Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska bygga egen träpool  (läst 2672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cybertron

Ska bygga egen träpool
« skrivet: augusti 14, 2016, 20:49:12:12 »
Hej

Håller på att lusläsa forumet efter information om hur man bygger en egen trästomme.
Tror jag börjar få en bra idé om hur jag ska göra, men några frågetecken finns fortfarande.

För det första, a och o med en träpool är ju att dränera bort vatten. Om man först har dräneringsrör, sedan singel/makadam (skillnad?) ca 15 cm, sedan kommer trästomme.
Är det vettigt att lägga en platonmatta runt trästommen?, och sedan ha 15cm singel/makadam och sedan återfyllnadsjord resten, kommer det bli tillräckligt bra mottryck mot vattnet ? Och framförallt, blir det tillräckligt dränerat?
Jag bor på gotland, så tjäle är inget vi har, inte heller har vi något grundvatten om man ska tro tidningarna :D

Ni som byggt träpool, hur fäster ni väggarna i varandra, använder ni vinkeljärn eller bara skruv?
Bör man ha ex. Platonmatta  eller tunn isolering (sån på rulle) på insidan av poolen mot plywooden.

Golvet i poolen har jag tänkt lägga xps isolering och sedan en nålfiltsmatta eller liknande, är det rätt tänkt?

Många frågor, och det kanske blir fler senare, men just nu är det mest i planeringsstadiet

Tack för ev. Svar.

/Micke

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ska bygga egen träpool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2016, 22:04:25:25 »
Om man inte gjuter en bottenplatta så är alternativet paddat stenmjöl och sedan XPS som tejpas med silvertejp. Avsluta med en nålfiltsmatta som också tejpas om man måste skarva.

Det är inte bara mottryck mot vattnet som är viktigt. Om du vill kunna tömma poolen helt för att laga något eller byta liner så får inte väggen rasa in av marktrycket. En lösning är att gjuta på utsidan med magerbetong en bit upp.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Cybertron

SV: Ska bygga egen träpool
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2016, 14:37:37:37 »
Men om man gjuter med magerbetong (samma som att man lägger sand och cement om vartannat och sedan vattnar med slang eller hur ? ) hur blir det då med dräneringen ? Då kommer väl vattnet hitta andra vägar än "rakt" ner  antar jag ?

/Micke


Om man inte gjuter en bottenplatta så är alternativet paddat stenmjöl och sedan XPS som tejpas med silvertejp. Avsluta med en nålfiltsmatta som också tejpas om man måste skarva.

Det är inte bara mottryck mot vattnet som är viktigt. Om du vill kunna tömma poolen helt för att laga något eller byta liner så får inte väggen rasa in av marktrycket. En lösning är att gjuta på utsidan med magerbetong en bit upp.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ska bygga egen träpool
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2016, 23:04:26:26 »
Vattnet kan nog fortfarande dräneras nedåt i marken även om man blandar lite sand och cement runtom poolen. Min polleverantör rekommenderade att man gjorde så till min runda pool av valsad stålplåt.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan