VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mynt som fastnat  (läst 2664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_R

Mynt som fastnat
« skrivet: januari 11, 2016, 21:51:43:43 »
Hej,

Barnen lekte med att gömma ett mynt i poolen idag och lyckades pilla in det så att det åkte in bakom poollampan. Poolen är en kaklad betongpool inomhus så myntet ligger enligt deras utsago mellan betongen och armaturen  >ohno>. Vi har en belysning från Pahlens http://www.pahlen.se/download/manual/manual-poolbelysning-300.pdf.

Som jag förstått räcker det inte att öppna upp den delen som man öppnar när man byter lampan utan man måste ha bort hela belysningsnichen. Är dock inte säker på det men det ser så ut.

Kan myntet göra någon skada där bakom eller kan man låta det ligga kvar? Vore ju inte kul om det blev någon galvanisk ström som rostade hål på pool-lampan...

Tack på förhand!
0727148481

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_R

SV: Mynt som fastnat
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2016, 22:49:04:04 »
Skruvade loss lampinsatsen nu och myntet låg givetvis i nischen, inte bakom så det problemet är ur världen. Däremot ser lampinsatsen sådär ut. Drösvis med silikon och den ser ut att ha ärgat en hel del.

Vad tror ni om silikonet? Är det verkligen ok att täta med silikon när det är ström inblandat. Som jag förstod på förra ägaren byttes glödlampan senast för 10 år sedan och silikonet har ju börjat lösas upp också.

Vad tror ni om ärgningen, något att bry sig om? Dels är det ju grönt på insatsen och dels blev jag helt svart när jag drog med fingret över.
0727148481

Utloggad Erica

SV: Mynt som fastnat
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2016, 00:33:37:37 »
Silikonet skall ju inte behövas där men farligt är det knappast. Varför en massa silikon ? Jag kan tänka mig två orsaker: 1. man har råkat att spräcka glasfiberkåpan bakom lampan så att man tätat så här i stället. Risken finns - vi råkade spräcka en av våra kåpor (också Pahléns armaturer) när vi bytte lampa, eftersom den PAR56-lampa som vi köpte inte hade precis samma bakre form som originalet utan var aningen tjockare. Vi försökte också att täta (provisoriskt) med silikon, men fick det inte tätt utan fick köpa en ny kåpa. 2. att gummipackningen mellan kåpan och lampan blivit dålig och inte tätar. Den packningen skall enligt Pahléns instruktioner bytas vid varje lampbyte, men eftersom den kostar en hel del för att bara vara en gummipackning så tror jag att många struntar i detta om den inte ser helskadad ut.

Den "ärgning" som du sett har nog ingen som helst betydelse. Jag tvivlar på att det verkligen är ärg - mera troligt är att et är ämnen som lossnat från gummikabeln. Gummikablarna till Pahléns armaturer verkar ta en hel del stryk av poolvatten efter en längre tid. Vi har aldrig behövt byta någon av våra kablar, men ytan är lite uppluckrad och man bliv väldigt sölig om man tar i dem. Nu ser jag att ni har gula kablar - kanske bättre kvalitet ? Våra är blå, man blir svart om händerna om man tar i dem.
« Senast ändrad: januari 12, 2016, 07:59:20:20 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan