Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byte av line på 28 år gammal pool  (läst 21207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kennahajen

Byte av line på 28 år gammal pool
« skrivet: juli 27, 2008, 11:36:43:43 »
Min poolduk har hållt i 28 år, den har varit dålig de sista åren. Nu var det dags att byta den.
När jag tog bort duken var plywooden dålig. Jag har låtit torka den och har två hål på 30x30 cm och det
mesta är mjukt och ruttet. Ska jag sätta plywood eller något annat över eller måste jag ta bort den
gamla plywooden? Tar jag bort plywooden rasar sanden och det blir ett stort merjobb. Jag frågade Folkpool om den nya linen blir för stor med ny plywood och cellplast utanpå den gamla. Jag har bara sand i botten och tänker lägga cellplast där också. Folkpool tror att linen kommer hålla måttet.Är det någon som har rutin på byte av gammal pool. Ska jag ta bort den gamla plywooden?

Kenna-hajen

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2008, 19:41:03:03 »
Hej
Det skulle kanske hjälpa om du la ut en bild på hur det ser ut
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2008, 19:48:45:45 »
Hej Kenna-hajen!

Ja du bör absolut byta den gamla plywooden som är skadad. Det är inte säkert att sanden rasar om du är försiktig när du tar bort de gamla skivorna. Jag tror att om du vattnar ordentligt på de gamla skivorna så att sanden blir fuktig bakom skivorna. Då kommer det hela att fungera liksom om man bygger sandslott på stranden. Så länge sanden är fuktig så är den ganska formstabil. När den sedan torkar så rasar den Ta bort skiva för skiva, genom att såga igenom plyfa skivorna med en cirkelsåg, som är ställd så att den inte sågar igenom för djupt och river i sanden. Undertiden du har plyfan demonterad kan du hålla fukten med en blomsterspruta eller dylikt. De skivor som inte är så angripna bör du impregnera med rikligt med kuprinol eller dylikt. En annan möjlighet är att bara såga bort de delar som är angripna. och kotta emellan bjälkarna vid tvärskarvarna. En annan möjlighet (kanske den bästa) är att skruva plyfaskivor direkt utanpå de gamla angripna skivorna. Linern är oftast gjord så att det finns gott om sträckmån så att man inte får veck. Man brukar tala om att linern är ca 5% mindre än det faktiska måttet. Ska du lägga cellplast i botten, vilket jag rekommenderar så lägg även en nålfiltsmatta närmast linern. Den finns att köpa på Bauhaus, på 4m. bredd. Då förhindrar du att inte skarvarna på cellplasten framträder i duken. Dessutom förhindrar du att det blir synliga tryckmärken i cellplasten. Jag vill också påpeka att du bör ha en tät kvalitet på cellplasten för att undvika dom här problemen.

PS. Om du använder formskivor så har dom betydligt bättre hållbarhet

Lycka till Jarlen
« Senast ändrad: juli 27, 2008, 20:05:20:20 av Jarlen »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2008, 20:01:07:07 »
Hej på er
kennhajen och Jarlen jag är också ägare av en folkpool från 1989 hittills verkar allt bra.
Intill min pool är det fyllt med singel ända intill brädorna ligger plywooden innnanför dessa spontade bräder?
mvh carlos <hmm> <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2008, 20:21:08:08 »
Ja det är som  Carlos de sol säger. Oftast år det osäkert vad som döljer sig bakom plyfan. Därför rekommenderar jag att du skruvar ny plyfa direkt på den gamla. Det rör sig max om 26 mm. krympning av poolen och det tål linern. Om du inte har snapon liner så har det ingen betydelse om du krymper måtte nedåt i poolen.

Hälsningar Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2008, 20:32:37:37 »
Ursäkta inhoppet men eftersom jag har en pool av samma fabrikat så blev jag lite fundersam
har hört att det skall vara singel minst en halv - 1 meter närmast poolen för dräneringens skull
eller har jag fel? //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2008, 10:23:28:28 »
hej igen kennahajen
skulle vara väldigt intressant att få se lite bilder på din poolrenovering eftersom jag kanske snart behöver göra något liknande vår pool är från 1989.
Hoppas du har några bilder att lägga ut.

hej på dig också jarlen
verkar ju som du gjort detta jobbet tidigare du kanske har lite bilder?

mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2008, 16:23:11:11 »
Hej Carlos
 Nej tyvärr så tog jag inte själv några bilder på poolen när jag bytte liner förra året. Jag ska höra med min son om han tog några. Ett tips till de som byter liner själva är att fylla på med varmt vatten när man sträcker ut linern kring botten. Det är ett tips som jag inte sett på forumet tidigare. Jag sträckte ut linern och höll den på plats med trädgårdsplattor. Dessa kan man ta bort när man fyllt på ca 1 decimeter då är trycket så pass hårt på linern att den ar svår att rubba på.

Mvh Jarlen

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2008, 18:05:20:20 »
tackar för tipset
kul om det finns bilder//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Uffe

SV: Byte av line på 28 år gammal pool
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2008, 20:32:13:13 »
Förra året bytte vi våran liner efter 30 år. Visst var den mycket sliten men fortfarande hel. Vi grävde upp sanden på olika ställen runt poolen och kunde inte se några fel på plyfan. Prata om bra dränering. Samtidigt som vi bytte linern tog vi bort den dåliga poolguarden och byggde igen "fickan" med ny plyfa. Vi la dit dubbla 2"4 ovanpå den befintliga ramen och på så sett fick vi djupare pool. Innnan vi bytte linern impregnerade vi sidorna.
Från att poolen såg bedrövlig ut till att den ser ut idag som ny med mosaikliner, dubbla lampor och pågående läggning av 80 m2 trädäck som troligen blir oljat i brun nyans. Istället för att gräva igen de hål som blev efter byte av skimmer, inlopp och lampor blev hålen inbyggda med plyfa för att underlätta vid eventuella fel.
 O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag