Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Överfull pool av regnet  (läst 16582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2008, 00:35:18:18 »
Hej Carlos!

Jag har tyvärr ingen dräneringsbrunn. Om min pool svämmar över, vilket den aldrig gjort eftersom jag anordnat säkerhetsanordningen som jag berättat om. Iannat fall, så skulle vattnet rinna ner mellan den murade poolstommen och plåten som håller linern. Det vore intressant om du kunde beskriva lite närmare hur din dräneringsbrunn fungerar. Jag har en gammal pool, typ modell Ä. Förmodligen sä har det kommit många nyheter kring pooler, så det vore intressant och veta lite mer.

Häls. Jarlen

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2008, 00:43:32:32 »
Hej Bidda !

Ja jag har också en skimmer som inte är helt tät, men det förhindrar inte att poolen svämmar över, eftersom överdelen på den ligger i nivå med överkant av linern. Om den skulle fungera som ett överströmningsskydd måste dess lock  ligga under översta nivån på poollinern.

Hälsn. Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Överfull pool av regnet
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2008, 10:51:18:18 »
hejt rätt bidda
och locket far nog av också
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2008, 12:02:40:40 »
Hej igen alla poolare!

Och var tar vattnet vägen då?
Och en annan sak är den, att om vattnet stiger över breddavloppets övre kant, så blir poolen full av insekter löv och dylikt. Tar inte breddavloppet hand om det så sjunker det till botten efter en tid. Säg att man är borta en vecka eller kanske tom. fjorton dagar. Och det tar lång tid för vattnet att avdunsta vid en kall och fuktig väderlek, en tid som breddavloppet inte kommer åt att rena ytvattnet.
Hur mycket skräp och föroreningar har man inte då i poolen, när man kommer hem?
Därför är det bra med en säkerhet för högsta nivå på sin pool.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 09, 2008, 12:51:57:57 av Jarlen »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Överfull pool av regnet
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2008, 13:34:45:45 »
hej jarlen
Om jag skulle åka bort en längre tid så skulle jag chockklorere poolen stänga av allt och sätta på vinterskyddet eftersom det sitter med vajer och inte släpper igenom vatten.
Dräneringsbrunnen fungerar så att runt Poolen ligger 4 st dräneringsrör/slangar som
utmynnar i brunnen så om det regnar så samlas det mesta i brunnen
Eftersom jag icke byggt denna poolen så kan jag inte exakt säga hur slangar ligger
Du har bild på brunnen under medlemmars teknikbilder
Förutsätter att vi talar om varmare tider inte minusgrader.mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2008, 16:17:08:08 »
Hej Carlos Här kommer en bild på min lösning. Se den lilla mässingkillevippen till höger. Den håller exakt nivå på ytan hur mycket det än regnar.
Enkelt va?

Mvh Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Överfull pool av regnet
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2008, 16:52:20:20 »
hej jarlen
jag ser den lilla mojängen vad händer med vattnet rinner det ut i backen eller till någon brunn/avlopp
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2008, 17:17:59:59 »
Hej igen Carlos!

Hos mig som har en terraserad tomt så rinner det bara ut en nivå under i en plantering med växter. Men det är valfritt man kan koppla den till ett avlopp dräneringsbrunn el. dyl. Det kvittar vad. Det är principen jag vill framhäva. Varje handfat, diskbänk, eller bilkylare har vad man kallar skvallerrör. Varför har man inte det på pooler för? Det är ju så enkelt att anordna, och det spar en, en massa oro när himmelen öppnar sig.

Hälsn. Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Överfull pool av regnet
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2008, 17:28:42:42 »
okey vi har fått senaste veckan 62 mm och det höjde vår pool 3-4 cm långt kvar innan det rinner över översta kanten för breddavloppet.
Vad gör du när du åker bort och det blir mycket varmt det tycker jag nästan är värre eftersom
det då kan gå torrt finns ju de som har automatisk påfyllning.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Överfull pool av regnet
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2008, 17:47:03:03 »
Om jag skulle åka bort en längre tid och inte hade någon som passade hus och pool skulle jag montera en flottör i skimmern med automatisk påfyllning.
Man kan tillverka den av en vanlig simpel toalettstolsinsats.

Hälsn. Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan