VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta liner  (läst 2091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boj.boj

Byta liner
« skrivet: juli 06, 2014, 10:37:04:04 »
Hej!
Jag har mätt min pool 9x4 i mm noggrant enl praxis, kryssmätt osv, hur noga är millimetrarna egentligen?

Poolduksleverantören vill bara ha mått i cm, vilket är väldigt lustigt i min elektrikervärld.

Poolen är murad med sandbotten.
Innan nya linern läggs i, behöver vi då padda botten igen tro? När vi skrapat kanterna kommer där komma ner smuts i sanden som vi sedan får räfsa och gräva upp.
Kan det räcka att vi snyggar till sanden och sedan lägger i filtduk som botten?

Tacksamma för svar.
Mvh S & D

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Byta liner
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2014, 16:13:10:10 »
Padda botten igen tror jag inte ni behöver. Det lär ju vara rejält packat efter alla år. Släta ut botten och på med en filtmatta över kommer garanterat räcka.
Linern är rejält töjbar så vattentrycket kommer fixa till så den hamnar ute i kanterna. Värst är väl om den blir för stor och man får veck på den.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad boj.boj

SV: Byta liner
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2014, 21:00:16:16 »
Ok tack!
Med andra ord så drar man av x antal mm vid tillverkning för att linern garanterat skall vara mindre än poolen.
Sandbottnen så.
Jag rör ju mig självklart som en katt nere i poolen när jag jobbar. Men det blir ju lite gropar och så när man går. Jag är mest rädd att att de groparna kommer fram igen när 50 m3 vatten börjar trycka. Men mattan kanske löser detta. Vill hemskt gärna inte överarbeta men kommer reta ihjäl mig om det blir gropigt!

Mvh
D & S

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan