VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hög energiförbrukning, eller...?  (läst 2587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jomo

Hög energiförbrukning, eller...?
« skrivet: augusti 14, 2019, 10:12:48:48 »
Hej, tänkte stämma av med er om jag har rimlig förbrukning, tycker det verkar mycket...

Imorgon är det två veckor sedan jag driftsatte poolen för första gången. En stålpool (Eco Premium) från Poolkungen, 8 x 4, med hörntrappa. Ca 40,5 kbm vatten i den.

Förutsättningar:
- Delvis motfylld med kross (ena långsidan och ena kortsidan)
- Isolerad betongplatta
- Täckning är Royal tec (liknande Walu guard (?))
- Cirkulationspump dygnet runt
- Värmepump Pahlen PVP 17 (ska klara upp till 75 kbm pooler.)
- Inställd värme = 29 grader

De första dagarnas förbrukning räknar jag inte in eftersom vattnet då skulle upp från 16-17 grader. Senaste veckan har jag dock kollat lite noggrannare, och det verkar som om "hela poolpaketet" (cirk + värme) ligger på ca 45 kilowattimmar per dygn.... Lite bad i stort sett varje dag har det väl blivit.

Om det stämmer så ligger det alltså på cirka 13-1400 kwh per månad, vilket jag tycker låter lite saftigt för en sådan pool i en stockholmsförort...

Frågor:
- Jag har givit VP:n "paus" cirka 4 timmar varje natt då jag laddar elbil. (för att undvika att blåsa säkring) Kanske smartare att "småladda" bilen längre tid och låta VP gå konstant istället så den slipper jobba så hårt på morgonen..?
- Kan det vara så att jag nu i början även värmer upp mark och platta och att det drar extra?

VP:n tycker jag är injusterad som den ska, den lyckades höja tempen 4-5 grader per dygn när jag startade upp.

Tips och tyckanden välkomnas!

Mvh,
Johan, ny Poolare





De första dagarn

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2019, 14:08:55:55 »
Kör du pump o värmare 20 timmar om dygnet ? eller stannar värmaren då o då vid uppnått vattentemp.

Vill minnas att den pumpen drar som mest 2, 6 Kw/h och en pump brukar väl ligga på ca 0.55-0.75 kw/h

Det gör ca 3.20 kw/h x 20 timmar x 31 dagar = 1984 kw/månad, så din beräkning kan ju stämma om man tar hänsyn till uppnått temp och att värmen inte drar max.

Det börjar tyvärr bli dyrare o dyrare att värma sitt vatten , för bara några år sen betalade jag kring 1 kr/ kw vilket många fortfarande tror gäller , men snart har det fördubblats :( så för 3 mån uppvärmning kan du snart vara uppe i 10.000 kr .... surt  >:(

Utloggad TommyC

SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2019, 15:51:42:42 »
Vi har två nybyggda pooler i vårt närområde där man har placerat värmepumpen under trädäck med luckor framför VP. Gör man så kommer VP att kyla ner hela volymen i det slutna området. Poolväggen kyls utifrån och VP får dålig verkningsgrad.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jomo

SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2019, 18:41:37:37 »
Tack för input! VP verkar ligga mellan 30 och 60% nu när poolen fått upp tempen. VP står ovan poolnivå helt fritt i ett läge jag tror är idealiskt.
/Johan

Utloggad Lasse W

SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2019, 17:15:03:03 »
Hej!
Också ny poolare. Fick just elräkningen för vår första månad, Juli, med poolen i fulldrift. + 1200kWh jämfört med förra årets Juli. Då ingår första uppvärmningen från kranvattnets temp.

Poolen är 8x4 och jag värmer med bergvärmepumpen

Har kört mycket extra maskiner på el men inte sååå mycket.

Min pump är på 0,75 kW vilket blir 550 kWh per månad. Resten extra jobb för bergvärmepumpen.

Utloggad MathiasS

SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2019, 00:29:12:12 »
Jag har slutat mäta men skulle säga att det i snitt går drygt 5000kwh per säsong och ungefär hälften är vattenpumpen (550W) som går 24x7. VP går iprincip ingenting när det är 25gr ute, håller 31-32 i poolen, har haft vp avstängd juli fram till nu när det bara blir 28 utan värmetillskott.

...så 1000kwh per månad i snitt är ju inte orimligt men merparten ligger vid uppstart och i september.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Hög energiförbrukning, eller...?
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2019, 17:50:42:42 »
Börja logga så slipper ni gissa ;D

http://e-logger.se/pub?lindstrom&p=9
Tryck på Energiproduktion uppe till höger och räkna med COP i snitt 3,5 vid pooluppvärmning, 31 grader i vattnet.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan