VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svetsa liner  (läst 1927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henr73

Svetsa liner
« skrivet: juli 15, 2018, 15:42:21:21 »
Tänkte få till en någorlunda informativ tråd om svetsning av poolliner.  Har själv ingen som helst erfarenhet i ämnet men har en långsiktig plan att en vacker dag svetsa liner till min pool. Har en fabrikssvetsad liner nu men när den ska bytas har jag planer på att svetsa själv.

Har läst en del trådar här på forumet med en del som svetsat själva. Kruxet med den informationen är att den är utspridd över en hel del olika byggtrådar. Svårt att få en övergripande bild.

Vore därför väldigt intressent att få tips, tricks, vad man ska göra respektive inte göra mm, av er som tragglat er igenom denna fas. T ex material, verktyg, kostnader, inköpskanaler mm. Köpa i Tyskland eller Sverige?


Poolgiganten

Utloggad duley93

SV: Svetsa liner
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2020, 19:07:24:24 »
464 som läst och är intresserade och ingen som skrivit. Så antingen tycker folk det är för svårt svetsa själv eller så orkar de som svetsar själv inte skriva..

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svetsa liner
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2020, 22:59:30:30 »
Jag tror inte att de som svetsar själva är så rackarns många. Den dagen jag ska bygga ny pool vid sommarstugan har jag vaga planer på att svetsa själv, så jag skulle också uppskatta om den här tråden fylldes med information. Dessutom är det troligt att flertalet av de som svetsat själva inte längre hänger här på forumet, de har nog ett driv över normalt som gjort att de gått vidare till nya utmaningar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad duley93

SV: Svetsa liner
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2020, 09:20:13:13 »
Så kan det mycket väl vara. Hur svårt kan det vara det som svetsar liner verkar inte vara så många. Söker just nu med ljus och lykta efter en till vår pool. Därför jag börjar titta på altenativ. Hur svårt kan det vara för en som är behörig att sätta våtrumsmatta att även sätta en liner... Är ju lite olika tillvägagångssätt med omlott på liner istället för kant i kant och svetstråd som det är på våtrum men känns ju nästan enklare med liner på de olika videos som jag sett.

Utloggad mickejo

SV: Svetsa liner
« Svar #4 skrivet: november 03, 2020, 16:36:38:38 »
Jag är också intresserad av detta ämne och lutar åt att satsa på att svetsa själv när det blir dags då jag nu är i planeringsfasen för poolbygge.
Jag har samma frågor som er och har försökt hitta bra ställen att köpa material på för att få en uppfattning om pris. Inte jättelätt, men några tyska webshopar säljer i alla fall och utifrån deras priser verkar slutnotan för linern hamna i samma nivå som en försvetsad som levereras av poolleverantörerna. Med tanke på att det således är arbetsinsatsen som skiljer tycker i alla fall jag att det känns lockande att få en förhoppningsvis bättre liner genom att svetsa själv. Dessutom med fördelen att kunna utforma trappor och liknande under byggets gång.

Huruvida jag är kompetent nog att svetsa liner med tillräckligt gott resultat utan att ha gjort något liknande har jag ingen bra uppfattning om, men man kan ju alltid försöka  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svetsa liner
« Svar #5 skrivet: november 03, 2020, 19:26:30:30 »
Den som svetsade vår liner var väl ingen stjärna direkt, när jag vaknade på morgonen efter och började fylla så inspekterade jag det han hade gjort på kvällen efter att jag la mig...
Det var flera svetsar som var missade eller dåliga på den del av poolen han gjort efter att jag slutade hänga honom över axeln.
För att spara tid övervägde jag att svetsa färdigt själv, men jag hade bara en vanlig varmluftspistol som hjälp så jag tänkte "Jag tränar på lite överblivna spillbitar och ser hur det går".
Resultatet av detta vara väl iofs helt OK, men det vara svårt att få till det bra ändå, kanske för låg effekt, eller för "bred luftstråle" gjorde att jag kände mig osäker.
Dessutom, när man betalt för jobbet så vill man ju inte riskera eventuell garanti genom att mixtra själv.
Det resulterade i att killen fick ta första flyg tillbaks från Arlanda till Luleå och göra färdigt.

Med detta vill jag ha sagt att det nog inte är så svårt, men att jag skulle rekommendera de som tänkt prova att bygga en liten testsite med invändiga hörn, utvändiga hörn, "bottenskarv" och så vidare för att kunna träna på ett ställe som inte är så känsligt så att säga.
Att titta på instruktionsvideor är nog ovärderligt, om inte annat ger det en känsla av vilken hastighet man kan hålla.


Fördelen med svetsningen borde ju dessutom vara att SKULLE det inte bli tätt så är det troligen rätt enkelt att tömma poolen och fixa till det i efterhand även om det skulle behövas en extra "lapp" någonstans.
Så länge linern är ny och fräsch så går det säkert bra att fixa till eventuella brister efter hand.

Vi har en bottenmatta typ "liggunderlag" som skall isolera botten en del, och den blev lite deformerad när han svetsade, vet inte om det måste bli så eller om han bara var klumpig, men kanske skall man tänka på vad som ligger bakom så det inte smälter eller deformeras.
Som tur var så satte vi ingen väggmatta på väggarna, så där blev det "fina" skarvar i alla fall.

En sak som han "gjorde fel" var också att han började med väggarna, rullade ut 8 meter längs poolen (2 meter breda rullar), sedan gjorde han botten tvärs över med 2 meter breda remsor för att få ut maximalt med yta/rulle.
Problemet är att mönsterpassningen på "mosaikliner" inte är samma på längden som på tvären, så mönsterpassningen blev inte bra.
Det skiljer inte så mycket, men det räcker ju med lite för att det skall bli fult om man är den pedantiska typen.
Som tur är syns ju inte svetsarna i hörnen nere vid botten jättebra, så jag är OK med det - men skulle själv aldrig kunna lämna ett så undermåligt jobb efter mig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan