VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar  (läst 5915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schiraz

Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« skrivet: maj 22, 2019, 23:58:35:35 »
Hej

Vi håller på att bygga en Folkpool classic och vissa delar i anvisningarna saknas och kan inte återfinnas på nätet. Det har även visat sig att de beskrivningar som Folkpool har inte är det sätt deras egen personal rekomderar att man monterar på. Tyvärr berättar de inte det om man inte redan vet om det och ställer specifika frågor.  :-\

Jag undrar därför om det är någon som sitter på en monteringsbeskrivning och ett kopplingschema för rör/slang-, ventiler, armaturer, pump, filter och värmeväxlare för Folkpool? Jag fick en slang och tre lådor med blandade kopplingar och ventiler utan någon dokumentation.

Folkpool är lite luriga att ha och göra med, så jag hoppas på er hjälp.

Tack på förhand.
« Senast ändrad: maj 23, 2019, 00:09:08:08 av Schiraz »

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2019, 00:18:52:52 »
Kan du lägga upp bilder på vad dom skickat med så är det lättare att säga vad de år till , samt vad det är för gängdiameter i 6vägsventil,pump,inlopp,skimmer mm
Dom brukar till exempelskicka med grå pvc slang och den är inte gjord för att gräva ner , vid nergrävning bör man använda Pem rör 

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2019, 08:57:42:42 »
Märkligt att en sån stor leverantör inte kan ha ordning på sin dokumentation :-\

Jag har inget specifikt för just Folkpool men här finns bra exempel för olika inkopplingalternativ:
https://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

Här är monteringsanvisning för en Thermopool:
http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Schiraz

SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2019, 09:25:24:24 »
Här kommer lite bilder på detaljerna som skall skruvas ihop.

Jag kan bara hålla med om att det känns lite fattigt att inte skicka med en beskrivning. Speciellt eftersom det framhålls att det skall vara en montering man kan greja själv om man inte har tummen mitt i handen. De hade en ganska snygg monteringsbeskrivning för stommen...men den visade sig som sagt inte stämma med hur de "egentligen" gör det. En del som var fel, utelämnat eller som man bör göra annorlunda.  <hmm>

De hade en beskrivning till vad jag förmodar är by-pass kopplingen, men det saknas till allt annat.

Vad ska sitta ihop med vad...och hur skall de monteras ihop? Utloppens montering i stommen har jag beskrivning på, men det är allt.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2019, 10:16:58:58 »
Ledsen att säga det men det är nog svårt för alla att säga hur det ska sitta för det beror på förutsättningarna hur det ser ut där du ska montera pump och filter. Alla teknikutrymmen ser nog mer eller mindre olika ut. däremot så ser de flesta flödesschemorna lika ut (beroende på vad du har för utrusning)
Det man kan säga är att den svarta folkpool PEL 50 slangen kan du inte limma utan den går bara i klämringskopplingarna. den grå pvc slangen har nog folkpool bara tänkt att du ska ha till värmepumpen.

Följ länken som ByggaNytt lagt ut för flödesschema sen får du anpassa det till förutsättningarna du har hos dig
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2019, 19:01:03:03 »
Jag kan hålla med på den beskrivningen. Det är ingen legobyggsats som har ett facit hur det ska se ut. Däremot borde de ha med en generell beskrivning där man får reda på vad som ska vara till vad. PVC kan limmas, PVC-rören fixar även klämringskopplingar. PEM bara klämring, PVC-slang bara limmas. Kolla bygganytts rördragningstråd, tror han länkade till den ovan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad erikeriksson

SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2019, 20:35:33:33 »
Jag håller också på att bygga en Folkpool Classic och som föregående har skrivit så var det svaret jag fick från Folkpool också, att det är så individuellt hur och var man sätter grejerna. Det som jag fick med som installationsanvisning är dokumentet "3-1_cirkulationssystemet.pdf" där beskrivs det hur det ska göras samt att det är ett flödesschema med. Så man får hålla tillgodo med det :)  Har du inte fått ett USB-minne från Folkpool där alla dokument ligger?

Mvh / Erik
Uppsala
Folkpool Classic 4m x 8m med gaveltrapp
HeatForce Inverter Plus 95
Pooltak Galant Opal

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2019, 20:57:17:17 »
Kolla bygganytts rördragningstråd, tror han länkade till den ovan.

Här är länken till min tidigare tråd om att bygga teknikrum:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all

kanske lite överkurs för TS men kan ju vara lite inspiration  O0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Schiraz

SV: Monteringsbeskrivning Rör och kopplingar
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2019, 23:44:52:52 »
Hallå igen. Efter många om och men, så fick jag tag i "cirkulationsdokumentet" som borde ha varit med. Det stämmer att det är lite övergripande, men MSN går i alla fall ett hum om upplägget. Sen fick jag tillslut tag i Folkpool som kunde ge en återkoppling.

Länkarna till de andra firmornas sidor hjälpte oxå. Tack!

Nu är nästa stora fråga hur man bygger en "grop" för filter, pump och kopplingar i marken under trädäcket. Om man ska köpa en färdig lösning så drar det ju iväg över 10000 direkt.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan