VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bubblor i pumpen  (läst 9905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Bubblor i pumpen
« skrivet: augusti 27, 2013, 18:56:01:01 »
Jag förstår ju att systemet måste vara helt tätt för att undvika att blanda in luft i systemet, från mina munstycken där vattnet sprids tillbaka i poolen ser jag inga luftbubblor mer än precis en stund efter jag kört backspolning, sen är det borta ... trodde jag tills roboten ställer sig precis under, den är svart då ser jag extrem små luftbubblor, väldigt små. Under locket på pumpen ser man ju vattenflödet men så länge vi haft poolen har man alltid sett vattnet dvs där finns bubblor så pass mkt att man ser att där är vatten, hade dessa inte varit där kan jag tänka att det är svårt att se om det är vatten i pumpen om ni förstår vad jag menar. stänger jag pumpen blir det alltid en liten luftficka högst upp i locket... fattar att det kommer in luft någonstans men måste ju vara extremt lite , är det "farligt"
 felsöka efter en sån liten läcka....  :-X

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2013, 19:55:21:21 »
Det behöver inte vara någon läcka. Mitt pumplock har också "luftbubbla" eftersom det är kupat. Jag tror helt enklelt att det är formen på själva pumpen som gör att det blir lite luft kvar. Enda sättet att få bort den luften skulle väl vara att lägga in en luftningsnippel...  ???


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nyburjare

SV: Bubblor i pumpen
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2013, 20:12:26:26 »
Tänkte att trycket o flödet borde få bort den bubblan? En annan dum fråga om du lyssnar på din tillvatten munstycken o det är helt dödstyst hör du flödet då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2013, 07:12:05:05 »
Om det kommer små luftbubblor i insprutarna kan cirkpumpen gå åt fel håll, då kaviterar det i pumphjulet och mikrobubblor bildas av den luft som alltid finns i vattnet, det behöver alltså INTE bero på läckage.
För att pumpen skall kunna gå bakvägen krävs att det är en trefas cirkulationspump.
Jag hade den där typen av problem i början, tills jag kollade rotationen en gång till...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Christian_Sthlm

  • Gäst
Christian_Sthlm
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2013, 10:21:59:59 »
Hej,

Nu när vi ändå pratar luftbubblor i systemet...

Har en Folkpool Garden där pumpen är placerad ovanför vattenytan. Har tidigare säsonger inte haft några problem med luft i systemet men i år är det tydligt att det inte är tätt eftersom det kommer mycket luftbubblor blandat med vatten i utloppet. Min fråga är, vad gör det egentligen att det är luft i systemet?

Mvh
Gizz

Utloggad hakansson

SV: Bubblor i pumpen
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2013, 10:29:46:46 »
Hej,

Nu när vi ändå pratar luftbubblor i systemet...

Har en Folkpool Garden där pumpen är placerad ovanför vattenytan. Har tidigare säsonger inte haft några problem med luft i systemet men i år är det tydligt att det inte är tätt eftersom det kommer mycket luftbubblor blandat med vatten i utloppet. Min fråga är, vad gör det egentligen att det är luft i systemet?

Mvh
Gizz
Jag hade också problem med luftbubblor.
När pumpen startade kom det mycket luft i början och när den stannade så hördes ett kluckande ljud.
Det visade sig att oringen till topplocket på mitt sandfilter ine var helt spänd ( sidomonterat filter.
Pumpen står ovan vatten linje så den hade problem med att suga, det tog en liten stund.
Nu är alla problem borta.

Christian_Sthlm

  • Gäst
Christian_Sthlm
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2013, 12:23:32:32 »
Kan så vara. Ska kolla om jag kan efterdra någonstans men frågan kvarstår, vad gör det egentligen att det finns luft i systemet? Kan utrustningen ta skada? Påverkas cirkulationen? Måste verkligen systemet vara helt "luft-tätt"?

Mvh
Gizz

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2013, 13:13:01:01 »
För sugfunktionens skull (pumpens dirft) brukar det vara bra om det inte är luft. Sedan är det väl så att kommer det in luft brukar det komma ut vatten, och vattenläckage brukar man inte vilja ha.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Bubblor i pumpen
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2013, 20:36:00:00 »
Nä det kan komma in luft på massor av ställen utan att det behöver vara vattentryck just där.och ge vattenläckage

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblor i pumpen
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2013, 07:41:32:32 »
Har du kollat rotationsriktningen, eller vill du bara ha synpunkter, men kollar inte de tips du får?
En pump som går fel väg pumpar ändå, bara lite sämre, och så kommer det lite små luftbubblor i inloppen trots att man inte har några läckage.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag