VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utformning av poolområde  (läst 1849 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Callecobra

Utformning av poolområde
« skrivet: december 30, 2018, 18:40:22:22 »
Hej,
Ny på detta forum, jag skulle uppskatta tips om ngn kunning arkitekt för hjälp med planering av vårt kommande poolprojekt.
Vi har gård på landet så utrymmen finnes, har tänkt en pool på 8-10 x 4-4 meter med en djupdel med trampolin i ena änden.
Till detta poolhus med bastu o relax, åretruntvarm badtunna utomhus.
Känns som detta kommer att bli ett ganska stort/kostsamt projekt så jag tror det vore mkt värt att ta hjälp i projektstadiet!
Måhända finns det poolleverantörer som har kompetensen för helheten som jag beskrivit?
Hoppas på goda råd/tips! :D

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Utformning av poolområde
« Svar #1 skrivet: december 31, 2018, 13:40:02:02 »
Ja det låter som ett ambiöst projekt. Det kan säkert bli fint, men kommer ju att kosta en slant. Jag är lite tveksam till om det utan att tumma på säkerheten går att ha trampolin på en så pass måttligt stor pool. Jag bodde tidigare i USA, vi hade då en pool med en längd på ca 12x6 m och det sas där att man inte borde ha trampolin med mindre än så p.g.a. risken att någon dyker lite snett och slutar med att köra huvudet in i motsatt poolvägg. Den vi hade liknade ett tennisracket sett ovanifrån - en rund djupdel på lite över 6 m i diameter plus ett "skaft" i form av en rektangel som höll mindre djup. Vi hade funderingar på att bygga något liknande när vi flyttade hit, men klimatet fick oss att välja inomhuspool och då fick vi dra ned ordentligt på storleken för att inte spräcka alla budgetkalkyler.

Utloggad Callecobra

SV: Utformning av poolområde
« Svar #2 skrivet: december 31, 2018, 17:40:48:48 »
Hej Erica,
Sicket sammanträffande, vi bodde under 6 år i Usa, 2år i ett hus med utomhus o trampolin....det var därifrån jag fick ideen!
Tyvärr minns jag inte hur lång den poolen var (Budweiser..?) men kanske var den 12 meter.
I vart fall skoj med trampolin! O0

Utloggad Ingvar

SV: Utformning av poolområde
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2019, 10:29:31:31 »
Det finns poolpaket från Folkpool med djupdel. Tidigare erbjöd även Miamipool detta, men jag vet inte om de fortfarande gör det. I båda fallen handlar det om en djupdel på ca 235cm.  Vidare så kommer sidorna att vara sluttande, så om du bara har fyra meters bredd på poolen, så blir det endast en smal remsa i mitten som får det fulla djupet, och om poolen endast är åtta meter lång, så blir det bara ca 2 meter till grunddelen, eftersom djupdelen måste  ha en viss längd för att man ska kunna dyka. Så därmed är minst tio meters längd att rekommendera  för att få en rimligt stor grunddel där man kan stå på botten.

För min del trivs jag bra med att ha en djupdel, men är lite tveksam till säkerheten med en trampolin. Så det får räcka för mig med att kunna dyka från kanten. Alternativet är annars en gjuten pool, där man kan göra poolen djupare och med raka väggar hela vägen ned till botten.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Erica

SV: Utformning av poolområde
« Svar #4 skrivet: januari 03, 2019, 17:12:59:59 »
Jag kan tillägga att vår pool i USA var en sprutbetongpool, en typ som är ganska vanlig där men som jag hittills aldrig har sett någon i Sverige. Man gräver en grop och sedan kommer en specialmaskin och sprutar betong som armeras med nätmattor. Troligtvis är väl kanske poolmarknaden i Sverige för liten för att denna teknik skall kunna användas här eftersom den fodrar dyra specialmaskiner. Men det blir bra pooler, inga liners som kan gå sönder men ändå billigare än att sätta form och gjuta en pool, speciellt om man skall ha några andra former än rektangulär.

Utloggad Callecobra

SV: Utformning av poolområde
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2019, 18:09:31:31 »
Tack för synpunkter/tips!
Tillbaka till grundfrågan, kan ngn rekommendera en bra totalentreprenör för detta?
Gärna en då som projekterar både gjutna pooler och andra alternativ.
Jag är lite udda såtillvida att jag gärna gräver o gör markarbeten själv, vill ha hjälp med resten!

Utloggad Erica

SV: Utformning av poolområde
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2019, 15:39:09:09 »
För att någon skall kunna rekommendera någon byggentreprenör så behövs nog också en uppgift om var i landet som du bor. Sådana företag är ju sällan rikstäckande.

Vad det gäller trampolin och dykning så fanns i USA förr en rekommendation om vad som motsvarar ungefär 229 cm men organisationen som gav rekommendationen blev stämda efter en olycka då någon lyckats slå i botten på det djupet, de fick betala ca $ 6 miljoner i skadestånd till den skadade, och efter det vågar ingen i USA rekommendera något lämpligt djup för kombinationen av privatpool och trampolin. Enligt FINAs regler för simhopp gäller för offentliga pooler i tävlingssammanhang minimum 340 cm för 1 m svikt, men 350 cm rekommenderas. För höga hopp krävs naturligtvis mera. En trampolin av den typ som man brukar se vid hemmapooler har ju dock mindre svikt än en riktig tävlingssvikt, så man kommer ju inte lika djupt.

Utloggad Callecobra

SV: Utformning av poolområde
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2019, 00:15:35:35 »
Ja, kanske bra att tala om att gården ligger utanför Motala, dvs västra Östergötland!
För själva arkitekt/projekteringsarbetet spelar kanske inte lokaliseringen så stor roll.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan