CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med kemin!  (läst 3462 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan86

  • Gäst
Jonatan86
Hjälp med kemin!
« skrivet: januari 02, 2014, 20:17:50:50 »
Hej!
Nu behöver jag lite hjälp känner jag.
På nyårsafton var vi väldigt många som badade. Totalt 14 personer i olika omgångar. På kvällen drog jag i 3 tabletter klor i mitt bad (Payton från Sundance) och toppade upp med vatten. Tyvärr fick folk för sig att bada ytterligare en gång efter tolvslaget...

Dagen efter toppade återigen upp med nytt vatten och drog i två tabletter. Kollade PH, 7,2 typ.

Idag när vi skulle bada upplevde vi vattnet som grumligt. PH är fortf. rätt och jag hade i en tablett idag efter badet. Testade PH igen men testade även för första gången klorhalten. Knappt rosa. Alltså nästan totalt vitt. Testade då ytterligare en tablett med klor och lät snurra drygt 1 timma. Samma resultat på klortestet. PH på 7,2 drygt.

Har jag haft i för mycket klor och att testet rent av bleks sönder eller vad ska jag göra?
Självklart blev vattnet riktigt skitigt på nyår så att det behövdes rejält med klor kändes rätt. Har ännu inte dammsugir badet men ska göra det imon tänkte jag :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp med kemin!
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2014, 02:42:43:43 »
Nja, att "testet bleks sönder" kräver rätt höga klorvärden. Misstänker man något sådant så späd ut vattnet med rent vatten (t.ex. 1 del spa-vatten och två delar rent vatten) och testa. Visar det då MERA så har man ju ett sådant läge. Men det kan ju ha gått åt rejält med klor. Vattenvolymen i ett spa är liten jämfört med en pool och med många som badar så kommer det ju också i mera skräp. Dessutom är normalt temperaturen högre plus att man har luftinblåsning. Vid ett nyårsparty så blir det väl sällan så att alla duschar innan de går i badet heller, plus folk kanske badade med kläderna på eller hade med sig mat, öl eller drinkar och spillde i vattnet ? I en pool blir inte inverkan av sådant så stor, även om öl tycks vara extra olämpligt i poolen, men i en spa så kan det säkert dra ned kloret en hel del när kloret skall göra sitt jobb och rena vattnet.

När vi har nyårsparty vid poolen brukar det bli rätt friskt badande, oftast utan duschning och ofta med kläderna på, men drinkar och mat vill vi att de håller "på land". Samma gäller om man har barnkalas. Vattnet i poolen kan bli lite grumligt och det går säkert åt en del extra klor (vi har automatik så man märker det inte så direkt, men vi vet från tidigare pooler vi haft där det inte var automatik att det krävs lite mer klor efter något sådant). Man får ju inte glömma heller att filtreringen rensar ju inte omedelbart, vattnet måste ju hinna cirkulera igenom filtret först. I ett spa blir påverkan av smuts mycket högre (vattenvolymen är ju bara en bråkdel av poolens) men å andra sidan filtreras det ju snabbare.

Jonatan86

  • Gäst
Jonatan86
SV: Hjälp med kemin!
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2014, 17:33:38:38 »
Tack för ditt svar!
Efter ytterligare ett dygn ser jag ingen förbättring. Jag har i aktivt syre i dubbel dos nu ikväll och ska imon ta ur filter och gå igenom det.
Badet är 3 veckor(!) så jag har svårt att se att filtret redan ska vara i behov av rengöring.

Någon annan som har lite tips eller idéer?
Mer klor? Helt nytt vatten? Bara vänta?

Utloggad Erica

SV: Hjälp med kemin!
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2014, 19:05:12:12 »
Har du någon koll på vad som kan ha kommit/spillts i vattnet vid nyårsfirandet ? Det blir ju ganska avgörande för hur du skall fortsätta. Kontrollerade du om kloret var alltför högt (vid klorvärden som är uppåt väggarna höga så visar klorindikeringarna ibland noll ) ? Vad det gäller filtret så är det av mycket större betydelse vad du kan ha fått i ditt spa än hur pass gammalt spat som sådant är. Hamnar fel saker i vattnet kan filtret sättas igen tämligen snabbt. Du bör i så fall märka detta på att cirkulationen blir mindre, det strömmar runt dåligt helt enkelt.

Har man alldeles kommit galet kan ju ett vattenbyte vara en väg ut. När det gäller ett spa är ju vattenmängden inte så våldsam. Vad det gäller pool har jag, trots att vi haft pool i många år, hittills aldrig råkat ut för ett läge där tömning och vattenbyte varit enda utvägen.

Vad det gäller igensättning av filter i samband med fester och liknande: vi har märkt att om många badat med jeans och liknande så sätts filtret snabbt igen. Sådana kläder släpper ofta gott om fibrer. Det är inget verkligt problem, eftersom vi har sandfilter och man bara backspolar det efteråt. Om folk hoppar i i mera typ festkläder är det inget sådant problem, de brukar aldrig fälla en massa sådant. Men som jag skrev i förra svaret, öl i vattnet är INTE bra. Det sätter igång någon slags jäsning, vattnet blir gul-grönt och det fodras filtrering och klorering under ett par dygn innan det klarnar. Själva har vi därför infört regeln att sådant drickes utanför poolen - inga glas i vattnet. Då slipper man dessutom det mindre roliga om något glas skulle gå sönder i poolen. Det är MYCKET svårt att få upp små glasflisor från botten. Man ser dem inte och de är så pass tunga att de inte så lätt åker med i bottensugen heller.

Jonatan86

  • Gäst
Jonatan86
SV: Hjälp med kemin!
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2014, 15:59:55:55 »
Hej!
Jag tog ur och tvättade filtret idag. Såg ut som sju svåra år så det var troligen dags.
Satte i det igen men ska tvätta det med nyinhandlat medel som jag köpte påvägen till jobbet nu ikväll.

Kan det vara så att allt klor fastnat för att kriga med smutset i filtret och därför inte kommit ut i resten av badet?
Testade mäta kloret och fick helt vita resultat. Både med 50/50 pool och kranvatten samt 100% poolvatten.

Utloggad Erica

SV: Hjälp med kemin!
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2014, 17:39:01:01 »
Hej !

Nej jag tror inte kloret "fastnat i filtret". Men om filtret är helt igensatt så har du ingen filtrering. Allt skräp stannar kvar i vattnet. Det betyder att kloret ensamt får försöka rena vattnet och då har du förbrukat allt ditt klor. Eftersom smutsen sitter kvar i filtret drar den förstås en del klor också. Om filtret var så smutsigt så tyder det ju på att det kommit mycket skräp i vattnet, alltså hög klorförbrukning. Olika slags skräp, sådant som kan filtreras bort och sådant som kloret tar, finns ju oftast tillsammans, har du mycket av det ena har du fått mycket av det andra. Er nyårsfest har väl tillfört så mycket skräp att kloret ätits upp och sedan blir det ju en ond cirkel: inget klor ger bakterie- och algtillväxt och detta äter upp ännu mer klor om det finns något kvar. I ett spa är vattnet så varmt att processen går mycket snabbt.

Rensa alternativt byt filtret så du får igång cirkulationen ordentligt och sedan får du antingen byta vatten och starta om eller så chockklorerar du och bryter då ned både bundet klor, återstående skräp/bakterier i vattnet och får upp klorhalten så högt att vidare tillväxt av bakterier och alger stoppas. Vilken metod som är bäst beror ju på hur illa det står till med ditt vatten och vad ni egentligen har fått i det. Fester KAN ju ställa till det med vattnet ordentligt, men vi har inte haft sådana problem med vår pool trots att vi använt den ganska ofta vid poolfester. Vi har bekanta som vid en poolfest(utomhuspool) hade satt grillen alldeles för nära poolen. Resultat: massor med fett som stänkt i poolen ! Det var åtskilligt med jobb innan de fick ordning på det (flyter på ytan, fastnar runt vattenlinjen, filtreras inte bort).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag