VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart ny pool med blue lagom UV  (läst 3465 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Uppstart ny pool med blue lagom UV
« skrivet: juli 08, 2016, 04:57:38:38 »
Hej!

Uppstart!
Blue lagoon UV - hur gör man? Första i Umeå? Behöver veta vad jag behöver göra både gällande uppstart och drift.

Doseras det på något speciellt sätt/ställe?

Tack!

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2016, 13:29:16:16 »
Hej.

Jag antar att det är en sån här du har, med eller utan timer?
http://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/ovrigt/uv-ljus-blue-lagoon-75w
Den ska du köra samtidigt som cirkulationspumpen, inget stillastående vatten i den när lampan är igång. Om du kör pumpen med timer så ska du koppla en timer till UV-lampan också, den inbyggda timern i Blue Lagoon UV-C Timer har ingen on/off funktion utan det är en timräknare som visar när det är dags att byta lampa (efter 9000 tim). Har du installerat en bypass så stäng bypassen och kör med fullt flöde genom UV-lampan.

Utloggad AmeriSwede

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2017, 02:47:53:53 »
Hej!

Såg nyss ditt svar...och nu är det dags igen! Menar du att om vi har filtreringssystemet igång från kl. 0700 till 02100 då måste vi se till att sätta en timer på Blue Lagoon UV...så att den inte är på när filtreringssytemet inte är på? Men stängs inte allt av samtidigt? Vi är inte igång än...men skall kolla om lampan lyster när filtreringen inte är igång...det borde alltså inte göra det?

Tack!

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 07:28:02:02 »
Är det en uv lampa från blue lsgoon du har eller ett komplett doseringssystem?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermopool

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2017, 12:58:02:02 »
Sorry för sent svar, du har säkert fått koll på allt redan men det stämmer att du ska köra med timer på UV-lampan också om den inte har en inbyggd för on/off. Den kan naturligtvis kopplas in på samma timer som pumpen, då går dom samtidigt. Risken att köra med timer på pump och UV-lampa är att om pumpen inte startar av någon anledning så går UV-lampan igång utan cirkulation. Det rekommenderas ju att inte köra UV-lampan utan cirkulation. Jag har en timer till pumpen men jag kör den dygnet runt och stänger av UV-lampan om jag t.ex. backspolar och gör rent pumpfiltret.


Utloggad Fredde-Gbg

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2017, 22:15:07:07 »
Sorry för sent svar, du har säkert fått koll på allt redan men det stämmer att du ska köra med timer på UV-lampan också om den inte har en inbyggd för on/off. Den kan naturligtvis kopplas in på samma timer som pumpen, då går dom samtidigt. Risken att köra med timer på pump och UV-lampa är att om pumpen inte startar av någon anledning så går UV-lampan igång utan cirkulation. Det rekommenderas ju att inte köra UV-lampan utan cirkulation. Jag har en timer till pumpen men jag kör den dygnet runt och stänger av UV-lampan om jag t.ex. backspolar och gör rent pumpfiltret.

Jag körde av misstag min Blue Lagoon 75W i 1,5-2h utan cirkulation. Körde utan timer i uppstarten och elektrikern hade inte kopplat enligt mina anvisningar så jag fick stänga av både pump och UV separat och manuellt. Dagen efter misstaget kopplade jag om själv så det låg på samma timer.

Men det var inte nån större katastrof. Jag antar att det är värme man är rädd för men det var på sin höjd 40-45 grader efter 1,5h.

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2017, 23:10:24:24 »
Det är ju ändå några liter vatten i lampan, så 75W i några timmar borde ju vara rätt ok....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermopool

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2017, 23:19:09:09 »
Jag vet inte hur länge cirkulationen kan vara avstängd innan UV-lampan tar skada men kortare stopp borde den klara av. Det säkraste är nog att ha en flödesvakt som styr matningen till lampan.

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart ny pool med blue lagom UV
« Svar #8 skrivet: oktober 08, 2017, 00:42:04:04 »
Det kan man ju räkna på.....


....men jag tar också det säkra före det osäkra så om pumpen blir spänningslös så stannar både dosering och uvlampa. Tar styrspänning till detta på plinten på pumpen, dvs efter motorskydd etc.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan