CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt hår och badhuslukt  (läst 15999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #20 skrivet: augusti 06, 2013, 19:55:19:19 »
Grönt hår är ett vanligt "problem" också bland dom som simtränar, dvs mycket tid i vattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #21 skrivet: augusti 06, 2013, 21:54:11:11 »
Grönt hår är ett vanligt "problem" också bland dom som simtränar, dvs mycket tid i vattnet.

Tävlingssimmare tränar ju normalt inte i privatpooler, dessutom tränar de ofta många timmar varje dag. Jag kan möjligen tänka mig att man kan få sådana effekter i offentliga pooler, där halterna av klor och inte minst bundet klor, ligger på väsentligt högre nivåer än i privatpooler. Det är ju detta som ger den typiska "badhuslukten". Något sådant skall man inte ha i sin privata pool, i så fall är något galet med vattenbalansen. Vi har ju inomhuspool, om den skulle börja lukta skulle det nog märkas ganska omgående så fort man kom in i poolrummet. Våra barn och deras kompisar kan ju ibland vara i vattnet i flera timmar och hittills har aldrig någon blivit grönförgad. Om det hör problemet verkligen skulle vara utbrett skulle nog klorfria system ta över marknaden på ganska kort tid. Alternativ finns ju, men de kostar oftast mera och det finns osäkerhet om huruvida desinfektionen verkligen blir fullgod.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #22 skrivet: augusti 06, 2013, 22:22:07:07 »
Här luktar det inte klor under pooltaket, fritt klor på 0,5ppm, ph7,4, bara plastkopplingar i systemet så när som på några nipplar i avzinkningshärdig mässig i bypassslingan till minimasterns mätvatten. Kommunalt 08-vatten tappat ur kranen, passerar faktiskt  3 dm kopparrör när jag tänker efter, men det sker ju en gång och kan knappast tillföra koppar i mängd. Det är inte lätt att se vad som skulle vara fel eller i obalans.

Det är ju inte så att badgäster får grönt hår bara dom tar ett dopp, det är bara våra egna ljushåriga ungar som badar ett par timmar om dan som drabbas av en grönskimmrande hårsvall.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #23 skrivet: augusti 06, 2013, 23:19:48:48 »
Det låter som sagt besynnerligt. Jag vet inte om vissa människor möjligen kan vara speciellt känsliga för påverkan av klor ? Om så är fallet borde ni kanske byta desinfektionssätt för er pool till något helt klorfritt alternativ ?

Nej tre dm kopparrör i vattensystemet kan knappast tillföra någon mätbar mängd koppar. Däremot kan enstaka nipplar eller ventiler i poolsystemet ge fullt märkbara bidrag. Att mässing anges som "avzinkningshärdig" är inte det samma som att den är poolvattenbeständig. Vi hade en gång i en tidigare pool backventiler som var av s.k. avzinkningshärdig mässing, men efter ett par år i poolvattnet syntes klara korrosionsskador på dem, till den grad att de inte höll tätt i spärriktningen längre. Även ett par avstängningsventiler rönte samma öde. Inte ens den bästa mässing verkar vara ok för poolbruk.

Utloggad Jarlen

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2013, 10:40:05:05 »
Jag har ca 10m grova kopparrör och en värmeväxlare med kopparslinga samt mässingkopplingar och kranar till dito. Under mina 21 år med poolen så har aldrig någon någonsin fått grönt hår av att ha badat i poolen.
« Senast ändrad: augusti 07, 2013, 11:00:18:18 av Jarlen »

Utloggad Gille

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #25 skrivet: augusti 07, 2013, 10:45:19:19 »
lite funderingar angående pool med klorgenerator från intex

Hej,

Jag har också en klorgenerator från Intex, min har dock två elektroder, en i titan för att klyva NaCl och en kopparelektrod för att tillsätta koppar till vattnet. Har du mätt mängden koppar i vattnet (finns stick från Intex för det)?

Om du fått hög kopparhalt är det vattenbyte som gäller tills det är på en acceptabel nivå (0,1 till 0,2 på Intex stickor).

Du kan koppla ur strömmatningen till kopparelektroden om du öppnar själva Intexen.

Mvh

Peter

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #26 skrivet: november 05, 2013, 23:13:37:37 »
Det som har hänt här är att klorgeneratorn gått på tok för mycket.
Med en pool på 4500 liter är tom 1 timme för mycket med den täckningen poolen har.
Det förbrukas i princip inget klor när det är så tätt som bilden visar.
I min intex pool på 24 000 liter kör jag klorgeneratorn i 2 timmar per dag och ligger då på 0,5-1,5ppm vilket är fullt tillräckligt i ett saltvatten system.
Dock brukar jag sätta den på boost vid längre bad för då förbrukas massor med klor.
Det kan vara koppar i vattnet med som ger grönt hår för klorgeneratorn ger ju koppar till vattnet med.
Jag kopplade bort den saken som ger koppar joner för jag fick vatten som smakade metalliskt bara man fick det i munnen.
Nu tömmer jag iof inte min pool helt på vintern så det finns koppar kvar från förra året i den när jag startar upp sen backspolar jag bara 3-4 gånger mellan juni och september så där försvinner inte direkt vatten heller.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #27 skrivet: november 06, 2013, 00:06:01:01 »
Risken för utfällning av koppar är ju starkt kopplad till pH-värdet. Har man stora svängningar i pH och ibland får för lågt pH så löses koppar ut mycket lättare än om man hela tiden ligger ungefär rätt pH-mässigt.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #28 skrivet: november 06, 2013, 00:26:06:06 »
Jo du har så rätt Erica, men nu finns det även en koppar sak på intex klorgenerator som fäller ut koppar när det producerar klor.
Och jag misstänker starkt att det både blivit för mycket klor och koppar i vattnet för jag kör 2 timmar dygnet till 24 000 liter vatten och här har vi 4500 liter och minsta tiden man kan ställa är 1 timme och då borde det med täckning på poolen bli tok mycket klor och koppar i vattnet.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag