VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010  (läst 16432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SannaM

Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« skrivet: november 26, 2009, 23:55:20:20 »
Hej
Sett många lösningar och snappat upp en del. Jag funderar på göra på följande viss för att få en pool som 8-9 meter lång och 4 meter bred. Jag är tacksam för era synpunkter.
Ide på utförande:
Utgrävning för djupdel 2,6 meter + 0,3 m= 2,9 meter djupt och 0,5 meter extra på alla sidor runt om.
Fiberduk
Makadam el singel? Dräneringslager på 100 mm och dräningsrör runt om
Cellplast 50? eller Frigolit  S100, vet inte vad som är bäst.
Bygga gjutform
Lägga dit armering 1-2 lager?
Betong-tjocklek? 100
Mura upp djupdel med lecablock 19X19X59 Med dubbla armeringsjärn på 8 mm
Mura en kontrafor i djupdelen i form av lecablock som integreras i muren av djupdelen. Alternativt bygga fristående kontraforer i betong med stående armeringsjärn från bottenplattan?
Den del som inte har djupdel grävs det ut för 1,8 meter djupt. Även där makadam, dräningsrör utanför, Cellplast el frigolit 100 och en gjutform byggs där lecablocken från sidan från djupdelen utgör en del av formen och armeringen. Djupdelen kommer upp till denna nivå efter 5 varv. Efter gjutning så läggs 9 cm höga lecablock på djupdelen så att alla sidor kommer i samma höjd. Därefter fortsätter murning med lecablock. En kontrafor görs på samma sätt som på djupdelen. Efter 7 varv till (1400 mm) avslutas det med en toppgjutning på 100 mm. Runt lecablocken på alla sidor läggs isodränskivor och fiberduken läggs emot denna.
Hål för skimmer, belysning mm, putsning av insidan, poolmatta, liner, mm.

Per och Sanna

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #1 skrivet: november 28, 2009, 12:15:08:08 »
Kul bygge  O0
Ser fram emot att följa det. Vi ville egentligen också ha en djupdel så att man skulle kunna ha en trampolin. Ni ser ut att ha studerat och tänkt till och har bra koll (mycket bättre än jag när jag drog igång :D). Några små tips är just baddjupet på den grunda delen. Vattenytan blir i realiteten i snitt 10 cm under överkanten och med de runt 1,55 så är det perfekt. Så att de flesta kan stå men ändå inte så grunt att kroppen sticker upp och det går att dyka i.

Där det gäller bottenplattan så skulle nog jag gjuta den lägre ett par meter längre och under det som sedan blir den grundare delen och säkerställa att det blir stabilt kanske med lite extramurning under nästa platta, men det är bara tro - det finns många här på forumet som är experter och riktigt duktiga när det gäller hållfasthet. Ge det lite tid (eftersom det är lågsäsong på poolfronten) så kommer nog lite kunniga svar.

Lycka till och hoppas att ni låter oss andra poolbyggarnördar ta del genom hela processen  O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jucklo

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #2 skrivet: december 01, 2009, 12:08:21:21 »
Hej

Jag är ingen expert, det enda jag kan berätta för dig är det jag upplevt med mitt bygge o dela med mig av dom erfarenheterna.

Intressant pool, jag hade funderat ett varv till på just djupdelen och vad ni skall använda poolen till. Djupdelen begränsar ju en del aktiviteter medan den är ju kanon får dom som vill göra hopp osv från någon forma av trampolin. Du är nere på att sådant djup att grundvattnet kan ställa till det för dig, kanske behöver du pump för att förflytta vattnet från djupdelen till en stenkista eller nått liknande? Du bör defintivt kolla upp grundvattennivåerna där du bor.

Fiberduk, ja absolut
Makadam el singel, beror på underlaget, men en singelbädd är bra tycker jag. Isoleringen i bottenplattan körde jag på 50 mm S80 och det duger mer än väl, många kör overkill isolering runt om poolen och i botten, men den stora poängen är och sluta (köp en bra solfolie) till i toppen...värme stiger ju som sagt. Kan man hålla lecablocken torra är dom jätte bra isolerande. Men i mitt fall har jag snustorr sand ner till 3-4 meters djup och därför är avkylningen i botten och sidor minimal. Men jag klädde ändå in poolen i en matta som jag faktiskt inte tror behövs pga. min markbeskaffenhet.

Bygga gjutform = byggde min i vanligt trä, funkade kanon.
Lägga dit armering 1-2 lager? 2 lager körde jag pga. jag körde med 150 mm bottenplatta men jag hade nog lagt 2 lager även på 100. Som glad amatör valde jag och lägga någon tusenlappa till på bottenkonstruktionen pga. man inte kan och vet allt, alternativet att något skiter sig sen är ju inte kul.

I ditt fall har du ju olika nivåer som gör det hela lite mer komplicerat och sätter förstås andra krav på armeringen och gjutningen tror jag.

Det enda misstaget jag gjorde var att inte bry mig om kontraforer. Tänkte att poolens långsidor inte är långa nog 7m + trappan på 1,2. Jag checkade upp behovet av ev. kontraforer och efter det beslutade jag mig för att inte sätta dom. Nu efteråt kan jag ångra mig, det hade varit ett litet arbete för att ha en extra säkerhet. Dock håller poolen bra ändå, i allafall än ;o) Hade jag gjort om något så hade jag lagt 2 st kontraforer i mitten av lecablock, integrerat i poolen. Men än så länge står poolen kvar intakt. Här finns en del experter här som kan hjälpa dig med båda typerna som du nämner.

Det bästa jag gjorde var och skaffade en kvalitéts värmepump, bra pooltäcke och det viktigaste av allt trappan. Vi har suttit flera kvällar allt ifrån 1 person till 8 i trappan i 30-31 gradigt vatten med en Cuba libre i handen. Jag kan säga det har varit svårt och ta sig upp i den svala kvällsluften då.....lycka till med bygget.

//fredrik
« Senast ändrad: december 02, 2009, 17:11:58:58 av Jucklo »

Utloggad SannaM

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #3 skrivet: april 19, 2010, 10:49:08:08 »
Hej
Tack för synpunkter. Fortfarande pågår en del planering kring poolbygget. Frågan är bland annat hur djup djupdelen ska vara för att man kan dyka från 1 meters höjd. Jag frågar svenska simsällskapet om råd nu, får se vad de svarar.
I poolforumet har det nämnts om "Johan" som kommit och svetsat ihop linern på en del pooler. Är det någon som kan tipsa på var han jobbar och hur man får tag i honom.

Tack från en som är på g igen

Utloggad Ingvar

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #4 skrivet: april 19, 2010, 16:08:16:16 »
Glöm inte att längden på djupdelen är minst lika viktig som själva djupet. När jag dyker i från kortsidan, så har jag en djupdel som sträcker sig nästan sex meter framåt. Jag har ännu inte vågat sätta upp någon trampolin, eftersom då skulle nedhoppet i poolen ske längre ut från kortsidan, med resultat att man kan riskera att slå i mot där djupdelen går över till det grunda. För egen del lär man sig visserligen hur man ändå kan dyka säkert, men det skulle inte kännas bra när man har gäster.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad utopiazz

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #5 skrivet: april 20, 2010, 17:02:28:28 »
Glöm inte att längden på djupdelen är minst lika viktig som själva djupet. När jag dyker i från kortsidan, så har jag en djupdel som sträcker sig nästan sex meter framåt. Jag har ännu inte vågat sätta upp någon trampolin, eftersom då skulle nedhoppet i poolen ske längre ut från kortsidan, med resultat att man kan riskera att slå i mot där djupdelen går över till det grunda. För egen del lär man sig visserligen hur man ändå kan dyka säkert, men det skulle inte kännas bra när man har gäster.

Du kan ju alltid flytta trampolinens fäste längre från kanten. Det viktiga är att den inte tar i kanten vid nedåtsvikt men någon meter bakåt borde gå

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #6 skrivet: april 22, 2010, 17:37:40:40 »
Hej
Tack för synpunkter. Fortfarande pågår en del planering kring poolbygget. Frågan är bland annat hur djup djupdelen ska vara för att man kan dyka från 1 meters höjd. Jag frågar svenska simsällskapet om råd nu, får se vad de svarar.
I poolforumet har det nämnts om "Johan" som kommit och svetsat ihop linern på en del pooler. Är det någon som kan tipsa på var han jobbar och hur man får tag i honom.

Tack från en som är på g igen

Hej Sanna,

Vi har använt hans tjänster och är ypperligt nöjda.
Hans företag heter Stockholms Pool och Bygg (www.byggpool.nu) och kontaktdetaljerna är:

Johan Petersen
tel/fax 08-661 44 28
mobil 070-718 61 36

Lycka till!
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad SannaM

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2010, 12:47:32:32 »
Hej
Tack för synpunkter och hjälp. Vi har nu i alla fall grävt klart. Efter inrådan av byggfirman som gjort vårt hus har jag valt att använda L-element istället för att snickra ihop en form. Vi kommer således ha en djupdel på 3 meter på ett 4x4 m stort område. Därutöver blir det 1,5 meter i 6 meter utom sista 1,2 m där vi kommer ha 0,9 m djup. Vet någon om man behöver någon bottenventil/utsug på djupdelen? Finns det någon vits med det?
Vet någon om var man kan köpa lämplig pump och sandfilter till denna rel stora bassäng och om städrobotar klarar 3 m djup?
Ska försöka lära mig att lägga in bilder så ni ser gropen som är grävt. Vi har varit rädda att kanter och tom huset ska ramla ner i gropen efter allt regnande sista 2 veckorna, ca 170 mm har kommit.
Per M

Utloggad Ingvar

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2010, 15:51:48:48 »
Cirkulationen blir nog inte så bra i djupdelen. Om du vill ha ett utlopp vid djupdelen, bör du sätta det nära botten i väggen vid djupdelen. Då finns åtminstone en chans att komma åt det från utsidan (visserligen efter en hel del grävande) om det senare skulle råka bli en läcka. Om du sätter in en ett bottenutlopp mitt under poolbotten så är du rökt om det senare skulle bli en läcka. Om ni tänkt ha inloppet på samma sida som djupdelen, skulle jag tro det är lämpligare att ha ett extra inlopp i stället för ett utlopp längst ned i djupdelen.
Städrobot som fixar djupdelen är definitivt inga problem. Pump och sandfilter väljer du efter beräknad vattenvolym.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Racing

SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2010, 10:31:17:17 »
Verkar bli ett häftigt bygge, låt oss se bilder asap.
Jag har bottenutlopp mitt i min pool(utomlands har i princip alla pooler det) och det fungerar utmärkt, skulle det mot all förmodan hända något med det(varför skulle det?) så är det bara att köra i lite expander betong och sätta en lapp över.

Jag köpte alla mina prylar i tyskland där allt är billigare än i sverige + att servicen var suverän.
Får man fråga var ni bor?
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan