VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: MiniMaster och chockklorering  (läst 3889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
MiniMaster och chockklorering
« skrivet: oktober 20, 2017, 12:17:56:56 »
Hejsan alla kunniga!

Om man har en MiniMaster så ska man inte ha isocyanursyra i vattnet. Är det en tillsats i klorpuckar (klorstabilisator). Eller är det något som skapas under förbrukningen av klorpucken?

Hur som helst så undrar jag över chockklorering med MiniMaster. Blir det ingen isocyanursyra i vattnet om jag använder chockklor?
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2017, 13:45:30:30 »
Det beror väl på vad du använder för att chocka. Triklorisocyanurat är väl vanligast i puckar och diklorisocyanurat är vanligt i en del chockklor. Har för mig att jag själv kört kalciumhypoklorit för att chocka vilket inte innehåller någon cyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2017, 14:00:19:19 »
Ok. Kan jag gå in hos tex folkpool och köpa chockklor utan någon typ av cyanursyra? Eller måste jag köpa kalciumhypoklorit (var man nu gör det)?

Hur gör andra som har MiniMaster vid tex uppstart (och nedstängning) då man måste justera klorhalten manuellt?
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Plums

SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2017, 14:08:49:49 »
Du kan väl chocka med natriumhypoklorit, du har väl en stor dunk stående? Eller köp en flaska klorin.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2017, 14:24:09:09 »
Okej, klorin är alltså ren natriumhypoklorit? Känns bra skumt att ta en flaska klorin och hälla i poolen. Undrar hur mycket jag ska hälla i... Om jag hittar ett parti billig klorin så kan jag alltså köra med det till MiniMastern sen? Dunkarna man köper till den är ju annars väldigt dyra  :o

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2017, 17:44:18:18 »
Enligt säkerhetsdatabladet är Aktionchock kalciumhypoklorit. Finns säkert likvärdigt hos de andra poolåterförsäljarna också.

https://www.folkpool.se/support/poolsupport/sakerhetsdatablad
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2017, 18:25:40:40 »
Jag kör med chockklor i granulatform. Har inga besvär av det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2017, 22:37:11:11 »
Okej, klorin är alltså ren natriumhypoklorit? Känns bra skumt att ta en flaska klorin och hälla i poolen. Undrar hur mycket jag ska hälla i... Om jag hittar ett parti billig klorin så kan jag alltså köra med det till MiniMastern sen? Dunkarna man köper till den är ju annars väldigt dyra  :o

Klorins aktiva beståndsdel är just natriumhypoklorit. Men den är inte koncentrerad så det går åt lite mera. Dunkar med natriumhypoklorit brukar vara på 30 kg. Inköpspriset kan variera enormt beroende på vart man köper den.

Vid vår första start av vår nuvarande pool chockade vi vattnet med 2 l natriumhypoklorit till en pool på lite över 35 m3. Det visade sig vara en rejäl överdos och gav en kraftig utfällning av järn, i och för sig bra att bli av med, men vattnet blev ogenomskinligt under några dagars tid.

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2017, 10:00:43:43 »

Hur gör andra som har MiniMaster vid tex uppstart (och nedstängning) då man måste justera klorhalten manuellt?

Vid nedstängning så kopplar jag ut MM och chockklorerar med granulat. Därefter får det snurra över natten innan jag stänger av cirkulationen.

Vid uppstart så stsrtar jag cirkulationen, chockar med granulat och startar därefter minimastern som automatiskt fångar upp klornivån på förra årets inställda värde.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2017, 10:41:11:11 »
Ja! Det låter smidigt. Så tänker jag också göra. Skulle man av någon anledning behöva chockklorera under badsäsong så är ju granulat smidigt och billigare än att använda MM dunken. Måste bara vara säker på att granulatet inte innehåller cyanursyra.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #10 skrivet: oktober 21, 2017, 11:07:57:57 »
Normalt är granulatet för chock endast kalciumhypoklorit.

Så här skriver Pahlen också;
Klor
Poolkemikalier i form av klor indelas i organiskt och oorganiskt klor. Organiskt klor är triklorisocyanursyra (veckoklor) och diklorisocyanursyra (snabblösligt och lämpligt till mindre bassänger). Oorganiskt klor är kalciumhypoklorit (dags- och chockklor) och natriumhypoklorit (flytande).

Gemensamt för organiskt och oorganiskt klor är att när det doseras i simbassängen är det fritt klor, d.v.s. det angriper bakterier och föroreningar. Efterhand som kloret verkar, övergår det från fritt till bundet klor. Bundet klor (även kallat kloraminer) är ineffektivt, luktar klor och kan orsaka irritationer på ögon och slemhinnor. För att reducera det bundna kloret chockkloreras poolen med kalciumhypoklorit. Den tillfälligt höga klorhalt som bildas vid chockklorering försvinner ganska snart i en utomhuspool, men kan även sänkas med klorsänkningspreparat.

Klor förbrukas kontinuerligt i bassängen och olika faktorer avgör klorförbrukningen, bl.a. badfrekvens, vattentemperatur, solljus och poolstorlek. För att mäta klorhalten används testset. De flesta mäter fritt klor, men för att mäta det bundna kloret behöver man mäta det totala kloret. Totalt klor utgör summan av det fria och bundna kloret.

Vid användning av organiskt klor (veckoklor) ackumuleras cyanursyra i poolen. Vid cyanursyrahalter över 100 ppm (mg/l) kan klorblockering inträffa, vilket gör kloret verkninglöst. Cyanursyra tas bort genom spädning med nytt vatten från det kommunala nätet. Cyanursyra fungerar som klorstabilisering, vilket gör att t.ex. solen inte bryter ner kloret. Därför är det lämpligt att i utomhuspooler ha en cyanursyranivå på 10-20 ppm (mg/l).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #11 skrivet: oktober 21, 2017, 21:21:37:37 »
Dubbelkolla när ni ska köpa chockklor. Jag har sett burkar där det står chockklor på den och det är diklorisocyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster och chockklorering
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2017, 12:26:17:17 »
Toppen, jag har fått alla svar jag behöver, tack för er hjälp.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan