igen. Du märker lätt skillnaden mellan de två lägena: i RECIRCULATE så sprutar det hela tiden vatten ur inloppsmunstyckena, inget går yill avloppet och poolen tappar inte vatten. I "WASTE" så spolar det vatten till avloppet, inget ut genom inloppsmunstyckena och poolens vattennivå sjunker så sakta. Om det skulle vara så att din ventil inte har ett riktigt WASTE-läge så måste du dammsuga i läget "FILTER" för att sedan när filtret blivit fullt spola skräpet till avlopp genom att köra BACKWASH i cirka 2 minuter.

Vad det gäller ditt bottenutlopp så bör det finnas en avstängningsventil nära pumpen: någonstans finns en T-koppling där ledningen från skimmern och den från bottenutloppet möts. Normalt så sätter man före det T-et en avstängningsventil på varje ledning. Finns inga sådana är enda chansen att lägga en tunn gummiskiva eller liknande över bottenurloppet (t.ex. sådana som man har till avloppsvaskar). Finns inte ens något T så kan det vara så att din pool är kopplad att bara använda skimmern och att bottenbrunnen bara är för tömning och går till avlopp via en egen ventil. Detta förekom förr men så kopplar väl ingen idag.

Dammsug så länge det ligger synligt skräp på botten. Sådant som cirkulerar runt med vattnet fastnar i filtret efter en tid. Algerna bryts inte ned förrän du får i klor. Inget hindrar att du tillsätter klor och justerar pH redan nu.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #12 skrivet: maj 02, 2012, 21:25:32:32 »
Tack för svar!

Hm, ja jag vet inte :/

Där är ju gojs mellanåt i filtret inne i pumpen men inte så mycket. Jag har tömt den en gång sedan har den inte fyllts med smuts. Jag vet inte vad som är vanligt, hur ofta man måste tömma filtret till pumpen.

Hur tar man reda på vilken modell man har på sin pump? Jag har kollat in men hittar det inte någonstans. Kan du (eller någon annan här) se om du kan se vad det är för modell på kitet (utifrån bilderna)? Man borde ju kunna gå till en säljare och kolla upp märket, tänker jag.

När jag har igång dammsugaren, dvs. i läget WASTE/RECIRCULATE så bubblar det runt i poolen. Jag vet inte om det är luft eller något annat men det blir rotation på vattnet i varje fall och det bubblar runt vatten. Det är kanske det som sker med RECIRCULATE? Märkligt man slagit ihop två sådana funktioner..

Jag har faktiskt inte märkt att vattennivån sänkts.

Om jag dammsuger i läget FILTER, blir inte sanden i sandfiltret förstört? Det lär ju samlas väldigt mycket skräp i filtret.

När jag använder BACKWASH, vart tar vattnet och skräpet vägen? Åker inte det rakt ut i poolen igen? Eller åker det ut i något avlopp? Eller ska jag koppla in dammsugarslagen och rikta det typ ut mot gräsmattan, så det åker ut den vägen?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2012, 21:39:52:52 »
Nej då låter det som om du inte har ett WASTE-läge. Sjunker inte nivån så är det inte WASTE. Om du suger i FILTER-läge så visst sätts filtret igen efter en stund, men när du slår om till BACKWASH så rensas filtret. Det spolas INTE ut i poolen utan rakt ned i avloppet. Därför kommer poolnivån att sjunka något för varje backspolning, d.v.s. man får efterfylla. RECIRCULATE innebär bara att pumpen cirkulerar runt vattnet. Vitsen kan vara att testa pumpen eller att köra värme även när filtret av någon anledning har problem. Men du får aldrig ren poolen genom att köra det läget. Allt som går in i pumpen blåses ju ut i poolen igen.

Grovfiltret (silkorgen) vid punpen rensas ofta i när man ändå skall göra backspolning men här beror allt på hur mycket grovt skräp du får i poolen. Vi har inomhuspool, kan säkert köra 10 år utan att rensa silkorgen om inte man tappar något särskilt i vattnet och detta sugs in. Har du mycket löv och liknande får du rensa mera ofta. Oftast sitter en silkorg även vid skimmern, mycket fastnar där i stället.

Nej de bilder du visat hittills räcker inte för att se vad det är. Det ser helt klart ut att vara äldre utrustning.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #14 skrivet: maj 02, 2012, 22:26:43:43 »
Hej,

Tycker att det kanske vore enklare att tömma poolen, skrubba och göra rent för att sedan fylla med nytt fräscht vatten, har den stått still typ ett år så blir det kanske t.o.m. billigare än alla kemikalier som behövs för att få det rent igen.

Annar håller jag med Erica, det är svårt att vara säker på vad lägen gör, men filter måste vara normalläget dvs rening genom filtret och backwash måste vara backspolning för att rensa filtret, svårt att se var vattnet tar vägen på bilderna.

Tips, lägg dina bilder synliga direkt i forumet se nedan :)
Tryck på ikonen infoga bild och lägg länken till bilden mellan img och /img

/Housedad


Här är själva alltet med pump, reglage, osv.:


Poolen: 


Reglaget för inställning av läge:


Skimmern:


Pool + skimmern:


9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #15 skrivet: maj 02, 2012, 22:43:07:07 »
När jag kollar bilderna mera i detalj så verkar avloppet vara den anslutning som sitter i ventilens bortkant. Den är tydligen försedd med en extra ventil . en kulventil med blått handtag. Den står nu i stängt läge på bilden. För att kunna köra BACKWASH så måste du öppna den ! Min gissning är att de satt in denna för att förhindra läckage till avlopp, kanske centralventilen inte höll helt tätt eller så.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #16 skrivet: maj 03, 2012, 07:50:22:22 »
Hej och tack för svaret!

Jaa,  jag har faktiskt tänkt tanken, att man kanske bara skulle tömma och rengöra. Men det lär ju ta halva dagen att tömma allt och fylla på. Men visst, jag har redan nu lagt ner en hel del arbete för att få rätt på dammsugaren och hela kitet. Jag tänker mest att jag VILL lära mig att dammsuga poolen ren, för jag kommer behöva göra det i sommar.

Dock funderar jag på om man kanske skulle köpa en poolrobot istället, det lär väl spara en hel del arbete.

Tack för tips med bilderna, måste ha missat den funktionen.

Hej,

Tycker att det kanske vore enklare att tömma poolen, skrubba och göra rent för att sedan fylla med nytt fräscht vatten, har den stått still typ ett år så blir det kanske t.o.m. billigare än alla kemikalier som behövs för att få det rent igen.

Annar håller jag med Erica, det är svårt att vara säker på vad lägen gör, men filter måste vara normalläget dvs rening genom filtret och backwash måste vara backspolning för att rensa filtret, svårt att se var vattnet tar vägen på bilderna.

Tips, lägg dina bilder synliga direkt i forumet se nedan :)
Tryck på ikonen infoga bild och lägg länken till bilden mellan img och /img

/Housedad

It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #17 skrivet: maj 03, 2012, 07:55:38:38 »
Jag är nyfiken på vad det står i inre cirkeln under spaken på ventilen. Jag gissar att det står Waste där, och någonting annat i den lilla markeringen utanför. Men det går inte att se på den bild som finns nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #18 skrivet: maj 03, 2012, 08:04:39:39 »
Ja, den där blå ventilen vet jag inte riktigt vad den gör. Igår var jag på den och det verkar som att den donar med trycket eller något. För när jag skulle ta av locket till filtret (pumpens filter) så rann det ut massa vatten.  Jag satte åt locket igen och vred om den där blåa ventilen. Då rann vattnet bort. Så någon form av reglage för vatten är det ju, men frågan är vad?



När jag kollar bilderna mera i detalj så verkar avloppet vara den anslutning som sitter i ventilens bortkant. Den är tydligen försedd med en extra ventil . en kulventil med blått handtag. Den står nu i stängt läge på bilden. För att kunna köra BACKWASH så måste du öppna den ! Min gissning är att de satt in denna för att förhindra läckage till avlopp, kanske centralventilen inte höll helt tätt eller så.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #19 skrivet: maj 03, 2012, 08:05:26:26 »
Det står RECIRCULATE på den.

Jag är nyfiken på vad det står i inre cirkeln under spaken på ventilen. Jag gissar att det står Waste där, och någonting annat i den lilla markeringen utanför. Men det går inte att se på den bild som finns nu.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #20 skrivet: maj 03, 2012, 09:34:11:11 »
Ja, den där blå ventilen vet jag inte riktigt vad den gör. Igår var jag på den och det verkar som att den donar med trycket eller något. För när jag skulle ta av locket till filtret (pumpens filter) så rann det ut massa vatten.  Jag satte åt locket igen och vred om den där blåa ventilen. Då rann vattnet bort. Så någon form av reglage för vatten är det ju, men frågan är vad?

Det styrker ju vad jag trodde, att ventilen med blå spak stänger avloppet. Då måste den ju vara öppen för att det skall gå att backspola (BACKWASH). Slangen från den ventilen går säkert till någon form av avlopp, kanske ut p marken eller så.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2012, 20:34:17:17 »
Det står RECIRCULATE på den.
Jag menar på andra sidan, under själva handtaget på den bild som finns nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #22 skrivet: maj 04, 2012, 12:55:35:35 »
Aha :D
Hm, ja vad kan det tänkas stå på den  :o. Det minns jag inte såhär på rak arm, får kolla upp ikväll när jag är hemma hos poolen igen  <sol> Återkommer!

Jag menar på andra sidan, under själva handtaget på den bild som finns nu.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #23 skrivet: maj 04, 2012, 19:54:33:33 »
Jag håller med Housedad. Jag skulle definitivt tömma hela poolen och skrubba den rejält ren. Det tar inte lång tid att tömma och fylla.

Jag hoppas att du snart kommer underfund med reningsverket. Finns inte de gamla ägarna tillgängliga så att du kan få en lektion i hur du sköter anläggningen?

OM ni skulle få grönaktigt hår när ni börjar badar så är mässingsanslutningarna boven. När de börjar bli slitna kan det leda till en grönhårig familj - om ni är blonda.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #24 skrivet: maj 04, 2012, 22:01:31:31 »
Citera
OM ni skulle få grönaktigt hår när ni börjar badar så är mässingsanslutningarna boven. När de börjar bli slitna kan det leda till en grönhårig familj - om ni är blonda.

Risken är nog väldigt liten om man bara håller pH i balans. På en pool vi hade tidigare fanns en hel del ventiler, kopplingar m.m. av mässing. Det fungerade utan problem. Men så en gång fick vi pH helt galet - alldeles för lågt - och tillsatte natriumhydroxid för att få upp det. Detta var lite FÖR effektivt och pH sköt i höjden. Då fälldes plätsligt en massa kopparsalter ut i poolen, vattnet blev blå-grön-aktigt. I det läget hade man nog kunnat få grönaktigt hår också. Men det var för att vi gjorde en jättemiss med pH. Så länge pH var som det skulle var mässingen aldrig något problem.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #25 skrivet: maj 05, 2012, 19:37:00:00 »
Nu har jag kikat.
Det står DRAIN samt RETURN.

Vet inte vad det innebär, är det om man vill tömma poolen kanske?

Jag menar på andra sidan, under själva handtaget på den bild som finns nu.
« Senast ändrad: maj 05, 2012, 19:58:07:07 av Undine »
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #26 skrivet: maj 05, 2012, 21:32:00:00 »
DRAIN är det samma som WASTE-läge, d.v.s. du suger från poolen till avloppet. RETURN är märkningen för röranslutningen, den är kopplad till inloppsmunstyckena som matar vattnet tillbaka till poolen. Detta förklarar märkningen på andra sidan. Läget som du använt är RECIRCULATE och då kan du aldrig få poolen ren. Själva röranslutningen på den sida är WASTE, d.v.s. det är kopplat till avloppet, via den blå ventilen då. Då tror jag allt är klart. Ställ om till DRAIN om du vill köra WASTE-läge (dammsugning direkt till avlopp, stor vattenförlust), kör på FILTER om du vill dammsuga via filtret (ingen vattenförlust förrän du backspolar filtret), undvik RECIRCULATE, använd BACKWASH för att rensa filtret. Allt klart ?

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #27 skrivet: maj 06, 2012, 12:13:20:20 »
Okej så om jag vill rensa poolen kör jag DRAIN. Frågan är då när jag använder WASTE-läget? Eller blir det bara cirkulering via det läget?

När ska man egentligen ha det där blåa reglaget öppet eller stängt? Tidigare när jag testade BACKWASH med läget stängt, verkade det inte som att den rensade; det hände ingenting. Jag öppnade reglaget istället och då började den arbeta: trycket sjönk i pumpen och vatten virvlade runt i filtret. Men innebär inte det att vattnet åker ut i avloppet? Är det meningen via BACKWASH?

Och om jag då vill köra dammsugning av botten via slang, är det DRAIN jag ska köra då?

It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #28 skrivet: maj 06, 2012, 14:00:51:51 »
Om du vill bara pumpa ut vatten ställ DRAIN utan att koppla någon slang. Om du vill dammsuga men skicka vattnet ut i avloppet och inte till filtret , ställa också DRAIN. I bägge fallen måste den blå ventilen vara öppen.

Vid backspolning av filtrwet ställ BACKWASH efter att du öppnat den blå ventilen. Vid vanlig drift ställ den på FILTER och stäng den blå ventilen. BACKWASH fungerar inte med den blå ventilen stängd, eftersom backwash-läget måste skicka vatten till avloppet och det går inte med den blå ventilen stängd.

Alltså, blå ventilen öppen vid BACKWASH eller DRAIN-körning, stängd för övriga lägen.

Dammsugning med slang från botten, normalt läge FILTER, vid extrem smutsning där du vill köra vattnet direkt i avloppet använd DRAIN. Blå ventilen stängd i det första fallet, öppen i det andra. I det första fallet sjunker poolnivån inte, men det gör den i det andra.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #29 skrivet: maj 06, 2012, 20:20:20:20 »
Ahaa, nu förstår jag, tusen, tusen tack!!  <love>

Ska skriva ut hela denna tråden och ha vid poolpumpen, hehe.  ::)

Tänk att det finns så fina människor som på ett så trevligt och pedagogiskt sätt vill dela med sig av sina kunskaper! Tack för all hjälp!  <sol>
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Dammsugarfunktionen slutade fungera mitt i
« Svar #30 skrivet: maj 06, 2012, 21:45:51:51 »
Hoppas allt fungerar för dig ! Glöm för all del inte att stoppa pumpmotorn när du skall byta läge på centralventilen !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan