CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skumt PH-värde  (läst 4698 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rasmus

Skumt PH-värde
« skrivet: juli 10, 2013, 10:00:00:00 »
Hej

Vi har problem med vårt PH. Jag mäter klor och PH med hjälp av tabletter och har enligt dem ett PH på 7,6 vilket är lite högt men inget extremt. Problemet är bara att sedan vi i maj byggde poolen så har vi nu hitintills förbrukar ca 5,5kg PH-minus på att hålla värdet på 7,4-7,6.

Teoretiskt sett så borde vi ha ett extremt lågt PH. Poolen rymmer ca 33 kubik. 5,5kg PH-minus borde ha sänkt PH med 1,8 enligt beskrivning på burken. Eftersom vattnet i Vellinge ligger på 8,2-8,4 så borde jag ha legat på 6,4-6,6. Men enligt tabletterna ligger jag på 7,6.
Jag testade att mäta kranvattnen med tabletterna och då ger den maxutslag dvs 8,2 så det känns som att tabletterna fungerar som de ska.

Jag har även testat poolvattnet med två olika sorters test strips (Swin-fun och Waterhouse) båda dessa visar 6,8 (möjligen lägre eftersom 6,8 är lägsta mätvärdet) Testar jag dessa stickor i kranvatten så visar de dock 7,0-7,4 så jag litar inte så mycket på dem :-(

Det jag funderar på är att jag i instruktionerna för tabletterna läste att de kan visa fel PH vid för låg alkanitet. På den ena av mätstickorna kan man man mäta alkanitet och den visar 0 i poolvatten och mellan ca 80-90 på kranvatten (Enligt kommunens hemsida har vi 140).

Är det verkligen så att låg alkanitet kan få tabletterna att visa fel PH. Jag trodde bara att det gjorde att PH-värdet kunde svänga kraftigt. Jag har 7,6 varje gång jag mäter?

Finns det någon som har tips på ett bra ställe i Malmö/Vellinge-området där man kan få en proffsanalys av poolvattnet?
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skumt PH-värde
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2013, 10:14:20:20 »
Jag har accepterat att vårt vatten normalt ligger på 7,6 i pH. Precis som för dig så håller bara sänkning någon/några dagar innan det är uppe i 7,6 igen. De enda gångerna jag har i pH-sänk nu är när jag har chockklorerat, för då stiger pH och kloret får sämre reningsförmåga.

Jag skulle se till att få upp alkaliniteten, men inte mäta den med tablett (inte de jag har i alla fall) då de har alldeles för stor onoggrannhet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rasmus

SV: Skumt PH-värde
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2013, 10:22:35:35 »
Kollade precis av alkaniteten med två strips från Waterhouse (Harald Nyborg) och de visade 80 så om de stämmer så faller ju min teori om att tabletterna skulle visa fel PH pga för låg alkanitet.

Men det är precis som du säger att PH ligger stabilt på 7,6. Jag kan hälla i 600g för att sänka 0,2 och då ligger det på 7,4 nästa dag men efter ett par dagar är jag tillbaka på 7,6. Däremot verkar det som sagt aldrig gå över 7,6. Det konstiga är bara att två olika mätstrips säger 6,8.

Men frågan kvarstår om det finns något bra labb man kan skicka in ett vattenprov till så att jag kan få reda på vilket PH jag egentligen har.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad psau

SV: Skumt PH-värde
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2013, 10:42:24:24 »
Ta med dig lite vatten i en glasburk till en poolbutik så brukar de flesta seriösa hjälpa till mot att de får sälja lite kem..

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skumt PH-värde
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2013, 10:44:06:06 »
Hej. Din kommuns va enhet kanske kan hjälpa dig.
Eller ett badhus i din kommun.
Alkaniteten i obalans gör att ph blir instabilt
vattnet får lägre buffrings möjlighet. Så när man
justerar o slår i lite så kan det skicka iväg ph helt åt fanders.
Hade problem med detta för par år sen var gör regnig sommar.
Nu försöker jag få bort vattnet istället har gjort att det håller sig
bättre.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: Skumt PH-värde
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2013, 12:32:19:19 »
Problemet som TS  har verkar ju vara att pH är extremt stabilt, inte att det hoppar upp och ned. Då är det knappast för låg alkalinitet som spökar, det skulle ju ge den motsatta effekten. 7.6 i pH är helt acceptabelt, det är vad vi kör i vår pool.

Utloggad Rasmus

SV: Skumt PH-värde
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2013, 12:51:49:49 »
Precis jag har väldigt stabilt värde och det är inte värdet 7,6 som oroar mig det är att jag vet inte om jag verkligen kan lita på att det är 7,6. Jag har ju hällt i sammanlagt 5,5kg PH minus i 33 kubik poolvatten under 2 månader.

Två olika teststrips säger att det är max 6,8 medans tabletterna säger 7,6.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad SingingSailor

SV: Skumt PH-värde
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2013, 13:05:07:07 »
Du kan nog lita på tabletterna. Jag har provat några olika teststrips, och alla jag provat har varit värdelösa på att möta pH.
Ditt pH värde är också helt normalt.
Om du hade 140 i alkalinitet vid uppstart så bör du nu efter 5,5kg pH- ha ca 80 i alkalinitet. pH värdet går dock upp igen, precis som du beskriver, speciellt om poolvattnet "luftas" mycket.
Du har oftast ingen övertäckning på poolen? Jag gissar att du inte använder veckoklorpuckar?
pH 7,6 är ok, och tabletterna också  :)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rasmus

SV: Skumt PH-värde
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2013, 13:59:23:23 »
har ett rollover pooltäcke men den första månaden hade jag inga spännen till det så det blåste in ganska så mycket luft under det så man kan ju säga att jag har luftat ganska så bra. Har kört med långsamtverkande veckoklor de senaste 3-4 veckorna innan dess var det snabbklor.

Men då utgår jag från att tabletterna fungerar och kör inte i mer PH-minus om inte det börjar stiga till 7,8 och uppåt.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skumt PH-värde
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2013, 17:26:14:14 »
Men då utgår jag från att tabletterna fungerar och kör inte i mer PH-minus om inte det börjar stiga till 7,8 och uppåt.

Tycker jag låter som en bra idé.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag