VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För högt pris?  (läst 4697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrmike0243

För högt pris?
« skrivet: juli 09, 2012, 13:50:38:38 »
Hej,
har precis köpt en Miamipool 4*8.
Firman som ska göra grävning + monteringen vill ha:
30000 kr för grävningen, då behöver de inte köra bort massorna utan kan slänga det direkt i slänten utanför tomten.
50000 kr för monteringen.

Jag tycker att det låter för mycket :o Vad tycker ni


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: För högt pris?
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2012, 13:55:35:35 »
Det är svårt för någon att ha en uppfattning om utan att du detaljspecificerar arbetet som ska utföras.

Det enda sättet för dig att säkert veta vad som är ett marknadspris för tjänsten är att fråga ytterligare två aktörer - då slipper man "tycka" om vad som är rätt pengar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: För högt pris?
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2012, 14:56:38:38 »
30000 kr för bara grävningen låter väldigt dyrt. Ingår möjligen återfyllning och matrial för det i någon av dina poster?

Om inte du eller firman specar jobbet noggrannt så kommer du troligen att bli väldigt missnöjd! Om du ska kunna fråga fler så behöver du ju också speca noggrannt vad det är du vill köpa.   <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jkrassman

SV: För högt pris?
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2012, 16:20:49:49 »
30 000:- för grävning låter väl rimligt - fast det beror på hur mycket det är. Men det borde vara 30 timmar med en liten grävare / gubbe ink moms isåfall.

J

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För högt pris?
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2012, 20:53:01:01 »
Att gräva för en pool borde itne behöva ta mer än några timmar, a' tusen kronor/timme + framkörning + om de behöver komma flera dagar.
30 000 kr låter orimligt för mig i alla fall, men i en större stad kanske det kan vara det gällande priset.

50 000 kr för monteringen är också dyrt, men allt beror ju på vad som ingår, är "montering" inklusive återfyllning, stenläggning, grönt gräs o.s.v. så är det rimligt.

Är det bara montering, och inget annat så borde det itne ta mer än 8 timmar för två man, allts 16 timmar a' ca 600 kr, ca 10 000 kr.

Men som sagt, allt beror ju på vad som skall ingå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För högt pris?
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2012, 21:27:47:47 »
Vår grop grävdes på en kväll, typ 16-21 men det var många i arbete, grävare typ 3-4 lastbilar med förare och tre man med handverktyg plus padda i gropen, säg 7 pers a 300 per timme --> 2.100 per timme, maskinerna kostar mins lika mycket, massorna tippades och det kördes hit makadam och stenkross plötsligt var 25-30 papp rimligt åtminstone i vårt fall.

Men som inte kan påpekas nog mycket, det beror på vad de skall göra.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad KarlINykvarn

SV: För högt pris?
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2012, 22:06:49:49 »
Vår grop grävdes på en kväll, typ 16-21 men det var många i arbete, grävare typ 3-4 lastbilar med förare och tre man med handverktyg plus padda i gropen, säg 7 pers a 300 per timme --> 2.100 per timme, maskinerna kostar mins lika mycket, massorna tippades och det kördes hit makadam och stenkross plötsligt var 25-30 papp rimligt åtminstone i vårt fall.

Men som inte kan påpekas nog mycket, det beror på vad de skall göra.

/Housedad

Och sen kommer lilla jag med mitt idiot-projekt. Vi har lagt, inklusive återfyllnaden och lite trädgårdsarbete över 60.000 för schakten.
Men då hade vi moränmark rakt igenom, knot i 3-4-tonsstorleken...

Håller med om att speca noggrant vad du köper!
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad p_kerttu

SV: För högt pris?
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2012, 10:46:37:37 »
Jag grävde bort min gamla pool med betongfundament etc. Det tog en dag och fick fylla 4 lastbilar till deponi, kostnad 16k. Så att gräva hål för tex 4x8m utan att köra bort fylle till deponi borde kosta ca 10k, dvs 800 (8 tons maskin och förare) * 8h + ca 2k för transport av grävmaskin + extra för resekostnader eller anläggningsarbetare (<400kr/h) om du själv inte är med.

Grus under platta drygt 2k/10 ton och ca 12k för betong till platta för 8*4m pool.

Jag har fått pris på 30k av PK för montage, men kommer göra det själv-

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För högt pris?
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2012, 12:02:04:04 »
Jag tror att det är ruskigt beroende på var man bor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan