VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PH-värdet stiger dagligen  (läst 8279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ja7811

  • Gäst
ja7811
PH-värdet stiger dagligen
« skrivet: juni 18, 2016, 14:11:29:29 »
Hej,

Jag är ny på forumet och även nybliven pool-ägare sedan 1 månad tillbaka.

Jag har en folkpool classic 3x6 med saltklorinator och kommunalt vatten.

Alla värden är bra förutom PH som stiger till ca 8,5 dagligen innan jag tar ner det. Jag har utfört vattenprov hos folkpool samt har 3 olika mätredskap.

Jag mäter även salthalten som är bra.

Någon som har upplevt detta eller har några råd?
Tacksan för svar.

MVH
Johan

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2016, 15:09:29:29 »
Jag har ingen erfarenhet av saltklorinator, men kör man med flytande klor (natriumhypoklorit) då får man ju den effekten, man måste hela tiden hålla nere pH med t.ex. saltsyra. Men vad har ditt kommunala vatten för pH och hur ofta fyller du på ? Många vattenverk höjer artificiellt pH för att minska korrosionsrisken i ledningarna. pH på själva vattnet kan då ligga ganska högt. Värdet på kommunvattnet finns ofta på kommunernas hemsidor.

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2016, 15:19:47:47 »
Tack för ditt svar Erica. Jag har backspolat 2 gånger och fyllt på sedan poolen blev klar för en månad sedan.
PH-värdet i mitt område är 3,5 enligt kommunens hemsida.


Utloggad TommyC

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2016, 19:15:12:12 »
Tjänligt dricksvatten ska ha ett pH-värde mellan 7,5 - 9,0. Inte har ni väl pH på 3,5?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2016, 10:57:58:58 »
Oj givetvis. Fel av mig  :-\ det var hårdhetsgraden som är 3.5.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2016, 22:50:56:56 »
En saltklorinator höjer successivt pH på vattnet men inte så fort som du beskriver så att man får justera dagligen. Har du kollat alkaliniteten? Fel värde där gör det svårt att hålla stabilt pH.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2016, 12:27:46:46 »
Alkaliniteten har legat mellan 80 och 110 vilket borde vara ok.
Jag har förbrukat ca 9st burkar (3kg x 9) med sänk PH under en månad.
Vattenproven hos leverantören ger bra värden bortsett från det stigande PH-värdet.
De bad mig avvakta och hade ingen konkret teori om varför.
Det funkar ju så länge jag sänker PH-värdet dagligen men det blir omständigt och dyrt.

Utloggad Erica

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2016, 14:15:48:48 »
Det påverkar ju inte orsaken till ditt stigande pH men om du använder saltsyra i stället för pH-minus så sänker du nog kemikaliekostnaden rätt avsevärt.

Vad skulle kunna vara starkt pH-höjande i din pool ? Eftersom du har en linerpool då är det ju inte väggarna. Betong/putskonstruktioner kan annars om de är nygjorda släppa kalk som drar pH uppåt.

Kom du fram till vad ditt ingående pH-värde var (kommunvattnet) ? Hur mycket friskt vatten tillsätter du per månad ?

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2016, 17:09:44:44 »
Du skriver att salthalten är bra men hur är klorhalten? Hur många timmar om dygnet kör du cirkulationspumpen respektive saltklorinatorn?
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2016, 19:40:34:34 »
Tack för era svar. PH-värdet i dricksvattnet är 8,2.
Jag har backspolat och fyllt på färskvatten 2 gånger på en månad. Jag fyllde på ca 5cm per backspolning i en 3x6 stor pool.

Klorhalten ligger mellan 1-2. Saltklorinatorn har en "sensor" som känner av när det skall produceras mer klor så det värdet brukar vara bra.

Jag har aldrig stängt av cirkulationspumpen förutom när jag underhåller tex kalibrerat saltklorinatorn. Min första pool så kan hända att detta inte är korrekt?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan