VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Föremål i bräddavloppsslangen  (läst 3598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbehöllviken

Föremål i bräddavloppsslangen
« skrivet: november 08, 2014, 22:25:44:44 »
Hej

Gjorde en dunder tabbe idag när jag skulle vinterstänga poolen. Gjorde allt enligt konstens regler men när jag kom fram till punkten tömma slangarna så stoppa jag ner en liten slang i bräddavloppets bottenhål för att suga upp det sista med en liten handpump. Dessvärre fastnade slangen i hålet och lossnade/ gick i sönder när jag skulle dra upp den. Så nu är där ungefär en halv meter slang ( diameter 2cm) som jag inte vet hur jag ska få upp. Kan tillägga att jag inte ser slangen .

Alla tips är välkomna. HJÄLP

/Tobbe

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #1 skrivet: november 09, 2014, 09:54:47:47 »
Prova med en grovdammsugare, en sån som tål vatten. Med lite tur kan du suga ut slangen.  O0

PEM-slang som används under mark tål att frysa så du kan strunta i om det står lite vatten kvar där.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #2 skrivet: november 09, 2014, 21:06:37:37 »
En lite kraftigare ståltråd med en böjd krok i ändan borde kunna gå. Se till att kroken körs igenom slangen, kroka sedan tag och drag ut den.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #3 skrivet: november 10, 2014, 05:23:54:54 »
Har du fått ut slangen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tobbehöllviken

SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #4 skrivet: november 11, 2014, 18:30:43:43 »
Har provat med dammsugare men tyvärr ingen slang syns till. Lånade en kamera och stack ner i hålet men slangen syntes inte till och då är den minst 2 meter bort . Måste blivit baksug när jag tömde pump och sandfilter. Får väl se vad som händer när man startar upp till våren den kan ju inte komma längre än till silen på pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #5 skrivet: november 12, 2014, 10:46:09:09 »
Du skulle kunna knyta fast en bit "trasa" i änden av en dragfjäder (som används av elektriker) och trycka ut slangen tills den kommer till cirkpumpen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #6 skrivet: november 12, 2014, 18:02:56:56 »
Du skulle kunna knyta fast en bit "trasa" i änden av en dragfjäder (som används av elektriker) och trycka ut slangen tills den kommer till cirkpumpen?
De dragfjädrar av plast som jag har är ganska dåliga på att trycka så om inte ovanstående fungerar kan du prova att trycka igenom dragbandet till pumpen och därefter fästa "trasan" och dra tillbaka och förhoppningsvis få ur slangen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #7 skrivet: november 12, 2014, 20:36:00:00 »
Bind en papperstuss på ett snöre, koppla dammsugaren till slangen så att du får igenom snöret. När du har snöret igenom bind en trasa på mitten och prova dra igenom & få slangen att fastna. Se till att du har kvar ändarna på snöret på båda sidor så du kan dra tillbaka om det strular. Lycka till!
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Utloggad Erica

SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #8 skrivet: november 13, 2014, 11:32:40:40 »
En dragfjäder i plast är nog för vek, men kanske det skulle fungera med en grövre fjäder eller spiral, sådana som man har för att rensa avlopp med ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Föremål i bräddavloppsslangen
« Svar #9 skrivet: november 13, 2014, 15:06:30:30 »
Hjälper tyvärr inte med ditt problem, men jag har de senaste två åren kört med denna metod som i alla fall fungerade bra i våras. Och då blir det liten risk för att få problem med skit i slangen.

Inför vinterstängningen så dammsög jag och backspolade o.s.v. Sedan stopp på cirkulationen.

Sedan hade jag en dränkbar pump som jag tömde till den nivån jag ville ha. Sedan startade jag cirkulationspumpen, när den sugit ut allt vatten från slangen så stoppade jag den. I med frostpluggen i breddavloppet, sedan tömde jag pump och filter på vatten.

På det här sättet blir slangen helt tom på vatten. Bara vatten kvar i slangarna till utloppen, men där kan jag få det mesta att rinna ut om jag kopplar isär inne i pumprummet.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan