VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.  (läst 11039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SwimLAB

  • Pooltekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Landvetter Poolteknik / SwimLAB
Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« skrivet: oktober 24, 2013, 11:33:41:41 »
Hej!

Jag är på gång att bli poolägare (skriver köpekontrakt för huset idag) och är givetvis väldigt glad för detta.

Då jag saknar teknisk data för alla maskiner och manicker som är installerade idag blir detta lite generellt om vad jag behöver för att få ordning på poolrummet, uppvärmning osv efter bästa praxis.

Poolen är 4x8x1,5 meter, rummet ca 6x10x2,30 meter. Det saknas mekanisk frånluft, luftavfuktaren sjunger på sista och ordentlig övertäckning saknas. Poolen är idag uppvärmd via bergvärme där värmen hämtas från golvvärmeslingan via någon slags värmeväxlare (förmodar jag). Anläggningen är förmodligen ganska gammal men bergvärmepumpen är en IVT Greenline E11 från 2001-2002 med separat vvb om 300 liter och det finns ett sandfilter. Jag kommer vilja fortsätta värma poolen via bergvärme men är nyfiken på hur ett optimalt system ska/borde se ut. Huset är för övrigt väldigt stort 1 1/2 plan med källare och garage, tot 360 kvm.

Är restvärmen från golvvärmesystemet bra nog och behöver jag i så fall bara satsa på en riktigt bra värmeväxlare, eller blir det mer optimalt att köra golvvärme/poolvärme på separata system?

1. Vad är lämpligt gällande ventilation?
2. Viktiga saker inför val av luftavfuktare?
3. Någon som vet vilka mojänger jag behöver för att koppla poolen direkt till bergvärmen istället för via golvvärmen.
4. Finns det generella regler för lufttemperatur vs badtemperatur man bör följa?

Många diffusa frågor men är helt ny och är tacksam för allt av synpunkter och hjälp jag kan få :)

Med vänlig hälsning,

Alex
Landvetter Poolteknik / SwimLAB
www.swimlab.se

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2013, 14:33:18:18 »
Hej !

Grattis till att ha fått en inomhuspool ! Vi har också inomhuspool och är väldigt nöjda med detta.

Vad det gäller ventilation så beror väldigt mycket på om poolen normalt är övertäckt eller inte och hur varmt det är i rummet resp. vattnet. Är den övertäckt vid "icke bad" så behövs ganska måttlig ventilation, annars måste man öka på rejält, det blir svårt med fukt, hög energiåtgång o.s.v. De som har pool helt öppen för att den är ett så vackert blickfång måste oftast hålla ganska låg vattentemperatur. Om vattnet är kallare än luften blir avdunstningen liten, vid det motsatta förhållandet hög. Vi har ett ventilationssystem med både från- och tilluft, med en värmeväxlare. Det körs dygnet runt på lägsta fart, men så fort som vi badar och täcker av poolen kör vi upp det på högfart. Därutöver har vi avfuktare som också körs när poolen är öppen, plus någon timma efter avslutat bad om det badats mycket.

VI använder vanliga billiga standardavfuktare och det fungerar uitmärkt. Men de måste gå att koppla med slang till avlopp, att tömma behållare tröttnar man snart på.

Vi håller runt 28-30 grader i vattnet och runt 28 i rummet och det fungerar bra. Temperaturskillnaden mellan vatten och luft blir avgörande för hur mycket avdunstning som det blir. Har man specialtillfällen, som barnkalas eller poolparties så kör man allt på max. ... Är det barnkalas kan det skvätta väldigt, vi flyttar allting känsligt i rummet minst 3 m från poolen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2013, 07:53:48:48 »
Om du värmer poolen med golvvärmens retur så krävs det en gigantisk värmeväxlare, du måste tala med någon som kan göra en beräkning på det om du skall prova.
Problemet med detta är väl främst att returen är kall minst 6 månader/år, och då blir det ju ingen värme till poolen.
Min slutsats är alltså att de på något sätt redan kör poolen parallellkopplat till golvvärmen, och att de på något sätt har en "mintemperaturbegränsning" på utgående vatten från värmepumpen, eller någon annan typ av poolstyrning, annars skulle det aldrig fungera. (Eller så värmer de bara poolen på vintern.)

Du får nog återkomma med mer info när ni flyttat in, bilder/ritningar/skisser kan hjälpa oss att hjälpa dig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SwimLAB

  • Pooltekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Landvetter Poolteknik / SwimLAB
SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2013, 08:52:42:42 »
Hej på er och tack så mycket så långt!

Dethär med temperaturskillnaden luft/vatten hade jag en aning om att det kunde vara så men har ännu inte sett några faktablad, så stort tack för denna informationen.

Gällande parallell uppvärmning, Rickard - bra poäng :) Blir förmodligen att få dit en röris för att koppla färdigt rören som är förberedda för just parallell uppvärmning. Förutsatt att det inte visar sig vara mer ekonomiskt att köra en egen värmepump för poolen under sommaren och via golvvärmen på vintern. Tror även att poolrummet idag värms upp genom golvvärme, dvs inga radiatorer så där är ytterligare ett problem att ta i beaktning.

Vi kommer flytta in den 20 januari men skall ha ett par kvällar med säljaren och gå igenom allt som finns i huset. Hoppas med andra ord kunna ha detaljerade svar tidigare :)

//Alex
Landvetter Poolteknik / SwimLAB
www.swimlab.se

Utloggad SwimLAB

  • Pooltekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Landvetter Poolteknik / SwimLAB
SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2013, 12:03:26:26 »
Min slutsats är alltså att de på något sätt redan kör poolen parallellkopplat till golvvärmen, och att de på något sätt har en "mintemperaturbegränsning" på utgående vatten från värmepumpen, eller någon annan typ av poolstyrning, annars skulle det aldrig fungera. (Eller så värmer de bara poolen på vintern.)

Temporär dysleksi från min sida :)

Dom är båtmänniskor och är knappt i huset på sommaren, poolen har i stort sett bara varit sporadiskt uppvärmd men med cirkulation året om. Den är ej paralellkopplad så som det ser ut idag men kommer fort bli ändring på detta när jag flyttar in. Har en kamrat som arbetar på Poolkungen och kommer be dem komma på besök för konsultation efter vi flyttat in, alternativt redan innan för att få en budget.
Landvetter Poolteknik / SwimLAB
www.swimlab.se

Utloggad Erica

SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2013, 12:32:38:38 »
Mycket vad det gäller värmen beror också på hur väl isolerad poolen är. Vi har isolerat med 20 cm frigolit åt alla håll (utom uppåt förstås...) och har poolen täckt när det inte badas, plus att poolrummet är värmt till en temperatur strax under poolvattnets. Då går det rakt inte åt mycket värme. Vi har elpatronvärmare (15 kW) men den är nästan aldrig på så förbrukningen är högst måttlig, om det inte är extremt kallt så att vår luft-luft-värmepump inte klarar att värma rummet. Nu bor ju vi i södra Sverige, för t.ex. Rickard långt uppe i norr skulle det nog bli problem med en sådan lösning (alltför mycket körning på elvärmare, stor energiåtgång). Sedan varierar det ju hur varmt man vill ha det i vattnet. Vi tycker väl att 28-30 grader är skönt, men vi har bekanta som kör sin pool iskall för de vill ha den till att svalka sig efter bastubad.

Utloggad Erica

SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #6 skrivet: oktober 26, 2013, 20:44:55:55 »
Jag har läst nånstans på forumet att 95% av värmen i en nedgrävd pool försvinner uppåt, och bara 5% utåt sidorna. Därav behöver man inte bry sig om isolering av poolens botten och väggar då det är marginell skillnad?

Det där med 95 % uppåt och edast lite åt sidorna/nedåt lär nog dels vara överdrivet, dels gäller det vanliga markpooler, alltså utomhuspooler. I en inomhuspool har du helt andra förhållanden. Uppåt försvinner inte alls lika mycket som i en utomhuspool, eftersom luften i rummet oftast har ungefär samma temperatur som badvattnet. Förlusterna genom sidor och botten kommer då procentuellt att stå för en mycket högre andel än vid en utomhuspool.

Utloggad BengtB

SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2014, 09:12:00:00 »
Skrev detta i en annan tråd här på forumet :-) Men kopierar in det här för jag tycker att det passar :-)

Hej, vill dela med mig av min erfarenhet.
Köpte villa med inomhuspool i samma klass som din 4x6m med djup på 1.70
Uppvärmningen var eldningsolja :-( men det hade vi tänkt ändra till bergvärme redan i budgeten för köpet av huset.
Efter installation av Bergvärme och värmeväxlare för poolen så har vi idag 28 grader i poolen konstant.
Detta kostar oss c:a 400:- / månad under vintermånaderna (när bergvärmen ska värma huset också)
och 250:- / månad under sommaren.

I poolrummet har vi ingen täckplast utan har en avfuktare som ser till att luftfuktigheten i rummet är på 55-65 %
Rummet får då samma värme som poolvattnet, och det är riktigt mysigt att sitta därinne och läsa en bok med lite musik i högtalarna :-)

Vi har inte fyllt på mer vatten än det vattnet som har försvunnit vid backning och rengöring av sandfiltret.

Vill du/ni ha en rekommendation till den firman som installerade min bergvärme och värmeväxlare så rekommenderar jag dom gärna, i så fall PM'a mig :-)

//Bengt

Utloggad SwimLAB

  • Pooltekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Landvetter Poolteknik / SwimLAB
SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #8 skrivet: mars 27, 2014, 12:03:02:02 »
Hej på er och tack för alla svar.

Har valt att löpa linan ut. Pump, filter och värmeväxlare byttes ut mot rejäla doningar. Har nu en 105 kW värmeväxlare och en pump med lite bättre flöde än tidigare.

Röris och elektriker kommer på tisdag och installerar en IVT Poolstyrning. Blev ganska dyrt i slutändan (ca 49') inklusive allt (pump, sandfilter, värmeväxlare, bypass, bubbelplast, poolstyrning, installation och rivning av det gamla) men hoppas detta skall bli bra. Värmen i rummet är fortfarande ett huvudbry men hoppas att poolen skall hjälpa till att värma betongplattan.

Poolstyrningen landar på en egen 22mm slinga direkt från bergvärmepumpen.

Snart dags att knäcka en öl poolside ;)
Landvetter Poolteknik / SwimLAB
www.swimlab.se

Utloggad Erica

SV: Genrerellt om innomhuspool, poolrum, klimat, temp, uppvärmining.
« Svar #9 skrivet: mars 27, 2014, 12:12:08:08 »
Skrev detta i en annan tråd här på forumet :-) Men kopierar in det här för jag tycker att det passar :-)

Hej, vill dela med mig av min erfarenhet.
Köpte villa med inomhuspool i samma klass som din 4x6m med djup på 1.70
Uppvärmningen var eldningsolja :-( men det hade vi tänkt ändra till bergvärme redan i budgeten för köpet av huset.
Efter installation av Bergvärme och värmeväxlare för poolen så har vi idag 28 grader i poolen konstant.
Detta kostar oss c:a 400:- / månad under vintermånaderna (när bergvärmen ska värma huset också)
och 250:- / månad under sommaren.

I poolrummet har vi ingen täckplast utan har en avfuktare som ser till att luftfuktigheten i rummet är på 55-65 %
Rummet får då samma värme som poolvattnet, och det är riktigt mysigt att sitta därinne och läsa en bok med lite musik i högtalarna :-)

Vi har inte fyllt på mer vatten än det vattnet som har försvunnit vid backning och rengöring av sandfiltret.

Vill du/ni ha en rekommendation till den firman som installerade min bergvärme och värmeväxlare så rekommenderar jag dom gärna, i så fall PM'a mig :-)

//Bengt

Vår erfarenhet när vi den första tiden körde med poolen utan att täcka den, 29-30 grader i vattnet, liknande temp. i rummet, var att vi fick en mycket hög energiförbrukning plus fuktproblem i byggnaden. Det går säkert att hålla nere fukten om kan skaffar en bamseavfuktare och kör den kontinuerligt och kombinerar med hög luftomsättning/ventilation, men det lär dra en hel del el och värme. Med poolen övertäckt håller vi ca 35 % i rummet, vid bad får det stiga till ca 60 %. Våldsamt badande typ barnkalas eller poolparty drar upp fukten lite till, men den sjunker snart efteråt. Vi har efter att vi började täcka poolen vid "icke-bad" inte haft några som helst problem med fukt.

Det normala sättet om man inte vill täcka är ju att hålla rummet varmare än vattnet, då blir det mycket liten avdunstning. Vi har bekanta som kör sin inomhuspool så, poolen mitt i vardagsrummet i princip, vattentemp 22 grader, rumstemp. 25-26 grader. Det fungerar men man får ju då lite låg badtemperatur, men visst är man van vid det går det ju också. Man badar ju i sjöar och hav på sommaren och där blir det sällan varmare än så.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan