VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Är på G och lämna Baquacil  (läst 15271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #20 skrivet: augusti 15, 2009, 09:04:08:08 »
Hittade även test strips för mätning av shock också.
http://www.nationaldiscountpoolsupplies.com/baqtesstrip.html

Mäter följande

PH
Alkanitet
PHMB
Shock

Dessa borde ju gå att få tag i Sverige tycker man.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #21 skrivet: augusti 15, 2009, 12:31:15:15 »
http://www.palintest.com/media/uploads/591.pdf

Jag har testsetet SP625 (se länk) inköpt i Poolstores Täby-butik i våras - men de verkar inte visa den på hemsidan. Mäter PH, PHMB och H202 (=Väteperoxid/Shock) med tabletter. Kan säkert levereras på förfrågan.

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #22 skrivet: augusti 15, 2009, 16:37:11:11 »
tack hundhajen O0

funkar det bra med att avläsa H202 värdet!?!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #23 skrivet: augusti 15, 2009, 20:32:21:21 »

Jodu Ronson,

Funkar utmärkt med H202 avläsningen, till skillnad från PHMB som ju alltid blir nån grågrön färg som inte finns på skalan  <hmm>

Och för att återkoppla till ursprungstråden så funderar även jag på att överge Baquacil/Nicosil, men väntar till uppstart 2010 (HSB ska ju övertalas om investeringsbehovet oxå). Saltvatten med klorgeneratorn från Intex ligger bäst till.


/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #24 skrivet: augusti 17, 2009, 00:13:59:59 »
Jag kör tredje säsongen med Baquacil och har gått lite på helspänn efter det jag läst om att tredje året börjar problemen. Jag har fortfarande helt perfekt vatten. När badtrycket varit jättehårt så kan vattnet bli lite, lite "mjölkigt". Detta fixar dock en flockstick direkt.

Ang. vattenbyte så har jag tidigare skrivit att man byter ju faktiskt ut stora delar av vattnet varje år. En del byts ut i samband med påfyllning efter vinternivån och dessutom gör man ett antal backspolningar varje år med påfyllning. Jag tror därför inte på teorin om vattenbyte, eftersom vattnet byt ut löpande.

Jag bor i Nacka och kanske är det så att det är något med vattnet i vissa delar av landet som gör att det blir problem. Några alger har vi aldrig haft.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #25 skrivet: augusti 17, 2009, 01:10:25:25 »
Ang. vattenbyte så har jag tidigare skrivit att man byter ju faktiskt ut stora delar av vattnet varje år. En del byts ut i samband med påfyllning efter vinternivån och dessutom gör man ett antal backspolningar varje år med påfyllning. Jag tror därför inte på teorin om vattenbyte, eftersom vattnet byt ut löpande.

Nja, byter är väl inte helt korrekt, du spär ut några % varje år genom att fylla på vatten med massa nya kemikalier.
Stora delar av den organiska smutsen tar filtret hand om men iom avdunstningen så blir kemikalieföroreningarna större med tiden.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #26 skrivet: augusti 17, 2009, 08:24:23:23 »
Ang. vattenbyte så har jag tidigare skrivit att man byter ju faktiskt ut stora delar av vattnet varje år. En del byts ut i samband med påfyllning efter vinternivån och dessutom gör man ett antal backspolningar varje år med påfyllning. Jag tror därför inte på teorin om vattenbyte, eftersom vattnet byt ut löpande.

Nja, byter är väl inte helt korrekt, du spär ut några % varje år genom att fylla på vatten med massa nya kemikalier.
Stora delar av den organiska smutsen tar filtret hand om men iom avdunstningen så blir kemikalieföroreningarna större med tiden.

Tror även att det skiljer sig mycket beroende på vilken pooltyp man har, vår pool skall inte tömmas alls på hösten utan skall frysa till helt fylld.
Det innebär att allt vatten som vi ersätter är det som backspolas bort, kanske 6 m3 av 43 m3 på en säsong.

Avdunstningen bidrar sedan till att olika kemiska föreningar och föroreningar rimligen koncentreras över tid.

Det är i alla fall min teori.

Så mycket klor som jag använde förra året utan att få till vattnet är i vart fall inte normalt, men kanske ett resultat av att det var typ 5 år sedan vi bytte ut någon större mängd vatten (trasig poolbelysning gjorde att vi tömde ur drygt hälften av vattnet för 4-5 år sedan)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #27 skrivet: augusti 17, 2009, 10:35:19:19 »
Tror även att det skiljer sig mycket beroende på vilken pooltyp man har, vår pool skall inte tömmas alls på hösten utan skall frysa till helt fylld.
Det innebär att allt vatten som vi ersätter är det som backspolas bort, kanske 6 m3 av 43 m3 på en säsong.

Sänker inte du nivån under inlopp/utlopp varje år eller pluggar du bara dessa?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är på G och lämna Baquacil
« Svar #28 skrivet: augusti 17, 2009, 13:25:28:28 »
Nope, jag skruvar bara bort insprutningsmunstyckena, sen stoppar jag in lite rörisolering i själva väggenomföringen (som är av brons).
I utloppet proppar jag fullt med tomma petflaskor.

Sänkte nivån en gång, men då frös lamphuset sönder... Så det gör jag inte om.
Dessutom så drar isen lätt med sig poolduken upp när snön smälter och rinner ned i poolen, vattnet lyfter isen, och isen drar linern med sig en bit uppför väggen, och det blir lite "hängande" liner som buktar ut ovan vattenlinjen.
När jag låter den frysa full så rinner smältvattnet istället ut över kanten på skimmern som är min pools längsta punkt var vattnet kan rinna ut.

Jag vintrar poolen på typ 15 minuter:
Dränerar cirkpumpen och sandfiltret
Skruvar ur lampan och lägger upp den på altanen, under en "scanback".
Skruvar ur insprutningsmunstyckena och stoppar en ca 10 cm rörisolering i genomföringarna.
Stoppar ned 6-7 petflaskor i skimmern.
Knyter igen grindarna till altanen så att ingen kan ta sig upp utan att klättra över staketet.

Sen, när vattentempen ligger på ca 10°C så chockar jag poolen en sista gång, tar av presseningen och låter den frysa igen utan täckning.

Vi får ca 40-50 cm is i vår pool.
« Senast ändrad: augusti 17, 2009, 13:35:45:45 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag